Inomgårdsmaskiner

Gräsklippare startar inte

11 inlägg 43297 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gräsklippare startar inte

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338291 Jag har en gräsklippare modell Partner
Briggs & Stratton motor
Som vägrar starta

Har testat med nytt tändstift och startgas
Tändstiftet är trots försök torrt, får ev inte bensin?



Några tips / ideer?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare startar inte

Fredrik Reuter  
#338295 Hej,
Har du kollat tändhatten?
Är det en sådan plåthistoria, så kolla denna tråd: Klippo startar inte - Klippo startar!

Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare startar inte

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338296 Det är en plåthistoria till tändhatt.
River isär det och kollar, men någon som vet varför tändstiftet är torrt trots flera ryck och tryck på själva primern?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gräsklippare startar inte

axwell  
#338298 På motsvarande med Honda 190 (188 cc) sitter det ett chokereglage som börjar öppna sig så fort du tar i dödmansgreppet.
Dessutom en bensinkran från tanken som är öppen i horisontalläget, längs med gummislangen.

Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare startar inte

totte  
#338320 Ett sätt att kolla: Häll en slurk bensin på luftfiltret och ryck. Om den i alla fall puttrar till då så har du tändning, men bensinen kommer inte fram. Smuts i förgasaren eller tätt i utloppet från tanken kanske.

Avatar Fallback

Re: Gräsklippare startar inte

bgl  
#338323 Om klipparen har luftfilter av engångstyp (papper), har du provat byta det? Vissa motorer kan vara känsliga för undertrycket i insuget, både uppåt och neråt.

Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare startar inte

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338335 När jag trycker på primern tre gånger så kan den poffa till engång när jag rycker men inte tända.
Den har luftfilter av typ "skumgummi" det var något oljigt på sidan neråt/utåt men inte helt igenom.

Tänkte pröva att riva ner förgasaren idag och byta diaphragm/membran.
Samt riva isär tändhatten av metall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare startar inte

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338354 Nu har jag bytt membran och gjort ren förgasaren samt rivit isär tändhatten av metall och kört bara med själva gummitändhatten.
Ingen gnista.

Har skruvat av själva draganordningen och svänghjulet går ganska tungt och det är lite spån på sidorna av det, hur går jag vidare för att hitta orsaken till att det inte är någon gnista?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare startar inte

totte  
#338385 Är den från 81 eller senare har den elektronisk tändmodul, köpa en ny är i strot sett det enda att göra, förutsatt att du kollat igenom så att det inte är kortis nånstans för kabeln till stoppbrytaren. Den brukar sitta nånstans nere på motorn.

Ny tändmodul kan man köpa på t ex Briggsparts, http://www.briggsparts.se/grp/tandspolar.php

Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare startar inte

halvproffs  
#338428 Tror att Totte är på rätt spår; Fixade en klippare i våras och på den hade fästet och vajerhöljet blivit lite krokigt så vajern blev lite för kort så det kortslöt nere vid stoppbrytaren.

Användarvisningsbild

Re: Gräsklippare startar inte

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338614 Jag bytte tändspole och fick nu gnista på stiftet, bränsle kommer fram. Det luktar bensin när man dragit några gånger nere vid stiftet.
Men den startar endå inte.
Känns väldigt lätt dragen i snöret, kan den ha skurit?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).