Skördare

Ösa 250 Eva

37 inlägg 20582 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ösa 250 Eva

83-35  
#336842 :roll: Har problem med aggregatet Tj 746B när jag tiltar upp faller aggregatet tillbaka i flytläge,bytt
Tätningar i båda tiltkolvarna ,haft upp tiltventilen o.backventilen verkar ok läckte inte igenom olja
Behöver råd o.tips på vidare felsökning.datorn är DAPT517 är ingen datorfreak,bara användare
PS.min första skördare uppgraderat från Tapio stegmatare med relästyrning har Ösa 250 skotare
Sen tidigare så hyfsad kunskap på basmaskin finns :wink:



   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336995 Tja,nu är jag lite osäker på vad du menar.....
Kör du tilt upp bara på knappen så faller han tillbaka när du släpper knappen,men så ska han va.
Kör grip öppna,håll,är en tidkrets(ställbar) sen tiltar han opp och förblir uppe tills du fäller nästa stam.
Men i datorn finns oxå möjlighet att avaktivera upptiltfunktionen,detta ifall man vill använda maskinen som processor lr om man kör vindfällen och då inte vill att han tiltar opp,så kolla det oxå

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#337010 Tack för svar Simba :grin:
Testat som du skrev medkvistkniv öppna,men det är samma visa faller i flytläge,har ingen manual
På DAPT517 datorn,bara instr.bok maskinen o.också dåligt med instr.bok på aggregatet ,enligt förra
Ägarn uppstod felet helt apropå när han startade upp för dagen han hade maskinen för eget behov
Han hade satt ny arbetspump under vintern möjlig orsak 🧠 o.använde maskinen för vedhuggn.
Nån gång när jag kört sågen först har det lyckats låsa ouppnått läge :surp: men aldrig flera ggr.i
Följd,harsjälv tänkt använda den för eget skogsbruk så driftuppföljningo.värdeaptrering står långt
Ner på listan :lol: men basinformation om datorn o.aggrgatet skulle vara kanon :!:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337012 I skogsbiblioteket här på forumet så finns att ladda ner en instr. bok på 517

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#337020 Hej Simba
Tackar för upplysningen :o
Laddar ner den o.studerar den,har du nån åsikt om det är nybörjarproblem :P el.ev.hydraulikproblem
På lågtrycksidan har ingen koll vilka tryck det skall vara i aggregatet

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#337088 Ny dag,samma bekymmer :surp:
Studerade Dapt instr.boken ,kollade att datorn var inställd på skördare,men när jag tiltar upp
Med öppna kvistknivar reser hen upp aggregatet ,det hålls uppe några sekunder sen i flytläge :cry:
Tips o.ideer om lösningar efterlyses :!:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337090 Kolla om du har ström på spolen hela tiden,kan va kontaktproblem Hirchmankontakt-spole

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#337419 Samma symptom som tidigare,hade.upp hirshmankontakten o strömm,kommer dit,lysdioden
Funkar,har bara polpenna är det så att spänningen kan vara för låg?eller är lågtryckena i
Aggregatet fel eller kan signaltrycket arbetspumpen vara för lågt efter pumpbytetvilket gjordes
Under vintern?
Får låna mätutrustning under nästa vecka,behöver goda råd,kan man höja lågtryckena över rek.
Nivåer? 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337948 Du måste först vara säker på om det är elfel eller hydtaulfel.
Nyare aggregat har en lysdiod på kontakten på spolen men det finns (fanns)? en lös mellanplatta med en lysdiod man kunde använda vid felsökning.
Ifall su tex har fel på tryckknappen för flytläge ellet fel på kabel ut på kran kan strömmen brytas
Sen kan du ha fel på truckställaren för tilten.
Jag tror inte att pumpbytet isej orsakar dessa problem om inte gamla pumpen tryckt skit in i systemet

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#339534 Haft mycket jobb i lantbruket med lökskörd tog i helgen en svängom med Eva henvägrar
Fortfarande hålla aggregatet upptiltat läge mätt hydraultryckena de var ok :geek:
Ström kommer när du trycker tilta upp knappen lysdiod på hirshmankontakten lyser
Svårare att kolla när jag kör öppna kvistknivar,men den reser upp aggregatet och håller
Det uppe några sekunder så det verkar som strömmen dör min logiksäger strömmatningen ut
Via kabeln fungerar finns ju bara en tråd för tilta upp?kan datorn kräva andra kommandon än
Skördare eller processor? För att hålla aggregatet uppe :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339727 Nej,men du kan ev.ha fel på tryckknapp flytläge lr kablage runt stolen

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#342581 Har inte haft tid med Evan pgav skördejobb o höstsäd i jordbruket det är segt mycket regn närmare 150 mm i september 30mm inatt så jag tog en date med Eva testade o provade en del
av funktioner,när jag kör tilt upp tilt flytläge tilt ner på knapparna
I paletterna lyser signaldioderna i dapten att alla funkar men när jag kör med öppna kvistknivar lyser ingen varken när den reser upp aggregatet el.när det faller i flytläge är det ok :?: Har inte haft tid att gå igenom kablaget inne i hytten så den felkällan finns kvar,en annan fråga idapten skall det va lastkännande eller konstanttryck i grundvärdena :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#343143 man får inte vara glad länge med Eva fick efter ha tittat på grundinställningar o.ändrat från inbyggd till extern diam.givare i
aggregatet fick jag det att hållas uppe när jag körde öppna kvistknivar :!: då visade det sig att nedre kvistknivarna är döda 😡
och matarvalsar går bara framåt ingen backfunktion 😈 de fungerade tidigare när aggregatet inte låste i upptiltat läge :!: ,så inlägg från medlemmar med Eva- erfarenheter efterlyses :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#344218 Tog mig lite tid med Eva ,testade med att sätta in grundvärdena i styrdatorn fick med det igång matningen bakåt :wink:
Men nedre kvistknivarna vägrar fortfarande jobba ,står döda i öppet läge så det problemet är olöst :???:
Tips efterlyses :!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva

83-35  
#346687 Har ingen något tips på lösning?
Problemet med döda nedre kvistknivar är inte löst :shock: tidigare fungerade de samtidigt med övre knivarna felet uppstod efter aggregatet började
Hållas uppe i upptiltat läge :surp:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).