Arbetskläder för skogen

Tvätta Huggarkläder

34 inlägg 23629 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tvätta Huggarkläder

T Landström  
#322696 Denna tråd om tips för att tvätt av huggarkläder (huggarbyxor mm) är delad från tråden om filmer Handhållet.

svampbob skrev:
T Landström skrev:Tack så mycket... :grin:
Loppan: Tanken va att ställa isär så det blev en fröställning med tall...men på några ställen har det kommit bra med självsådd gran... Får hoppas det extra ljuset som kommer ner nu gör att tallen skjuter fart oxå...
Huskyman: Jag har slängt kläderna i maskinen en gång i vinter... ;)


Jag upptäckte härom veckan att det gör skillnad att tvätta sina skogskläder. Jag var testpilot för en ny modell av byxor och hade mina tecnical extreme som referens. Tyckte de nya byxorna var så mycket mjukare än ordinarie byxor. Provade då att tvätta mina ordinarie. De hade säkert 80 skogsdagar utan tvätt. Plötsligt var mina extremebyxor minst lika mjuka :grin:


Precis ;) Det skadar inte att tvätta dom ibland... ;)



   TS
Användarvisningsbild

Tvätta huggarkläder

svampbob  
#322699
T Landström skrev:
svampbob skrev:
T Landström skrev:Tack så mycket... :grin:
Loppan: Tanken va att ställa isär så det blev en fröställning med tall...men på några ställen har det kommit bra med självsådd gran... Får hoppas det extra ljuset som kommer ner nu gör att tallen skjuter fart oxå...
Huskyman: Jag har slängt kläderna i maskinen en gång i vinter... ;)


Jag upptäckte härom veckan att det gör skillnad att tvätta sina skogskläder. Jag var testpilot för en ny modell av byxor och hade mina tecnical extreme som referens. Tyckte de nya byxorna var så mycket mjukare än ordinarie byxor. Provade då att tvätta mina ordinarie. De hade säkert 80 skogsdagar utan tvätt. Plötsligt var mina extremebyxor minst lika mjuka :grin:


Precis ;) Det skadar inte att tvätta dom ibland... ;)


Men jag tror inte på att tvätta så ofta känns som att tvätten tar hårt på tyget. Jag undrar om kläderna hållet ett år om man kör på heltid.

Användarvisningsbild

Tvätta huggarkläder

T Landström  
#322700 Jag tror dom håller bättre om man tvättar dom några gånger ibland...det gör iaf byxorna jag har på jobbet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätta huggarkläder

Huskyman  
#322708 Körde mina huggarkläder i Husqvarnas active cleaning för ett par dagar sedan. Men man skall tydligen hoppa över att köra mjukmedel..... Tydligen så försämras sågskyddet? Fan trot, men det kanske är sant?..

Användarvisningsbild

Re: Tvätta huggarkläder

T Landström  
#322724 Jag vet inte...men jag brukar ta det säkra före det osäkra och följa tvättråden...

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätta huggarkläder

axwell  
#322726
Huskyman skrev:Körde mina huggarkläder i Husqvarnas active cleaning för ett par dagar sedan. Men man skall tydligen hoppa över att köra mjukmedel..... Tydligen så försämras sågskyddet? Fan trot, men det kanske är sant?..


Om det försämrar sågskyddet har jag ingen uppfattning om, däremot slår mjukmedlen ut vattenavstötningen, blir mer likt läskpapper, för den som vet vad det var :roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Sv: Tvätta Huggarkläder

Fredrik Reuter  
#337430 Hej,
Fick denna bild på mailen, tvättråd för Stihls skogskläder.

Översättning (fri) till Svenska:

- Kan maskintvättas upp till 60 grader, max 400 rpm centrifugering.
- Blekmedel får ej användas.
- Får ej torktumlas.
- Tål ej strykning i hög värme.
- Får ej kemtvättas.
- Stäng dragkedjor och fickor innan tvätt.
- Använd ej sköljmedel.
- Använd bara milt tvättmedel och tvätta med liknande färger.

