Trädfällning (arborist)

hutlös prisättning

69 inlägg 67571 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

jannee  
#332503 Röjar Kalles resonemang är berömvärt, inga obehagliga överraskningar efteråt. Exakt på detta sätt borde alla hantverkare uppträda.
Inom transportbranschen fungerar det på samma sätt, vi begär ett pris sedan får kunden avgöra - inga obehagliga påslag efteråt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

T Landström  
#332504 Nu ska du inte dra alla hantverkare över en kam...
Jag föredrar att göra jobb mot ett fastpris...

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

jannee  
#332509 Det gäller säkert för dig Landström, MEN hur många sommarölänningar är det inte som verkligen har lätt för att hålla sig för skratt när de får räkningar från olika hantverkare.
Hantverkarnas resonemang lyder, har de råd med sommarhus så har de också råd med att betala.
Ex som jag har fakta på är ett tak (regnskydd) på 1,5 m3 över en entré, pris 14 tkr - obs inget tegel utan endast papp på en trästomme, omålat dock uppmonterat, visserligen inklusive material ????

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

Anders44  
#333981 Har ni funderat på hur en fastighetsmäklare tar betalt?...

Inte per timme...

Ditt livs viktigaste affär som de brukar säga...

2% arvode på 8 miljoner ger 160 000 kr....

göra prospekt, dela ut skoskydd, smsa bud, blixtsnabbt avslut = 8 h jobb

20 000 kr/h - det betalar alla glatt...?

dela ut skoskydd = 20 000 kr/h
klättra i talltopp med motorsåg = 500 kr/h

vilket var hutlöst nu igen... :mrgreen:

tycker förvisso 1500 för markjobb var mycket, men hutlöst är fel ord :ugeek:

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

AKKAMAAN  
#334891 Tillgång och efterfrågan på "arborister" styr prisbilden. Även här i Nordamerika, där det går tretton på dussinet av dem, så kan priserna tyckas höga för den oinvigde. För några 3-4år sedan pröjsade jag $400 för att ta ner ett par 30m Douglasgranar på tomten. tidsåtgångca 3 tim. Men ansvarsförsäkringar och erfarenhet med motorsåg och trädklättring drar upp priset. Tror det vore vettigt att ta in anbud på såna här jobb. Det är faktiskt ett "Svenskt" företag som dominerar här i USA, de verkar från kust till kust, och heter Asplundh. De tar hand om ALLT så rör nedtagninga av träd runt vägar, bebyggelse och luftledningar.http://www.asplundh.com/about/?about=198#abt

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334907 En kompis hade för precis tio år sedan två stora lättfällda tallar på tomten, han ringde en trädfällare och frågade om pris på fällning (bara fällning) av dessa, svaret blev 6000 kr. Han tackade nej....
Då ringde han mig och frågade, jag kände att jag äntligen fick chansen att återgälda massa hjälp av honom så jag erbjöd mig att fälla gratis, fick jag stockarna så kunde jag tänka mig att transportera bort ris och virke.
DÅ ringer trädfällaren tillbaka på en annan telefon och prutar till 3000 kr förutsatt att skylift ej behövde användas. Kompisen tackade än en gång nej.
Jag tyckte det luktade rätt oseriöst att säga 6000, för att bara någon minut senare säga 3000 utan att ha sett träden.
Allt avlöpte väl, vid sågningen kapades två sedvanliga spikar från fågelholk, jag fick betala slipning av ett sågblad men fick en jäkla hög virke ur dessa stockar.

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

röjar kalle  
#334920 Branschen är full av lycksökare som tror att det finns stora pengar att hämta.Som hör till exempel att
det kostade 10000 kr att få ett träd nersågat men har ingen aning hur mycket jobb det var bakom jobbet.Sen är det lite matcho att vara trädfällare har pratat med några under åren duktiga att prata för varan. :smile:

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

kapaner  
#334947 Timtid för trädfällning känns konstigt.
Tar oftast inte mer än 1 minut att fälla ett träd oavsett vem som sågar. Kunden betalar för vart trädet landar. :lol: :lol:

4 stora tallar som lutar mot ett hus. Ganska lätt! Kapa själv då.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

Martve  
#334978 Hur högt är ett träd?

