Motorsåg och handhållet

Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

127 inlägg 65189 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Erre  
#338759 Skjutande vid klent.
Vid grövre spelar det inte så stor roll.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

axwell  
#338761
Erre skrev:Skjutande vid klent.
Vid grövre spelar det inte så stor roll.

Just det, så fort det finns sly inom räckhåll; bara skjutande kedja.
Vid riktigt grovt; dragande med stöd mot "barkstödet". :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

morco  
#338763 Jag använder nästan uteslutande skjutande kedja, har kört min såg ca 150 timmar och hade ett kedjehopp första dagen då jag i nyförälskelsen glömde spänna den nya kedjan. Sågen hoppar även mindre med skjutande samt att jag efter Erres tips tagit det lite lugnare med filmandet på ryttarna. Jag kör med vanlig 1.3 mm pixel på 13 tums svärd.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

339  
#340404 Kört ytterligare ca 50 h nu och jag gillar kedjeröjsågen bara mer och mer!! Man kan sticka in svärdet och precisionssåga på ett helt annat sätt!

Stubbarna sågar jag lika låga som med gamla klingsågen!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Träpatron  
#340776 Har använt min kedjeröjsåg i fem år nu och är otroligt nöjd. Egentligen inga problem alls. Kedjan har hoppat en gång pga ny kedja och för dålig sträckning. Enda kritiken är att det snabbt blir väldigt packat med spån i kedjekåpan, så man måste ofta rensa denna. Sågen är väldigt bränslesnål och motorn startar alltid på två ryck. Sågen är suverän i lite grövre bestånd och inte minst då det är mycket grov sälg, vilken är ett elände att hantera med vanlig röjsåg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

LeXiQ  
#367733 Hallå!

Jag har kört kring 100 tankar med min kedjeröjsåg nu och är i det stora hela nöjd med den. Väldigt bra viktfördelning och den känns snabb i täta bestånd.
Dock tycker jag att det verkar finnas utrymme för förbättringar, infästningen för kroken framme vid svärdet är väldigt klen och sprack sönder redan efter några dagar, vid minusgrader vill gasvajern gärna frysa fast i höljet trots upprepade torkningsförsök, kedjan och kopplingen fryser också gärna ihop, den är även svårartad vid kallgrader. Några andra som haft problem med sina sågar?
//Emil

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

husqvarna_med_sthil  
#368631 Själv var jag in på hva i Sundsvall idag och tog mig en titt på lite sågar. Jag har en sthil sedan tidigare men den är för klen så fort det blir lite diameter på stammarna men till väldigt vekt går det. Hur som hade jag tänkt köpa en grövre såg och har tittat på kedjeröjaren. Har läst tråden och det verkar ju vara mest positivt. Ska ta en sväng in dit imorgon också och se om jag kan få låna deras lånesåg om en par helger att testa med. Jag röjer ju inte till yrket utan det är kanske runt tio ha som behöver få sig en omgång, några ha eftersatt några på väg att bli. Jag vill helst röja det själv och jag tänkte sätta fart nu på vårkanten så fort jag är klar med vedkörning och timmer till hemsågningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).