Motorsåg och handhållet

HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

31 inlägg 20357 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

Fredrik Reuter  
#338959 Husqvarna släpper nu lite förhandsinformation om kommande produkter för 2016. Klart är att de kommer släppa en kedjeröjsåg som kommer baseras på deras batteriryggsäck BLi940x. Frågan är om det är 535FBx som kommer modifieras för batteridrift eller om de släpper en helt ny kedjeröjsåg från grunden.

Med batteriryggsäcken BLi940x utlovas att man kommer ha batterikraft för en dag i röjskogen.

Trendmässigt verkar batteridrivet vara på frammarsch och här för att stanna.
Många upplever batteridriften som positiv, dels för ljudnivån men också för de som har problem med avgaserna från en bensindriven maskin.

Här finns lite mer information om batteridrift på skogsforum:

Köpa batteridriven röjsåg
Batteridriven röjsåg
Batteridrevet stangsag fra Husqvarna?

Mer information om denna röjsåg kommer senare nu i höst och kommer postas i denna tråd. Bokmärk den gärna om du intresserad så får du mail vid uppdateringar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

339  
#339201 Undra hur batteri fungerar i kyla? Alla andra batterier i dag brukar ju tappa prestanda ganska fort? Skruvdragare etc?

Användarvisningsbild

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

Fredrik Reuter  
#339205 Hej,
Helt sant, de Lithium Polymer batterier kan tappa effekt ganska rejält vid kyla.
Vet inte om HVA ha packat in sina batteripack extra bra i ryggan BLi940x, det skulle i så fall kunna hjälpa.

De mer eller mindre öppna LiPo batterierna jag använder till RC och Drönare är inte så skyddade och påverkas helt klart av kyla.

Men! Det är också så att ett batteri som förbrukas värms upp av energiuttaget, det blir då en positiv "snöbollseffekt" och batteriet levererar bättre allt eftersom det används. Ni som kört mycket med LiPo batterier kanske har märkt av att prytteln ni kör verkar gå bättre efter en stunds hård körning, det är för att strömmar bättre i elektrolyten.

RC proffs använder till och med ibland förvärmare till sina batterier så modellen ska prestera max från start.

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

339  
#339212 Skulle det vara super om de fick batteriet att hålla för en hel dags arbete. Slippa bränsledunkar, ljud och lukt. Annars är kedjeröjsågen det bästa jag skaffat på länge! :-BD

Användarvisningsbild

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339224 Det fordras fortfarande påfyllning av kedjeolja. :roll:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

tallen100  
#339226 Ja annars är det klinga som gäller :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339229 Med klinga blir det också 2-taktsbensin.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

tallen100  
#339231 Yxa och bågsåg :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339232 Inte undra på att det blir röjningsberg med sådana handverktyg... :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Sv: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

Fredrik Reuter  
#343112 Hej,
På mässan Elmia Park visade nu Husqvarna upp den nya midjeröjsågen som ska släppas 2016.
Två bilder nedan från Elmia.

Läs mer här: http://www.mynewsdesk.com/se/elmia/news ... kus-130288

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

bgl  
#343118 Gummisnoddar, bågar och annat hejochhå verkar saknas. Liknar mest en Stihl KM130R med elmotor och batteri!

Avatar Fallback

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

Sture Andersson  
#343127 Den ser klumpig ut om man jämför med pellenc kedjeröjsåg

Användarvisningsbild

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343151 Den mindre varianten kändes väldigt trevlig på Skogs-Elmia. Måste testas när den kommer ut i handeln.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

339  
#343199 Några uppdateringar på bensin-modellen? Eller ser den oförändrad ut?

Avatar Fallback

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

bgl  
#343330 När nu tom Husqvarna verkar svika i tron på sin ryggapparat, köpte jag i förrgår en Stihl KM130R. Efter bara några timmar är resultatet uppenbart. Jag kan bara tycka synd om Husqvarna, Södra och de personer som satsat sin prestige på den ryggburne! En uppenbar återvändsgränd, speciellt som detta alternativ tydligen har funnits sedan länge. Dessutom drar den så lite bränsle att ev inbesparing med batteri blir försumbar. Hörselskydd måste man i alla fall ha pga kedjeljudet. Kommer nog aldrig mer att starta min ryggsåg!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).