Skogsröjning

Brunnsröjning??

10 inlägg 8418 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brunnsröjning??

Seb macahan  
#337878 Hej på er. Har en plantering som är planterad för 7år sen. Granarna är 0,7-1,8m. Jag påbörjade i dag nån form av brunnsröjning för att ha ett mer lättröjt om 2-4år. Känslan man får är att detta är lite overkill. Björkuppslaget ligger nog på ca 3500stam/ha och någon "brunn" är det aldrig frågan om. Jag inbillar mig att granen mår bra av att stångas lite med Björk de första åren, samtidigt som jag vet hur fort det går från att en plantering är lättröjd till riktigt tung. Det kan räcka med ett år här i Blekinge. Skiftet är dessutom 10ha och 10ha tung röjning har jag provat innan. Det är svårt som det är ändå ibland att få helger och kvällar att räcka. Men.....hur hade ni resonerat? Fortsätta med "brunnar" även om det känns lite onödigt, eller vänta 2-4år och hoppas på att det är någorlunda lättröjt.???



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Brunnsröjning??

xlt  
#337880 Efter att nyligen ha röjt i olika bestånd på min nyligen anskaffade skogsfastighet så kan jag konstatera att skillnaden mellan lätt röjda och svår röjda partier är enorm beroende på hur områdena blivit skötta/röjda tidigare.

Har du möjlighet att åtminstone påbörja röjningen av tex 1/3 av dessa 10 hektar i år och sedan fortsätta med resten under följande år? Då blir det någon form av risk hantering i form av att inte helt plötsligt hamna i situationen att alla 10 hektar är svår röjda. Samtidigt minimerar du risken något ifall det efteråt visar sig att det var något för tidigt att påbörja röjningen.

Det går så mycket snabbare och är därmed roligare att röja ett partier som fortfarande är lätt att röjda att jag inte skulle chansa att vänta för länge.

Posta gärna några bilder på hur det ser ut så kan jag jämföra med det område på 2.15 hektar 5-årig gran som jag planerar att börja röja inom kort.

Avatar Fallback

Re: Brunnsröjning??

jannee  
#337884 I en så gammal plantering skulle jag köra jag ned ALLT som kan tänkas behöva vara borta inom de närmaste 5 åren. Beräkna att kvarvarande granplantor bör på höjden växa med ca 50 cm/år, bredden ca 30 cm/år (grenverket).
Visst kan björk driva granplantor till att växa på höjden MEN dessa blir mer stormkänsliga än de som står helt fritt - du har bara att välja.

Avatar Fallback

Re: Brunnsröjning??

ulfgustav  
#337889 Hej
Jag tillämpar metoden med brunnsröjning och har goda erfarenheter av det.
Inslag av björk är oftast bra för granens tillväxt, men det gäller att se till att björken inte "piskar" topparna på granarna. Skadade toppskott är inte bra för granens tillväxt

Användarvisningsbild

Re: Brunnsröjning??

Seb macahan  
#337891 Jag röjer bort så att det är pisksäkert de närmsta 4 åren. Men jag inbillar mig att röjer jag bort allt löv nu så får jag en explosion med ungbjörk i botten. Sparar jag lite ströbjörkar mellan så kanske de håller ner framtida uppslag lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brunnsröjning??

axwell  
#337895 Ett tillräckligt stark skäl till att behålla en hel del björk är väl att begränsa spridningen av rotröta i hela granbeståndet. 🧠

Användarvisningsbild

Re: Brunnsröjning??

Seb macahan  
#337899 Där är jag nog lite tveksam på om det hjälper. Rötan tror jag är som värst vid granen vid 15-30års ålder och då bör björken vara borta, jag tror mer på o skydda mot röta genom att utföra åtgärder på vintern.
Givetvis kan nog beståndet må bra med Björk mellan men frågan är om det hjälper mer än det stjälper??

   TS
Avatar Fallback

Re: Brunnsröjning??

jannee  
#337904 Rotröteproblematiken lösen nog endast med en ren lövgeneration, om nu ens det hjälper
Forskarna kanske kommer fram med träd som är resistenta mot rotröta - förhoppningsvis.

Avatar Fallback

Re: Brunnsröjning??

80-90  
#337927 Röj röj !!!! Man kan aldrig röja för mycket !!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Brunnsröjning??

sundelius  
#337955 Tycker du gör rätt som går in men sparar löv mellan plantorna.
Själv brunnsröjer jag inte utan sparar björk som jag friställer om de inte piskar granen. Man får visserligen räkna med att röja någon gång extra med detta förfaringssätt men det blir en fin skog och trevlig vedhuggning vid de följande gallringarna :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).