Friluftsliv, Naturturism

Varg utanför dörren?

60 inlägg 42207 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

surjämten  
#337605 Tyvärr har vi i välfärdssamhället fått myndigheter o anställda "förståsigpåare " som nu regerar. För femtio år sedan sköt man ( kloka människor )undan rovdjur, rovfåglar, rävar som strök runt husknuten eller gav sig på husdjur.

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Fredrik Reuter  
#337609 Hej,
Surjämten: men det görs väl idag också? Enda skillnaden är att Länsstyrelsen ska kontaktas och ge godkännande innan?

XLT: Jag tror det stämmer det du skriver, en varg som fått smak på människa fortsätter tills den dör. Det är så de senaste attackerna förklaras i Sverige i mitten/början av 1700-talet. De attacker som skett senare (några på 1800-talet och nu sist Kolmården) har handlat om vargar som fötts upp av människa och det ställer allt i annan dager.

I andra länder verkar det som att rabies är vanligare. En rabiessmittad varg kan vara farlig (liksom en hund), den anfaller inte för att äta utan för att den är "galen". Rabies verkar inte så vanligt i Sverige dock.

På senare tid finns ett fall registrerat i Kanada, tror det är 2010 där en kvinnlig cyklist bets ihjäl av en frisk varg.
Men för att få perspektiv på det hela så dödades samma år ca 25 människor i USA av tamhundar...

Här är f.ö en interaktiv karta över kända vargrevir i Sverige.

[maps]https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zsbq2FEnh3do.k9chVtLcgKtc[/maps]

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Fredrik Reuter  
#337611 Ah, jag glömde slutklämman.

Det farligaste med att ta ut barnen i skogen kan vara att köra dem i trafiken till skogen.

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

Hema  
#337612 Nu handlar det om Länsmans sommarställe djupt inne i skogen. Att börja snacka om varg som fått smak av människa, är som om det handlade om en tiger från Indien. Om man ska vara rädd för något rovdjur i Sverige, så är björnen betydligt mycket farligare. Bland de farligaste djuren i Afrika som dödar flest människor finner vi flodhästen, inte något katt eller hunddjur.

Att prata om att vargen borde få springa lös på Kolmården om den nu är så ofarlig, saknar brist på förståelse för hur vargen i sin naturliga miljö lever. Då vargen till sin natur är skygg, blir det omöjligt för vargen att uppföra sig normalt, då den är instängd på för liten yta, samt den stora människonärvaron gör det omöjligt för att vargen ska kunna uppvisa ett helt naturligt beteende.

Förvandla nu inte denna tråd till en vargdebatt, utan ge ist. tips på hur Länsman med familj på bästa sätt ska kunna få en trevlig tillvaro på sommarstället. Sensorstyrd belysning är väl ett jättebra förslag. Med samma sensorer kan man även koppla på oljud. Dessa saker kan man även kanske centralstyra med sms-brytare, så att man kan aktivera ljus&ljud-systemet en vecka före man ska åka ut till stugan. På så sätt kanske man slipper att riskera att få något oväntat vargbesök öht.

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

dåren  
#337622 jag har bott i varg revir i stort sett hela mitt liv ,aldrig haft några problem även fast jag har hund
det där med revir pink tror jag och så på , vild djuren håller sig undan om dom känner det , brukar gå och pinka lite här och där :D
vargen är mer rädd för dig än vad du är för den

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

sveakatten  
#337623 Vi har väl inte haft varg på minst 150år, blir väl lite svårt att dom då skulle ha attakerat människor?
Det är flera personer i Canada som gått åt i vargattacker.
Hade jag småbarn så inte skulle dom få gå ut på din tomt när det var mörkt själva. (Knappt i dagsljus)
Är det inte för stor tomt skulle då jag fundera på staket.
Förstår inte att någon kan tro att en varg skulle vara ofarlig, skulle ni släppa era småbarn om ni visste att det sprand lösa hundar, tex amstaff eller pittbull, vilka vargar äter till frukost.

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#337632 Jag är osäker på hur många hektar det är, men alldeles för stort för att bygga staket. Inget jag heller skulle vilja ha där. Det ger dessutom lite mystik till stället att det kan vara vargterritorium och att vargen är där. Lite sensorstyrd belysning får duga och lite andra åtgärder. Tyvärr finns ingen belysning, men jag hittade en sensorstyrd lampa som går på solceller (kommer bild på stuga och uppdatering senare). Sen att verkligen visar med ljud / människoskrammel att man är där i stugan får ju förmodligen bara det vargen att fly.

