Skördare

Vereal skördare

10 inlägg 5521 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vereal skördare

skogsjan695xl  
#336726 Såg denna på tuben idag.
Ser ut lite som kombo av Rottne H8 och Logman maskiner.





   TS
Avatar Fallback

Re: Vereal skördare

jannee  
#336736 Tufft med en cigarett i mungipan. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vereal skördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337552 ja det finns mycket skräp :)

Användarvisningsbild

Sv: Vereal skördare

Fredrik Reuter  
#337583 Hej,
Roligt med nya maskiner man inte vet om!
Det verkar vara en tillverkare från Belgien, Charlier Engineering: http://www.charlierengineering.be/

Vereal skördaren verkar det finnas väldigt lite information om.
Spontant känns det som att kranen är lite för stor för basmaskinen, bakändan brukar inte lyfta så lätt...
Sedan undrar jag om videon blev ofrivilligt kort, kolla precis i slutet, de kan ha behövt ta en sväng till slangverkstan ... :shock:

En film till här nedan, mot slutet finns lite vyer inifrån hytten på troligtvis Vereal skördaren, annars verkar de göra egna skördaraggregat.


Avatar Fallback

Re: Vereal skördare

Blivande snickare  
#337590 Hmm, håller med Fredrik, slangarna runt rotatorn såg lite "sträckta" ut där på slutet :shock:

Avatar Fallback

Re: Vereal skördare

Volundsmed  
#339494 Vilken klumpig såglåda? Skulle inte vilja gallra med nåt av dom aggregatet. ..

Användarvisningsbild

Re: Vereal skördare

Fredrik Reuter  
#552613 Hej,
Hittade en film till på Vereal skördaren och Charlier skördaraggregat.
När den går i slänten i videon nedan så ser den ut som en förväxt Rottne H8, eftersom de tydligen görs i Belgien så kanske den kan kallas Belgian Blue då (sorry @vardon kunde inte hålla mig).

Kollade lite mer på företaget som gör skördaren. Endast fem är gjorda men de som är sålda är tydligen kunderna nöjda med.

Intressant också i första videon ovan gällande skördaraggregaten. De har extra övre kvistknivar som sitter innanför toppkniven, antagligen för att kunna kvista klena diametrar bättre. Det har jag aldrig sett förut.


Användarvisningsbild

Re: Vereal skördare

Fredrik Reuter  
#552615 En bild från videon.

Avatar Fallback

Re: Vereal skördare

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552616 Udda med en maskin från Belgien, är ju knappast det land man förknippar med skog😮

Användarvisningsbild

Re: Vereal skördare

totte  
#552619 I södra delen av Belgien med Ardennerbergen finns det rätt stora skogsområden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).