Gallring

Egen skog, köra själv

10 inlägg 8268 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Egen skog, köra själv

sakkis10  
#337967 Om man ska gallra sin egen skog och har eget åkeri och egna skogsmaskiner, kan man då hugga själv och köra till industri/sågverk själv utan att t.ex. VSV eller Westan ska lägga sig i transporten allt för att komma ner så mycket i "arbetskostnad" alltså kostnad som uppstår om annan entreprenad ska hugga skogen och att VSV eller Westan ska ha pengar för att de sköter transporten? Tjänar man nå stora pengar på det?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Egen skog, köra själv

Fredrik Reuter  
#337968 Hej,
Jag vet inte, men har en fundering om det inte skulle gå om du tar kontakt med någon (kanske mindre) lokal virkesköpare som i sin tur har avtal med industri och ta ett snack om det skulle kunna gå att göra något?

Tror det är svårt att komma in i den stora ruljansen eftersom det oftast ligger på längre leveransavtal och större volymer än en egen avverkning.

Vad tror du om detta?

Användarvisningsbild

Re: Egen skog, köra själv

sakkis10  
#337969 Absolut kan jag ta kontakt med en virkesinköpare, men vad menar du med:Tror det är svårt att komma in i den stora ruljansen eftersom det oftast ligger på längre leveransavtal och större volymer än en egen avverkning.? Förstod inte riktigt :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egen skog, köra själv

Fredrik Reuter  
#337970 Hej,
Jag menar att ringa råvaruavdelningen på bruket och fråga. De har ju oftast dotterbolag med virkesinköpare som har krav på egen avkastning så därför är det nog svårt att gå "direkt", det var det jag menade.

Men en etablerad, mindre köpare med avtal borde kunna vara intresserad.

Användarvisningsbild

Re: Egen skog, köra själv

sakkis10  
#337972 Ja du menar så, då förstår jag :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egen skog, köra själv

vetinte  
#337974 Oftast många som e intreserade beroende på pengar...........
Kolla läget rum omkring o gör jobbet själv.
Eller varför inte leja bort till utlänska entreprenörer ?
Du gör ju Sverige en tjänst ?! (som läget är) o du tjänar oftast en del på det själv :)
Tänk på att det är vad du har i fickan o kan köpa "mjök" för som räknas nu för tiden. Inget annat.

Avatar Fallback

Re: Egen skog, köra själv

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338643 Är väl bara att hugga och köra själv som leveransvirke och sälja till nån inköpare.
Har du grejerna och inget jobb med dom, så går det att göra så, men inköpare kanske vill nyttja egna åkare.

Användarvisningsbild

Re: Egen skog, köra själv

Lasse1955  
#342040 På vilket sätt gör han sverige en tjänst genom att leja utlänningar?...

Avatar Fallback

Re: Egen skog, köra själv

jannee  
#342054 Ligger det inte till så här?
Svenska företag har med regeringens goda minne fått en gräddfil för att få billig arbetskraft = egna företagare från öststaterna. Detta måste m.a.o. vara bra för Sverige. Svensk regering kan väl inte göra några fel, ELLER. :mrgreen:
Det perfekta scenariot är att vi hellyllesvenskar + invandrarna i fortsättningen lever på bidrag medan gästarbetarna gör jobben, något liknande Saudi.
Nationalekonomiskt självklart rena vansinnet men det blundar vi för nu. Tanken är nog att i förlängningen ska utländska gästarbetare lägga löneribban = sänkta löner = större vinster för aktieägarna.

Användarvisningsbild

Re: Egen skog, köra själv

svampbob  
#342074 En anledning till att vi importerar så mycket arbetskraft är att det är så svårt att hitta svensk som är lika duktig som den utländska.

På bygget som jag är på nu är nog 70% utländsk arbetskraft. Jag tycker det är fruktansvärt att inte svenskar gör jobbet men det ska nog väldigt mycket till för att utvecklingen ska vända.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).