Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

19 inlägg 8620 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

hav  
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

Hema  
#337418
hav skrev:Är Avestas flyttbara boggi bra?

Jag har inte vad jag vet eller kan komma ihåg, hört något negativt om den funktionen på den vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

svampbob  
#337420
hav skrev:Är Avestas flyttbara boggi bra?


Det är väl snarast så att den går det inte att vara utan :grin:
Det är en enkel konstruktion som inte krånglar och behöver väldigt lite omsorg. Jag brukar öppna upp luckan där en gång om året. Smörja lite och ibland justera glidklackarna.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

skogshasse  
#337433 har du några bilder så man ser vad ni skriver om

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

hav  
#337516 Ok... så de är ingen risk att boggin rör på sig vid fullt last...?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

Hema  
#337522
hav skrev:Ok... så de är ingen risk att boggin rör på sig vid fullt last...?

De hydrauliska grejerna sitter tämligen skyddade, så något haveri är nog mindre troligt. Men det finns aldrig några 100%-iga garantier, förutom att vi blir äldre och att vi kommer dö.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

hav  
#337528 Pratar man med konkurenten kranman så säger de att det är livsfarligt med hydraulisk flyttbar boggi...?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

Hema  
#337530
hav skrev:Pratar man med konkurenten kranman så säger de att det är livsfarligt med hydraulisk flyttbar boggi...?

Ptja, de erbjuder väl ingen sådan lösning i dagsläget så..., dock är de väldigt bra på att ge service på sina vagnar. Att lyssna på argument från en konkurrent, när denna kommenterar dess största konkurrent, ja det får/bör man nog med viss förhållning ta med en viss nypa salt.

Men är man orolig borde det gå att montera elektriska hydraulventilen vid kolvens båda nipplar. Att en kolv skulle haverera finer jag långsökt, visst någon form av läckage kan förekomma, men att det skulle brista totalt, ja då måste man nog ha utsatt vagnen för väldigt mycket stryk och överlastning.

Jag skulle inte vara direkt orolig om jag kontinuerligt kontrollerade den funktionen. Jag menar Avestavagnen och andra har inte råd för några större negativa medieinslag, där deras produkter klassas som livsfarliga. Men om du fortfarande känner dig osäker, så köp en vagn där du själv mekaniskt kan ändra boggien, men så då till att du ser till att ha genomgående bulthål, så kan du sedan lugnt lita på att det sitter ihop.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

hav  
#337562 Jo de är en tuff marknad så de kan inte göra bort sig för mycket. De lutar åt en Avesta ut i från de jag ska göra...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

anersimyra  
#337565
hav skrev:Pratar man med konkurenten kranman så säger de att det är livsfarligt med hydraulisk flyttbar boggi...?
" livsfarliga " blir snarast både Avesta och Kranman i snikversionen utan vare sig körautomatik och terrängbroms. Skulle den flyttbara boggien haverera hamnar den snarare i sitt bakre läge än att på något underligt sätt hamna i sitt främre läge och därigenom lyfta hjulingen.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

hav  
#337587 Ska jag väl köpa en Avesta eller Kranman så skulle de inte bli någon snikverson i alla fall...

   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

skogshasse  
#337598
hav skrev:Pratar man med konkurenten kranman så säger de att det är livsfarligt med hydraulisk flyttbar boggi...?


Hur resonerar Kranman när dom har den synpunkten. Vad har dom sagt. Vilken har du pratat med hos dom. har du pratat med Åke eller hans söner .

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

axwell  
#337602
anersimyra skrev:Skulle den flyttbara boggien haverera hamnar den snarare i sitt bakre läge än att på något underligt sätt hamna i sitt främre läge och därigenom lyfta hjulingen.. :smile:


Någon som vet hur konstruktionen av boggiens förflyttning fungerar ?
Tex. är det en hydraulcylinder, hydraulmotor eller annat som kan förflytta den max 60 cm ?
Finns det mekaniskt stopp utanför det spannet ?

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

hav  
#337643 Jag vet inte vem jag pratade med... det var ett tag sedan ca ett år sedan....de var just där för som de inte hade flyttbar boggi som Avesta.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen hydrauliska flyttbara boggi?

Gaffe  
#337656 Jag har två filmklipp från Elmia ett på Avestavagnen och ett på Nokka på deras flyttbara boggies. Kan jag ladda upp dem utan att lägga dem på tuben? Får inte upp videoklipp när jag väljer bifoga bild. (använder appen på Paddan)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).