Föryngring

Sätta upp hägn själv

11 inlägg 7075 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sätta upp hägn själv

unganäs  
#33857 Är det någon som har erfarenhet att sätta upp hägn själv ? Typ 5-6 ha, 2 meter högt. Är det något för ett pat personer med en gammal traktor att ge sig på ?



   TS
Arevo
Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34367 Beror väl på markförhållanden. Har stängslat en del åker och hagmark, antar att du ska stänglsa i skogen. Ska du stänga in så pass mycket så får du nog hålla på ett bra tag, men ingenting är omöjligt det tar bara längre tid.
Har du räknat på vad det kostar? Stängsel är dyrt ska du köpa stolpar också, så blir det ännu värre. Kan även tänkas att du behöver tillstånd från nån myndighet.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34474 Stängsel för skydd mot vilt skall väl inte behöva något tillstånd!? I nyplantera skall inte ens behövas öppningar för allmänheten att ta sig igenom, men efter några år så kanske...

Tittade på en av tvillingbröderna i Hyssnas viltstängsel. De använde granslanor ca tre meter långa där de slog i en grov spik i närheten av toppen. De restes upp parvis med nätet hängande på spikarna. Enkielt och smidigt. Var bara i hörnen de satte stadigare stolpar med strävor.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34490 ska man ta ner skog som sen ska hägnas vid plantering så kan man göra högstubbar av läpliga träd och använda dom som stolpar. jag menar inte att man ska göra högstubbar runt hela hygget men om det är berg eller sten o därmed svårt att få ner vanliga stolpar så passar det bra..

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34514 Har letat lite i mina papper och kan inte hitta nåt som tyder på att man bör ha tillstånd. Var ganska säker på att jag läst nåt om tillstånd nånstans. Kanske det hade nåt med fäboddrift att göra. Regler och förordnigar har det ju aldrig varit nån brist på i detta land.
En sak som jag faktiskt hittade var en kostnadsberäknig för viltsängsel.
50kr/löpm för Älgstängsel, uppgiften från en bok tryckt 2002.
Det som var bra sett ur din synvinkel var, att ju större hägn desto billigare per hektar. Ska du stänga så kan du lika gärna stänga stort.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34557 Lite enkel matematik:

1ha=400m stängsel/ha
4ha=200m/ha
16ha=100m/ha
100ha=40m/ha
160.000ha=1m/ha

Förutsatt kvadratiskt skifte förstås

/Nisse

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34566 Gör du det cirkelformat sparas 11% stängsel.

/Nisse

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34600 Jag vet inte hur ni har det annorstädes i Sverige, men där jag har skog får man inte välja gränser själv. Annars hade cirkel varit bra. :-)

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34635
Mangan skrev:Jag vet inte hur ni har det annorstädes i Sverige, men där jag har skog får man inte välja gränser själv. Annars hade cirkel varit bra. :-)

Så trist!
Flytta norrut.Här är vi inte så noga med gränserna...

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Sätta upp hägn själv

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56657 Blev det något hägn?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Sätta upp hägn själv

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56661 Jag har hägnat ca 1ha som försök. Tallarna är nu 2m :smile: utanför stängslet är de 1m helt avbetade de som finns kvar :sad:
Tall går inte att plantera i södra Östergötland! Mera varg 😡

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).