Friluftsliv, Naturturism

Varg utanför dörren?

60 inlägg 42227 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varg utanför dörren?

Länsman  
#337455 Har en stuga en bra bit in i skogen och när vi kom dig i helgen så spöregnade det. När vi vaknade hittade jag vad jag först trodde var hundavföringen precis utanför dörren, men det verkar av allt att döma vara varg. Dels är det naturvårdsområde, dels är finns inga lösspringande hundar då det är väldigt avlägset, dels säger grannar att vargen har börjat ses i krokarna.

Vad jag tycker är konstigt att vargen skulle lämna ett sådant bevis utanför dörren. Har en teori dock som någon kanske kan falsifiera eller bekräfta eller något däremellan.

Eftersom det regnade och var både lukt- och ljud-neutralt mer eller mindre så kände kanske vargen inte av vår närvaro direkt, så vargen har kanske som vanligt följd djurstigen ner till vattnet men känt någon lukt ändå utanför stugan eller ett ljud kanske och då blivit rädd och släppt två ganska stora klumpar utanför i ren chock... Det var färsk avföring och när jag spårade en bit in i skogen så hittade jag päls/ull-liknande med vitaktig färg mot gula hållet. Just det kan vara något annat men vi hörde både skall och något som lät som hundvalpsgnyende.

Det är bra att veta hur det ligger till med detta och om det är så jag tror, i andra fall kan vargen ha blivit så van med människan här att det kan vara ett problem. Vi går ju till utedasset mitt i natten och det gör även de små. Stämmer inte min teori så kan det vara en risk att ha vargen så nära inpå.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#337457 Ska sätta upp en sensorstyrd strålkastare som lyser upp utedasset för säkerhets skull så man inte går dit i blindo (det är kolsvart i skogen, skulle behöva gallra lite runt stugan), och även sätta upp lite kameror med rörelsesensor vid djurstigarna så man kan se vad som rör sig däromkring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Fredrik Reuter  
#337460 Hej,
Förstår din oro.
Jag hade fortsatt prata med grannarna för att höra om det kan vara något udda beteende hos någon varg, kanske också Länsstyrelsen?

Statistiskt sett så behöver man ju inte vara orolig då senaste vargattacken med dödlig utgång skedde 1721 i Gullspång. De andra attackerna har ju varit från vargar som vuxit upp i fångenskap av människan.

När man läser om dessa attacker så verkar de vara lokala och förknippas med dåliga tider med extremt lite vilt i skogen. Då kan vargen komma nära människan och äter "avskräde" från oss. Det är nog då vi kan ses som byte eller konkurrent av vargen.

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#337466 Jag har inget emot vargen. Tycker absolut vi ska ha varg och rimliga jaktkvoter på dem. Känslig fråga det där som jag helst inte går in på men det är ju faktiskt i vargens territorium vi möter på dem.

Jag är ofta i skogen (just denna stuga ligger på ett skifte en bra bit in i skogen gångvägen), och är även med och jagar så jag blev lite förvånad över att den var så nära inpå. Både jag och frugan gick ut och gjorde våra behov, själv var jag ute tre gånger så någon av oss måste ändå ha varit ganska nära den tidsmässigt.

Det kändes ju betryggande att vargen inte tagit ett människoliv på så länge. Men jag såg traktorkillen som fick vargen precis bakom sig innan han hann in i traktorhytten. Det var också lite märkligt och låg väl någonstans kvar i medvetandet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Fredrik Reuter  
#337471 Kan det vara så enkelt att din stuga ligger såpass avskiljt och att ni inte är där regelbundet som gör att den betraktar hela området som "säkert" och att det är en del av reviret?

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#337474 Så kan det mycket väl vara. Båda dina antaganden stämmer så det skulle innebära att vargen ser det som sitt eget revir. Det kan ju också vara så att den inte hörde oss förs än den precis utanför. Verkade också som den hade vargungar på lätena. Säg att den betraktar området som säkert trots att vi är där, är det något man bör tänka på? Hur benägen är den att skydda reviret och hur ser den på "inkräktare"? Här strövar nog vargen ganska fritt från störningsmoment från människan, man hör inte en bil eller något annat från stugan. Så avsides är den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Göt  
#337518 fanns nog en anledning till att gårdarna byggdes i instängda fyrkanter förr. Rädslan för rovdjur var stor :geek:

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

Hema  
#337526 För att inte överraska vargen, så skramla lite extra och prata högre när ni är ute. Så undviker ni nog lätt ev. risker om vargen har ungar i närheten. Man kan ju sätta upp en bjällra/klocka över dörren som låter varje gång man öppnar dörren. Efter en kort tid lär den ha blivit uppmärksammad över förändringen och ser till hålla sig på avstånd.

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Ängagärdet  
#337538 Snart nog kommer första ungen att gå åt, då blir det nog annat ljud i (varg)skällan!

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Länsman  
#337543 Hur då gå åt? Låter lite orosväckande :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

Hema  
#337546 Ängagärdets vargsyn är uppenbar, men att uttrycka sig sådär, lämpar väl sig inte här, iaf inte på detta vis.

Ett annat sätt att göra vargen uppmärksam på att ni är där, är att "revirpinka". Hörde tals om en som hade stora problem med grävling under huset. Frun kom på att de kunde pinka vid ingången till lyan. 1 vecka senare var grävlingsproblemet ur världen.

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

Ängagärdet  
#337558 Jag menar såhär, att visst kan vi vuxna se till att hålla vargskrället ifrån oss, men de är smarta predatorer å när de får chansen på ett ensamt barn så ser de det som ett lätt byte. Vi bor själva på en ensam gård i skogen med småbarn, har ingen varg här än, tack och lov. Och hoppas det förblir så. Tror vidare att om det överhuvudtaget ska fungera med varg i Sverige så måste vi knäppa dem direkt de visar nosen vid bebyggelse. De som inte gör det kan få vara kvar. För precis som bland oss människor så finns det individer som är mer eller mindre skygga!

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

tallen100  
#337589 Helt rätt! En varg ska du aldrig se vid bebyggelse om allt står rätt till.

Avatar Fallback

Re: Varg utanför dörren?

jannee  
#337599 En varg på Lidingö + en i Nackareservatet (helst dräktiga tikar) därefter kommer det att bli ett helt annat ljud i skällan.
När vi på landsbygden en gång lyckats med att tränga undan vargen - varför får vi då inte fortsätta?

Användarvisningsbild

Re: Varg utanför dörren?

xlt  
#337600 En varg som fått smak för människor fortsätter att jaga dessa så länge den lever. Se rapporter från 1800-talets Finland och nutida Ryssland där vargen är vanlig.

Det otäcka med att träffa på vargen ensam i vilt tillstånd är att man inte vet hur bra den lyckats med jakten på senare tid och ifall den är hungrig för tillfället.

Varför strövar inte vargarna fritt på Skansen och Kolmården ifall de är ofarliga? Ifall det är för rädsla för att vargen kan ta de andra djur så undrar man varför människor inte få gå in fritt i varghägnen med sina barn?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).