Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman eller Vimek

24 inlägg 11412 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranman eller Vimek

sakkis10  
#337619 Hej. Vad föredrar ni mellan Kranman eller Vimek. Väljer ja Kranman så ska jag ha Kranman 10000 med hytt och processor R25(när den blir klar för försäljning) och väljer jag Vimek så ska jag ha Vimek 610.2 och Vimek 404 T6. Vad tror ni är bäst och ger mest kubik för pengarna så att säga?. Hur mycket kostar de olika maskinerna ungefär?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman eller Vimek

Hema  
#337624 Jag tror Tigerwood (ägs av Kranman mig veterligen) är mer i storleksklass med Vimeken. Men det är inga billiga maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Kranman eller Vimek

sakkis10  
#337629 Eller hur fungerar Malva Malwa 560f och någon utav skördarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman eller Vimek

mrvimek  
#337637 Om ja fick välja så är de mellan terri eller Malwa sen vart i landet du bor och har körningen

Användarvisningsbild

Re: Kranman eller Vimek

sakkis10  
#337640 Körningen är i Dalarna och uppåt Jämtland i så fall

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman eller Vimek

mrvimek  
#337648 Då skulle ja satsa på en drivare av terri för de är mycket mer snö här uppe :)

Användarvisningsbild

Re: Kranman eller Vimek

sakkis10  
#337650 ok, som skördare också?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman eller Vimek

stegmaster  
#337651
Hema skrev:Jag tror Tigerwood (ägs av Kranman mig veterligen)

För inte at säga Woodtiger. :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: Kranman eller Vimek

Hema  
#337652
stegmaster skrev:
Hema skrev:Jag tror Tigerwood (ägs av Kranman mig veterligen)

För inte at säga Woodtiger. :wink: :lol:

Haha, ja där blev det allt fel. Bjuder på den och tackar för rättelsen. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Kranman eller Vimek

mrvimek  
#337663 Om du är ensam som kör så är en drivare ett bra ide annars så kör en Malwa skördare för de är bättre på ta sig fram och inget som slå boggi än vimek med sin midja och sväng på framhjulen för de vill bara ställa till och för många leder :)

Avatar Fallback

Re: Kranman eller Vimek

Hugin  
#337670 Klok fråga av någon som förstått detta med behov av mindre maskinsystem i tidiga gallringar!

Vilken tillverkare av mindre maskiner som är lämpligast är en fråga som är nog så viktig, men först då man kommit till insikt om att maskintypen behövs.

Själv insåg jag vikten av mindre skördare/skotare, då någon, i en tråd, fällde det kloka yttrandet "låt maskinerna växa med skogen". - Detta stärkte mig i uppfattningen att anlita "mindre" maskiner i tidiga gallringar.

I mitt fall har detta utgjorts av anlitande av en VIMEK-grupp (med mycket kunnig entreprenör), så vilken maskin jag röstar på är entydigt ... .

Bra att frågan väckts, alla mindre maskiner har en viktig uppgift i vårt skogsbruk - låt dem konkurrera!

Avatar Fallback

Re: Kranman eller Vimek

mrvimek  
#337671 de börja bli en förfrågan så kanske man skulle skaffa en skördare till alstorn :)

Användarvisningsbild

Re: Kranman eller Vimek

sakkis10  
#337678 Jag är bara 16 år än men det kan ju vara bra att börja fundera lite på vad man ska ha om man ska starta eget efter gymnasiet( jag ska säkert jobba lite först) :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman eller Vimek

Hema  
#337681
sakkis10 skrev:Jag är bara 16 år än men det kan ju vara bra att börja fundera lite på vad man ska ha om man ska starta eget efter gymnasiet( jag ska säkert jobba lite först) :)

Det är alltid lite svårt att veta hur framtiden ska te sig. Men jag tror att skogen kommer få sällskap av mindre självgående maskiner, det som däremot kommer behövas är smarta effektiva transporter från skiften till bättre väg, dit lastbilen enkelt och lätt kan komma intill. T.ex. Woodtigern kan nog vara ett bra exempel, då den har både hydraulisk och mekanisk drift. Alternativt är kanske en sådan vagn som grabbarna i byggtråden: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83 håller på och färdigställa.

Avatar Fallback

Re: Kranman eller Vimek

mrvimek  
#337709 Vart bor du

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).