De skiljer sig väldigt från träd till träd, även priset.
Ska vi säga 100:- för dom stora och 50:- för de små, sen kan man klaga på hur dåligt betalt det är i branschen. Blir en bra tråd det med 🧠

Gör ett bra jobb och ta betalt för det.
Men som kund skulle jag vilja få reda på vad det kostar innan, timpengen eller fast pris.

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

grankarlsson  
#334986 Håller själv på i den branchen men detta låter ju hutlöst , själv är jag ganska noga med att redovisa en kostnadstäckning som är rimlig och relevant i förhållande till , risk från 1-5 , klättring = alltid två personer för ev kamraträddning .sen har man som trädfällandet på tomter o Linn alltid en ganska dyr försäkring men ändå låter det ganska dyrt. Men jag kan ju inte uttala mig om nåt i detta fallet om man inte vet alla detaljer ......

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

Johanikursil  
#335267 Hallå gänget!

Vi försöker alltid arbeta med fasta priser, kunden vet vad det skall kosta och får ingen obehaglig överraskning.

några viktiga bitar vi gör, vissa av dem kostar oss pengar och en hel del tid men det lönar sig!!

som att alltid lämna offert på plats!

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339380 Några synpunkter:
Att jämföra med skogsbrukets "slavpriser" är helt fel. Det är inte tomtfällningar och arboristjobb som ska anpassa sig till skogsarbetet utan skogsarbetet som ska närma sig arboristarbetets prissättning. En skogsarbetare sliter extremt mycket, få kan jobba tills de är 65 år, de får stå ut i väder och insekter, de utsätts för stora risker. Ändå är det ett låglönejobb. Skogsbolagen klagar på att de inte får tag på folk... undra på det.

Jag har jobbat som arborist i snart 10 år. För 10 år sedan plockade jag ner (sektionsfällde, bit för bit genom klättring) en normalgran på ca två timmar. Låt säga att jag tog 400 kr/tim på den tiden - priset 800 kr för en gran (plus moms och plus extra gubbe och resa). I dag gör jag samma jobb på ca en timme och tar kanske 450 kr/tim - priset 450 kr för en gran (plus moms och plus extra gubbe och resa). Är det rätt? Betalar kunden för att jag är där en viss tid eller betalar han för att jag gör ett jobb?

Samma fråga kommer när stubbfräsaren tar 1000 kr för en stubbe på 1 m i diameter. Många kunder tycker det är värt det. Sen kommer stubbfräsaren och fräser bort stubben på 10 min (eftersom han har en otroligt kraftfull stubbfräsare). Är då priset mindre rimligt? Han tjänar ju 6000 kr/tim och det är ju ganska mycket även med tanke på att maskinen kostar 700 000.

Ja, det är inte enkelt med prissättning. Men håller med er om att priset måste/bör ha bestämts innan arbetet påbörjats.

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

Huskyman  
#339468 Ekhaga, tar du 450:- plus moms eller är det inkluderat? Bra inlägg för övrigt...

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339488 Det var ett exempel på timpris. Men eftersom du frågar - i dagsläget tar jag 435 kr/tim plus moms. Oftast lämnar jag fast pris men det bygger ju på min uppskattning om hur lång tid jobbet kommer att ta gånger mitt timpris och plus resa mm. Den timpengen tar jag oavsett om jag fäller eller klättrar eller klipper häck.

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

Peteflamingstar  
#339525 Jag talar alltid om vad det kostar INNAN jag gör jobbet, så får tomtägaren välja att ta eller inte ta budet. Tycker ofta det är svårt att ta timtid för trädfällning, ibland är det knepigt att veta hur länge man har göra på ett ställe. Därför brukar jag försöka ge ett fast pris per uppdrag, sen är det ju upp till mig själv vad timpenningen landar på...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).