Har aldrig varit rädd för varg över huvud taget, men videon med traktorkillen var ovanlig och det beteendet känner jag inte igen hos vargar. Det känns knappast som det var i leksyfte som vargen sprang ikapp honom innan han kom upp i traktorn. Men jag gissar bara. Någon som vet (och sett klippet) varför vargen gör som den gör?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Fredrik Reuter  
#337634 Hej,
Visst har vi väl haft varg i Sverige de senaste 150 åren?
Var tvungen att kolla Wikipedia och denna artikel verkade seriös så jag citerar delar av den.

Knappt 2.000 vargar dödades under 1850-talet av människan. Population var då riklig men decimerades starkt eftersom vargen ansågs vara en skadedjur. Sk skottpengar fanns till och med på den.
År 1900 uppskattades det att population var liten, ca 100 vargar. 1930 var den i princip utrotad men 1950 uppskattades att Sveriges vargstam var 20 st. Sedan sjönk populationen igen och endast ett fåtal djur fanns under 70-talet när den fridlystes.

Sedan ska några vargar vandrat över till Sverige från Ryssland och idag har vargstammen ökat till ca 400 st totalt i Norge och Sverige.

Personligen har jag grym respekt för vargen (tror jag skrivit om detta tidigare). Det är ett rovdjur och efter att jag blivit attackerad av en schäferhanne för två år sedan så har respekten ökat.

Det jag dock tycker är viktigt är att sätta allt i proportion. Fakta är att vargen dödat 16 människor i Sverige på 300 år. Den senast vilt levande varg som dödade en människa var i Gullspång år 1763.
Så det känns fortfarande som sannolikheten är liten för vargangrepp på människor anno 2015. Skulle dock stammen gå upp till säg 5.000 och det skulle komma år med dålig tillgång på vilt, då skulle det kunna bli farligt. Men det är min personliga reflektion.

Till sist vill jag förtydliga några saker eftersom ämnet är "hett".
Jag propagerar varken för eller emot varg i mina inlägg här, utan försöker bara bidra med fakta som förhoppningsvis rätar ut några frågor hos oss alla.

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

surjämten  
#337653 Jag är varken drabbad tamdjursägare eller drabbad hundägare men tycker att situationen i dag är allt annat än tillfredsställande.
Länsstyrelsens kvarnar maler ju inte i expressfart precis o när beslut har tagits i rovdjursfrågor så ska det överklagas.
Har bekanta i norr som berättat om parodin med junselevargens helikopterresor o Länsstyrelsens insatser där.
Parodi var ordet.

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

tallen100  
#337705 Vargar som söker sej till bebyggelse ska skjutas direkt (inte bara i Stockholm), för har dom ingen rädsla för människor så slutar det oundvikligen att något barn får sätta livet till, tre hungriga vargar rår på dom flesta... men verkar tyvärr att något hemskt ska hända innan det blir ändring på vargpolitiken :surp:

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

Hema  
#337710 Nu vet jag inte hur länge Länsman ämnar befinna sig på sommarstället, men tiden lär inte räcka för att hinna vänta på något skyddsjaktsbeslut, så vad kan han med familj göra för att deras vistelse där skall bli så bra som möjligt?

Vad vi vet kanske det är någon arg markgranne som vill köpa marken, som satt sig o skitit utanför entren? Likt denna tråd.. https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=17&t=23179&hilit=k%C3%B6pa+ut+fastighet
Skrämmas med att varg befinner sig i närheten, kan nog vara ett "smart" drag.

Ne men åter till vad man faktiskt kan göra. Som sagt tänka på ljud, ljus och se till att det inte ligger framme något som kan dra till sig varg, såsom matrester osv.

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

tallen100  
#337719
Hema skrev:
kanske det är någon arg markgranne som vill köpa marken, som satt sig o skitit utanför entren?

Det brukar synas om det är pälsrester i skiten = varg, inte många människor som vill ha hår i maten :surp: :roll:

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

Hema  
#337755
tallen100 skrev:
Hema skrev:
kanske det är någon arg markgranne som vill köpa marken, som satt sig o skitit utanför entren?

Det brukar synas om det är pälsrester i skiten = varg, inte många människor som vill ha hår i maten :surp: :roll:

Ja det var ju också en väldig seriös kommentar från min sida. ;)

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#337824 Det finns inga grannar på mils avstånd heller så bara att få dit objektet i fråga skulle vara en eloge i sig. obemärkt dessutom. Vi såg inget hår i avföringen men för att spä på det hela så hördes både skall och något som lät som ljud från valpar. Men så lätt skäms jag inte. Får ta fram bössan om jag kände intrånget så pass illa, men det gör jag inte. Får skramlas lite och hoppas vargen inte börjat stryka för nära inpå. I landskapet passar den fint tycker jag. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

sveakatten  
#337843 Så här ser varg skit ut, dom var och hälsade på där jag var och högg i vintras.
2015-03-08 12.33.51.jpg

2015-03-08 12.33.45.jpg

Har fler bilder om du vill.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).