Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

268 inlägg 108664 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

tallen100  
#243942 Målet verkar vara att göra det så svårt å dyrt för folk som möjligt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

T Landström  
#243956
tallen100 skrev:Målet verkar vara att göra det så svårt å dyrt för folk som möjligt.


Inte om man väljer en studiecirkel!
Min kurs kostade 4000:- sedan fick jag tillbaka 2500:- från säkrare skog så allt som allt så kostade kursen mig 1500:-
Det tycker jag är rätt billigt för en kurs.
Sedan får man ju lite rabatt checkar från Husqvarna, Jonsered och Stihl...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

herjman  
#244081 Gick via studieförbundet och det kostade 3500:- fick sen tillbaks 2000:- från säkerhetschecken

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289621 Motorsågskörkortet fyller 10 år http://www.lantbruk.com/skog/motorsagsk ... -fyller-10 :ymparty:
/Niklas

Användarvisningsbild

Sv: Motorsågskörkort

Fredrik Reuter  
#338857 Hej,
Denna tråd läses av många och jag har därför gjort en kort sammanfattning i det första inlägget.
Hittar du några fel där så kan du skriva här eller kontakta mig så det blir rätt - Tack!

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Träförädlare  
#338872 Jag får nog anse mej som profshuggare efter 2år på skogbruksskola gick ut -89 o jobbar i skogen i 15år o tog körkort för 3år seda. Man blir ingen huggare efter 3-4 dagars kurs vi fäller en hel del träd på tomter o får se diverse "kollegor" utföra fällning i bar överkropp utan hjälm iförd blåbyxor o mot dom ska vi konkurrera.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

80-90  
#341011 Har nu tagit a+b kortet !! Det e ju nått man måste ! Det va jätte trevliga å bra utbildare !! Men efter ca 20 år i skogen så måste jag säga att jag lärde mej inte nått nytt alls !! Hoppas c blir bättre

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341013 Grattis!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

80-90  
#341053 Tack !!!

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

tallen100  
#341071
80-90 skrev: Men efter ca 20 år i skogen så måste jag säga att jag lärde mej inte nått nytt alls !! Hoppas c blir bättre


Plånboken blev väl en aning lättare iaf :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

80-90  
#341086 Helt klart !!!

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341097 Sammanfattningen stämmer inte, det spelar ingen roll vems skog man jobbar i, utan om man gör det självständigt. Man måste ha kort om man jobbar tillsammans med någon, eller om man gör det som anställd eller under anställningsliknande förhållande.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Göt  
#341099
Mangan skrev:Sammanfattningen stämmer inte, det spelar ingen roll vems skog man jobbar i, utan om man gör det självständigt. Man måste ha kort om man jobbar tillsammans med någon, eller om man gör det som anställd eller under anställningsliknande förhållande.


Kravet på dokumenterade kunskaper gäller dock
för alla, det vill säga även egna företagare och
familjeföretagare, som använder motorkedjesåg
eller röjsåg på ett gemensamt arbetsställe eller vid
bygg- och anläggningsarbete.

ADI 689

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341106 Ja, och jobbar man ensam i annans skog är det varken bygg o anläggning eller gemensamt arbetsställe.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341639
Mangan skrev:Sammanfattningen stämmer inte, det spelar ingen roll vems skog man jobbar i, utan om man gör det självständigt. Man måste ha kort om man jobbar tillsammans med någon, eller om man gör det som anställd eller under anställningsliknande förhållande.

vad vill arbetsmiljöverket läs hellre där än tro på säker skog och deras floskler som dom slår i folk hela tiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).