Skogsröjning

Utbildning skogsröjning... *rookie

9 inlägg 7075 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Utbildning skogsröjning... *rookie

fekkstar  
#338413 Hej!

Jag sitter på ett kontorsjobb och vill börja jobba i skog.

Jag vill syssla med röjning och har ingen utbildning inom området, jag är 25 år.

Vad för sorts utbildning krävs för att få ett jobb? Kan tillägga att jag bor i Västerås, Västmanland.

Tips på utbildningar osv uppskattas!

MVH
Jocke



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Utbildning skogsröjning... *rookie

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338471 Skogsstyrelsen i västmanland anordnar kurser i röjsåg. Inga förkunskaper krävs. Tog själv motorsågskörkort där. Var helnöjd med den kursen.

Användarvisningsbild

Re: Utbildning skogsröjning... *rookie

fekkstar  
#338472 Räcker det med den utbildningen för att få jobb?

   TS
Avatar Fallback

Re: Utbildning skogsröjning... *rookie

haggloader  
#338477 Har du tänkt bli extraröjare eller har du tänkt säga upp dig från kontorsarbetet?

Användarvisningsbild

Re: Utbildning skogsröjning... *rookie

fekkstar  
#338480 Jag vill jobba med det heltid 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Utbildning skogsröjning... *rookie

haggloader  
#338484
fekkstar skrev:Hej!

Jag sitter på ett kontorsjobb och vill börja jobba i skog.

Jag vill syssla med röjning och har ingen utbildning inom området, jag är 25 år.

Vad för sorts utbildning krävs för att få ett jobb? Kan tillägga att jag bor i Västerås, Västmanland.

Tips på utbildningar osv uppskattas!

MVH
Jocke

Glöm det om du inte är telefonförsäljare eller liknande improduktiva och onödiga yrken!

Användarvisningsbild

Re: Utbildning skogsröjning... *rookie

SHR  
#338502 Röjning är inget jobb du blir rik på, dessutom ett säsongsjobb så har inte arbetsgivaren något annat på lager under tiden snön ligger (om den nu gör det) så blir det göralöst ;p men å andra sidan är det kul att pröva något nytt, och vara ute hela dagarna i friska luften är inte fy skam det heller!

Tänkte föreslå Skogsstyrelsen jag med, annars kan det vara naturbruks-skolor som kanske arrangerar olika kurser, kanske någon grundutbildning i skogsbruk? De olika korten brukar ingå i dessa utbildningar.

Användarvisningsbild

Re: Utbildning skogsröjning... *rookie

SHR  
#338503 Ex. Uppsala, basåret som SLU erbjuder.

Avatar Fallback

Re: Utbildning skogsröjning... *rookie

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338506
fekkstar skrev:Räcker det med den utbildningen för att få jobb?


Ring upp några arbetsgivare som anställer röjjare i trakten, säg att du är vill börja jobba med röjning och och fråga vad som krävs. Jag skulle tro att intresse kring jobbet och ett jävlarannama är viktigare än utbildning när det gäller röjning. Själv fick jag röjningsjobb efter att grannbonnen sett vad jag åstadkommit på 2 hektar i hemmaskogen.

Kanske en arbetsgivare tom kan tänka sig att betala en utbildning eller att du får betala av den genom att jobba. Du förlorar inget på att fråga.

Arbetsförmedlingen har säkert annonser där röjjare efterfrågas. Läs dom så får du en uppfattning kring vilka krav som ställs.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar