Skogsvagn (Huggarvagnar)

Erfarenhet av grävtillsats till FMV 230 kran?

7 inlägg 6487 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenhet av grävtillsats till FMV 230 kran?

fastfälld  
#337988 Hejsan, tänkte höra om någon har erfarenhet av grävtillsats till en FMV 230 kran? Följde med en sådan när farsan köpte huggarvagnen i början av 90-talet, men har aldrig monterat av kranen från kärran och satt på grävaggregatet, orkar man gräva något överhuvudtaget med den? Förstår givetvis att det inte är mycket att hänga i julgranen, men nått dike kanske man kan rensa efter den senaste tidens fina väder om man inte ska satsa på risodling i stället :grin:



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av grävtillsats till FMV 230 kran?

ulfgustav  
#338003 Hej
Jag har inte en FMV kran däremot en i samma storlek fast en finsk Patu eller Patruna kommer inte ihåg vilken, med den så har jag både grävt diken och rensat gamla diken, jag är faktiskt helnöjd med vad jag kan åstadkomma med denna. Naturligtvis så går det inte att jämföra med en traktorgrävare, man får ta det för vad det är, men nyttjar man den förståndigt så går det bara bra.
Det trista är när man skall flytta över kranen från vagnen till traktorn, det är lite bökigt, men det får man ta

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av grävtillsats till FMV 230 kran?

Mats_Orberga  
#338006 Jag har en gammal Kronos 2010 med en skopa till. Den är smal och liten men det är nog bara bra för hållfastheten i kranen. Hur som helst kan jag i alla fall konstatera att det är bra mycket bättre än att gräva för hand. Till dikesrensning funkar den utmärkt. Det är när man behöver komma ner på djupet som begränsningarna visar sig. För att komma ner till frostfritt måste jag luta hela kranen bort från traktorn.

Jag har alltid kranen hängande i traktorn och vagnen lös för sig, även när jag kör virke.

Det går naturligtvis inte att jämföra med en riktig grävare men det gissar jag på att du redan är fullt medveten om.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av grävtillsats till FMV 230 kran?

ÅsaNisse  
#338008 Man kan bara konstatera att dessa tillsatser är i stället för spade. En kran är byggd för att lyfta och ett grävaggregat är byggt för att gräva och då är risken att inget blir riktigt bra om man ska försöka kombinera.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av grävtillsats till FMV 230 kran?

Hema  
#338011
fastfälld skrev:Hejsan, tänkte höra om någon har erfarenhet av grävtillsats till en FMV 230 kran? Följde med en sådan när farsan köpte huggarvagnen i början av 90-talet, men har aldrig monterat av kranen från kärran och satt på grävaggregatet, orkar man gräva något överhuvudtaget med den? Förstår givetvis att det inte är mycket att hänga i julgranen, men nått dike kanske man kan rensa efter den senaste tidens fina väder om man inte ska satsa på risodling i stället :grin:

Värt att testa tycker jag nog allt.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av grävtillsats till FMV 230 kran?

Träförädlare  
#338082 Jag har ochså en kronos 2010 med grävskopa fungerar kanon har bara en tandskopa det fanns en profilskopa som förra ägaren bytte bort tyvärr skulle behöva rensa mina diken har någon en profilskopa över så köper jag gärna.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av grävtillsats till FMV 230 kran?

fastfälld  
#338148 Tack för responsen, får försöka att testa i helgen och se om det var värt besväret att byta sticka och ta loss kranen från kärran. :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).