Skotare

Deep Forest 612D "BigFoot"

8 inlägg 7079 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Deep Forest 612D "BigFoot"

Fredrik Reuter  
#337275 Deep Forest 612D är en skotare som byggs av det Lettiska företaget Ciedra.
Den verkar framtagen främst för arbete i avverkningar med dålig bärighet.

Ni som hängt med vet att vi tidigare diskuterat big foot i Skippa banden, kör med BigFoot .
Den skotaren har 940mm breda däck.

Deep Forest har tagit det ett steg till med sina 1194mm breda däck på alla sex hjulen.

Skotaren är alltså sexhjulig och väger på 17 ton. Lastförmågan är 15 ton.
Med såpass breda däck så blir den ganska bred, 3.7m vilket är bredare än "vanliga" 15 tons skotare.

Jag hittar ingen information om vilken typ av däck detta är. Tyvärr liknar de lantbruksdäck som säljs för minimalt marktryck på åkrar. Är det sådana däck så kan de få svårt att hålla i skogen ...



Länk till tillverkaren: http://www.ciedra.lv/viewpage.php?page_id=6



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Deep Forest 612D "BigFoot"

halvproffs  
#337283 Tyckte det var mycket plockepinn där efter avverkningen? Baltstaterna är väldigt platta med blöta marker.

Användarvisningsbild

Re: Deep Forest 612D "BigFoot"

stegmaster  
#337290
Fredrik Reuter skrev:Jag hittar ingen information om vilken typ av däck detta är. Tyvärr liknar de lantbruksdäck som säljs för minimalt marktryck på åkrar. Är det sådana däck så kan de få svårt att hålla i skogen ..



Varför tror du det??
Tycker det liknar på samma typ av däck som "swamp loggers" kör med på sina skiddare.
Dom hadde vel bredd uppåt 180cm om jag inte minns fel.
Och dom verkar ju hålla bra.

Typ som detta.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Deep Forest 612D "BigFoot"

Ängagärdet  
#337330 Aldrig fel med Hamondorgel iallafall!

Användarvisningsbild

Re: Deep Forest 612D "BigFoot"

Fredrik Reuter  
#337340 Hej,
Jag kan ha fel ang däcken.
Men det borde vara lite skillnad på en skidder och skotare i vikt.
Denna skotare ska helst gå med en totalvikt på 32 ton dag ut och dag in i skogsmark (Full last + egen vikt).
På normal skogsmark finns nästan alltid vassa stenar, höga stubbar osv osv, därför känns det vanskligt.
Men med täta kedjor alt att den får gå på blötmark hela tiden så kanske det går.

Eller också så funkar det, vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Deep Forest 612D "BigFoot"

Hema  
#337356
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag kan ha fel ang däcken.
Men det borde vara lite skillnad på en skidder och skotare i vikt.
Denna skotare ska helst gå med en totalvikt på 32 ton dag ut och dag in i skogsmark (Full last + egen vikt).
På normal skogsmark finns nästan alltid vassa stenar, höga stubbar osv osv, därför känns det vanskligt.
Men med täta kedjor alt att den får gå på blötmark hela tiden så kanske det går.

Eller också så funkar det, vad tror ni?

Dimensionerna på ett däck säger ju inget om dess hållfastighet/tålighet. Men jag skulle nog vilja hävda att det lär nog finnas däck i den dimensionen som nog skulle kuna hävda sig relativt bra utan att sticka ut hakan för långt. Gummiblandning, antal lager och hur däcket är uppbyggt är några faktorer som spelar roll. Dock kanske de blir väldigt tunga om de ska vara tåliga nog.

Större/bredare hjul är ju en solklar faktor som ger bättre bärkraft, men vikten spelar ju också en stor roll. Är det någon som vet ca hur många procents skillnad i vikt det är på en stock fälld på vintern resp. sommaren?

Användarvisningsbild

Re: Deep Forest 612D "BigFoot"

stegmaster  
#337359 Kolladet snabbt på en John Deere skidder, och den väger 22,5t + lasten i gripen, så er nog vikten minst lika med en skotare.
Efter å ha sett på hur dom kör i Swamp loggers, så får dom riktig provad sig. så tror inte heller at däcken ska vara nåt problem(förutom bredden på fordonet).

https://www.deere.com/en_US/products/eq ... /948l.page?


Hyffsad bredd. 8)


Användarvisningsbild

Re: Deep Forest 612D "BigFoot"

rocky  
#337462 Ser ut som en vanlig blöt basväg men bredare spår/körskador.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).