Motorsåg och handhållet

Metriska systemet vs fraktioner av tum

22 inlägg 13896 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Metriska systemet vs fraktioner av tum

totte  
#332751
th skrev:Det är nog bara vi äldre som tänker så. Den yngre generationen har ingen aning om vad en fyrtumsspik är för något och samma med brädor, där är det bara mm som gäller för brädorna har ju faktiskt inte tummått längre.


Har ännu aldrig spikat i en 75 mm spik. Tretum har jag slagit i många tusen i femtumsbräder och tvåtumfyror och sånt.

Min far fick aldrig nån känsla för priset på ett lass virke förrän han räknat ut hur många kubikfot det var.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Metriska systemet vs fraktioner av tum

T Landström  
#332792 Blir ju lätt rörigt på bygget med flera generationer snickare... ;)
Särskilt som "lösspik" håller tum måttet....men spiken till pistolen oftast är 10mm kortare...
Jag brukar blanda och ge när jag snackar dimensioner... :grin:

Avatar Fallback

Re: Metriska systemet vs fraktioner av tum

masyngel  
#337800 Här i Italien talar man om km per liter, när det gäller bensinkonsumtion.

Jag har byggt finmekaniska prototyper, verktyg osv. Vad jag minns är att många elektriska stiftkontakter i "kretskort" osv hade tumdelning. Om det sedan var 1/10 eller något annat obskyrt har jag glömt.
Olika gängsystem minns jag var roligt att försöka hålla reda på... Withword, var tog du vägen?

Avatar Fallback

Re: Metriska systemet vs fraktioner av tum

ÅsaNisse  
#337802 Jeans köper man ju i tum storlek om det är "riktiga" jeans. Då vet man att de passar. Övriga storlekar 48.....54 kan ju vara precis vad som helst.

Avatar Fallback

Re: Metriska systemet vs fraktioner av tum

AKKAMAAN  
#337813
ÅsaNisse skrev:Jeans köper man ju i tum storlek om det är "riktiga" jeans. Då vet man att de passar. Övriga storlekar 48.....54 kan ju vara precis vad som helst.

Hahaha...helt klart så har det Amerikanska sättet att beskriva stolek på jeans en klar fördel....
Själv använder jag 32"/36"....pga av att magen har större omkrets än längden på benen....lite antydan till "kagge" alltså.... :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Metriska systemet vs fraktioner av tum

SawTroll  
#337883 Jeg ser egentlig ikke noe problem med dette, det er jo lett å regne om det du ikke allerede vet, mtp fildiameter etc.

Med verktøy for annet bruk er det litt annerledes, da bør du vite on det er metriske eller "imperial" verktøy du trenger.

Avatar Fallback

Re: Metriska systemet vs fraktioner av tum

Jamt  
#338218
masyngel skrev:Här i Italien talar man om km per liter, när det gäller bensinkonsumtion.

Jag har byggt finmekaniska prototyper, verktyg osv. Vad jag minns är att många elektriska stiftkontakter i "kretskort" osv hade tumdelning. Om det sedan var 1/10 eller något annat obskyrt har jag glömt.
Olika gängsystem minns jag var roligt att försöka hålla reda på... Withword, var tog du vägen?


Jag jobbar med renoveringar av vattenkraftverk. Där är Whitworth ganska så vanligt på äldre maskiner. Har även stött på äldre svensk skruvstandard där gängan är i tum och nyckelvidden är i milimeter 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).