Skogsröjning

Strands röjklinga - Mycket sprut

6 inlägg 5670 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Strands röjklinga - Mycket sprut

hardman  
#337854 Har en liten undran över denna klinga.
Har nu kört med den i två veckor den skär väldigt bra , men ja tycker det sprutar mycket av den . Kan det bero på filningen tro?? Nån mer som upplever samma sak här?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga - Mycket sprut

Elfving  
#337861 Vasst, snabba kap och spånet måste ta vägen någonstans. Sågspårets volym kommer att omvandlas till spån, desto fortare det skär, desto intensivare sprut under kapning.
Jag tror i af att det är så enkelt.

Själv kan jag inte säga att jag stör mig på mängden spånsprut, har inte ens tänkt tanken!

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga - Mycket sprut

xlt  
#337881 Håller me Elfving kring att en viss mängd spån produceras och ju fortare ett träd kapas desto intensivare flöde.

Enda gången jag tycker det kan vara störande är de gånger man behöver kapa högre än normalt samtidigt som sågbladet är vinklat så att man blir besprutad av spånen.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga - Mycket sprut

jannee  
#337882 Ingen rök utan eld = desto bättre sprut desto bättre äter den = m.a.o. BRA.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga - Mycket sprut

JensSkoog  
#337910 När jag kommer i håg det, så använder jag skyddsglasögon under visiret när jag körer med Strandklingan. Det behovs, eftersom den är så effektiv och kastar sågspon så långt och hårdt. Jag ogillar skyddsglasögon, men i det här fallet är det värd priset :lol:

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga - Mycket sprut

Power Major  
#338071 Får hålla med Elfving, är inget jag tänkt på. Är såpass nöjd med klingan för övrigt. :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).