Gallring

Sjukt i skogen (Toppbrott / Kottår)

10 inlägg 7248 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sjukt i skogen (Toppbrott / Kottår)

skotarlasse  
#338369 Har en 50 årig granskog ca 1/2 ha, fick syn på i förra veckan att 3-4 st toppar hade knäckts och fallit ner, var förbi där ikväll igen och kunde då räkna ihop 9st nedfallna toppar.
Topparna är 2-3m långa. Det ha inte varit nått kraftigt blåsväder på sistone.
Finns det nån kunnig här på forumet som vet vad det kan va för fel.
Skadeinsekt, svampangrepp, ............?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Sjukt i skogen

värmSkog  
#338370 Här i södra värmland har det gått mycket toppar i år pga kraftigt med kottar samt lite blåst på det. Vet inte om dina toppar har fullt med kottar?

Avatar Fallback

Re: Sjukt i skogen

skotarlasse  
#338372 Ska kolla lite noggrannare imorgon, men inte att jag la märke till nån större mängd kottar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjukt i skogen

JensSkoog  
#338381 Vilken gran är det, importerad?
Var och tittade på en "tyskergran" i går där toppen är så full av kottar att stugägaren var rädd den skulle blåsa av vad tid som helst. :wink:

Avatar Fallback

Re: Sjukt i skogen

morco  
#338430 Jag har hittat ett gäng grantoppar i en 30-årig ungskog, helt galet med kottar på dessa, säkert uppemot 100 kg på varje topp :shock: Skogen belägen i Östergötlands kusttrakt. Är det vanligt med så mycket kottar? Jag har heller inte haft några oväder med större vindstyrka under tiden jag vet de åkt ner.

Avatar Fallback

Re: Sjukt i skogen

skotarlasse  
#338443 Va och tog en noggrannare titt ikväll, va en jäkla massa kottar som man såg när man lyfte på topparna, har aldrig varit med om att toppar knäckts av kottryck förut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjukt i skogen

sundelius  
#338447 På skogsforum för man svar :-BD för er kunniga

Användarvisningsbild

Re: Sjukt i skogen

värmSkog  
#338448 Det behövs inte mycket till vind för att de ska åka när det är så mycket kottar i. Sedan kommer säkert många lutande toppar åka när första blötsnön kommer

Användarvisningsbild

Re: Sjukt i skogen

JensSkoog  
#338772
Hgn Kottgran 8.8 (3) S.JPG
Mycket vikt i många toppar här, ser jag nu. Blir nog lite extra gallring till våren!
Hgn Kottgran 8.8 (8).JPG

Användarvisningsbild

Re: Sjukt i skogen

Fredrik Reuter  
#338773 Hej,
Det är samma i mina trakter, riktigt kottår. Hörde från initierad källa att detta beror på den rekordvarma (och soliga) sommaren ifjol.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).