Tips!
Efter tvätt kan man återaktivera impregneringen av yttertyget genom att stryka plagget på lägsta värme.

Avatar Fallback

Re: Tvätta Huggarkläder

Krokmark  
#337432 Klart man ska tvätta huggarbyxorna, det värsta hotet mot fibrerna i sågskyddet är olja och uv-strålning.
Varken kåda eller olja gör tyget någon tjänst, snarare tvärtom.
Det lilla tvätten sliter på byxorna är om ens marginellt mot vad användandet i skogen sliter, så det känns som en dålig ursäkt för att slippa tvätta...

Användarvisningsbild

Re: Tvätta Huggarkläder

SHR  
#337445 Tvätta ofta... har man fått höra.

Användarvisningsbild

Re: Tvätta Huggarkläder

JensSkoog  
#337488 Om jag inte tvättade mina huggarkläder ofta, reknar jag med att jag skulle få holla mig ute i skogen dag och natt - i alla fall fick jag inte släppa in här hemma! Doft av kåda och skog är ju bara trevligt, men så illa som jag svettas, så tar det inte många dagar innan dom går i maskinen på 40grader och utan mjukningsmedel.

Avatar Fallback

Re: Tvätta Huggarkläder

Hema  
#337492
JensSkoog skrev:Om jag inte tvättade mina huggarkläder ofta, reknar jag med att jag skulle få holla mig ute i skogen dag och natt - i alla fall fick jag inte släppa in här hemma! Doft av kåda och skog är ju bara trevligt, men så illa som jag svettas, så tar det inte många dagar innan dom går i maskinen på 40grader och utan mjukningsmedel.
Skulle förvisning till skogs vara något hot? :)

Användarvisningsbild

Re: Tvätta Huggarkläder

svampbob  
#337496 Jag luktade på mina skogskläder idag. Dom är genomblöta i svett ett par gånger i veckan. Pfannerjackan är nog inte tvättad sedan i vintras och hva byxorna i april. Jag kunde inte känna någon annan lukt än skog.

Avatar Fallback

Re: Tvätta Huggarkläder

jannee  
#337500 Kan det bero på dåligt luktsinne :mrgreen:
Själv har jag börjat doppa röjselen och även innsidan av stövlarna i vatten blandat med klorin - minst 2 ggr/månad.
Duschar visserligen minst 1 ggr/dag men lik förbannat luktar prylarna as efter någon veckas användning.
Huggarbyxor liksom overall tvättas när de börjar bli smutsiga, tanten är mycket noga med renligheten. Bara för att du ser ut som en slusk behöver du inte lukta som en sådan är hennes åsikt.

Avatar Fallback

Re: Tvätta Huggarkläder

Bosse1  
#337503 Inhandlade nya huggarbyxor och hundra liter diesel, lade allt på flaket varav en dunk tippade och dränkte in byxorna :(( Räddade dessa med en hink vatten och avfettning "apelsinolja" rörde om ibland och x antal sköljningar sen vädring.
Fick använda gamla kådpansaret sålänge :YMCOWBOY:

Användarvisningsbild

Re: Tvätta Huggarkläder

JensSkoog  
#337519
Hema skrev:
JensSkoog skrev:Om jag inte tvättade mina huggarkläder ofta, reknar jag med att jag skulle få holla mig ute i skogen dag och natt - i alla fall fick jag inte släppa in här hemma! Doft av kåda och skog är ju bara trevligt, men så illa som jag svettas, så tar det inte många dagar innan dom går i maskinen på 40grader och utan mjukningsmedel.
Skulle förvisning till skogs vara något hot? :)

Är ju lite trevligt å följa med på hur barnen vuxer, så jag får nog göra som fruntimmeret bestämmer :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar