Traktorn i skogen

bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

21 inlägg 15476 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

Emil ljungkvist  
#337212 Hej!
Jag äger idag en terri ATD 2008.
Som vid inköpet var perfekt till denna gården.
Men nu efter km vis av dikningar så har marken förändrats och är inte i samma behov av en bandad maskin som förr.
Så jag står nu i valet att sälja maskinen jag har, och skaffa en traktor och vagn.
Jag har jobbat inom skogen sen nyfödd men har aldrig kört traktor i skogen.
(har ingen traktorvana alls)
kört terri och traditionella skotare.
Jag kommer använda traktorn 80% i skogen och 20% till gårdsbruk, snöplogning, transporter, flytta grejer.
Så här är då frågan.
Vad ska jag leta efter?
Jag är 187cm lång, så benutrymme behövs samt takhöjd.
priset jag kan spela med är 400-500+ moms som max.
har mycket gallrings skog på fastigheten och en 20ha som fortfarande är blötmark.
Mvh
Emil



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337262 Hej, jaha, är väl Valmet/Valtra i skogen, ska ge i mitt tycke ett intressant val mot 6000-serien och det är nån av de mindre i 8000- serien med standard hjuluppsättning.
Kolla skillnaderna på www. konedata. net.
8000-är 6-cylindriga mot 6000- 4-cylindriga.
Kuperat så ska du ha drivkärra, annars utan, kan varmt rekommendera 500 hjul.
Mycket gallring mycket knippen att lasta, snabb kraning är det då man ska ha Mowi ?

Användarvisningsbild

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

stegmaster  
#337263 Om du vil fölga Bengt`s råd, så skulle du kanske leta efter just en valmet 8000, för det er vel den enda valmet som har haft turbinkopling som standard, dessutan den enda i 8000-serien som gick at få med turbin :???:
Näckdel att den inte har turbo, men det spelar kanske inge större roll i skogen.

Avatar Fallback

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

valtra a 72  
#337271 Valmet 755 och 855 har tubinkoppling som standard och är väldigt bra i skogen med rymlig hytt och vändbar stol med gott om plats för fötterna.Du kan nog hitta ett riktigt fint exemplar under 200000kr. Med en driven vagn bakom så har du ett bra ekipage.

Avatar Fallback

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

Robertberg  
#337279 Ja en Mowi-kran är smidig i gallringar, en oöm kran utan slangar annat än vid gripen, så man behöver inte vara rädd för grenar när man skickar ut den bland träden.

Användarvisningsbild

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

Aqualize  
#337281 Valmet/Valtra är det som de flesta tycker gäller för skogskörning.
För att bekvämt svänga runt är väl från 80-talet jordbrukstraktorerna 505/605/655/705/755/805/855/905. Fanns annan industrivariant 615/715/815/915. Titta inte på några med liknande siffror, de tillhör ett annat chassi och hytt.
Men det var 80-talet och med din budget tycker jag du ska gå på minst 90-talet.
I början på 90-talet kom 6000 och 8000-serien. Alla 8000 är sexcylindriga och har därmed längre hjulbas - större vändradie. Kontra tidigare maskiner så är det högre flöde i hydraulpumpen. 6000 är mestadels 4-cylindriga (utom 6100 i början på 90-talet med trecylindrig men nästan samma hjulbas som fyrorna samt bastarden 6900 (såldes nog inte i Sverige?)). Det är i princip samma hytt på alla som man kan svänga runt stolen med. Ev. inte 8300/8600/8800/8850 men det är inga du ska titta på det, det är Massey Ferguson i Valmetkläder, helt annan traktor.

1998 kom väl det som kallas HiTech-serien. Istället för 00 så var de två sista siffrorna 50 (ex. 6650). 8x50-serien är inte alla HiTech. HiTech är hydraulisk fram/back-växling. En spak vid ratten som man lägger i framåt eller bakåt med. Uppskattat.
Standardvalet på 6600/6650 och större var 38" fälgar bak vilket gör traktorn lite högre = högre markfrigång. Är också uppskattat.
Valmet/Valtra har extrautrustning de kallar TwinTrac - omvänd förarplats. Man har då när man snurrat runt stolen även ratt samt koppling- broms- och gaspedal. HiTech har fram-/bakspaken även vid den bakre ratten om det är HiTech.
Turbinkoppling - man kan smygköra på utan att det sliter på vanliga koppling. Trycker ner gaspedalen och så börjar det driva.

Dessa saker som inte är "utbytbara" höjer priset på objekten. Sen finns det ju allt med eftermontering av skogsutrustning (grenavvisare, bukplåtar, skyddsgaller osv.) som är värdehöjande med.

Så där har du en genomgång av de nog mest eftertraktade skogstraktorerna. Finns väl New Holland och Zetor som gjorts om i Sverige för att passa i skogen, då kanske de är bra som alternativ. Men 6xx0-serien är bra som den redan är.

Användarvisningsbild

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

Göt  
#337282 Belarus har också varit populära i skogen. Många har dom :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

Emil ljungkvist  
#337296
obantteg skrev:Ja en Mowi-kran är smidig i gallringar, en oöm kran utan slangar annat än vid gripen, så man behöver inte vara rädd för grenar när man skickar ut den bland träden.



Kör ju mowi kran idag på terrin.
Och ja det är en bra kran som du säger.
Så ska nog försöka hitta en mowi 12ton driven vagn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

Emil ljungkvist  
#337297
Aqualize skrev:Valmet/Valtra är det som de flesta tycker gäller för skogskörning.
För att bekvämt svänga runt är väl från 80-talet jordbrukstraktorerna 505/605/655/705/755/805/855/905. Fanns annan industrivariant 615/715/815/915. Titta inte på några med liknande siffror, de tillhör ett annat chassi och hytt.
Men det var 80-talet och med din budget tycker jag du ska gå på minst 90-talet.
I början på 90-talet kom 6000 och 8000-serien. Alla 8000 är sexcylindriga och har därmed längre hjulbas - större vändradie. Kontra tidigare maskiner så är det högre flöde i hydraulpumpen. 6000 är mestadels 4-cylindriga (utom 6100 i början på 90-talet med trecylindrig men nästan samma hjulbas som fyrorna samt bastarden 6900 (såldes nog inte i Sverige?)). Det är i princip samma hytt på alla som man kan svänga runt stolen med. Ev. inte 8300/8600/8800/8850 men det är inga du ska titta på det, det är Massey Ferguson i Valmetkläder, helt annan traktor.

1998 kom väl det som kallas HiTech-serien. Istället för 00 så var de två sista siffrorna 50 (ex. 6650). 8x50-serien är inte alla HiTech. HiTech är hydraulisk fram/back-växling. En spak vid ratten som man lägger i framåt eller bakåt med. Uppskattat.
Standardvalet på 6600/6650 och större var 38" fälgar bak vilket gör traktorn lite högre = högre markfrigång. Är också uppskattat.
Valmet/Valtra har extrautrustning de kallar TwinTrac - omvänd förarplats. Man har då när man snurrat runt stolen även ratt samt koppling- broms- och gaspedal. HiTech har fram-/bakspaken även vid den bakre ratten om det är HiTech.
Turbinkoppling - man kan smygköra på utan att det sliter på vanliga koppling. Trycker ner gaspedalen och så börjar det driva.

Dessa saker som inte är "utbytbara" höjer priset på objekten. Sen finns det ju allt med eftermontering av skogsutrustning (grenavvisare, bukplåtar, skyddsgaller osv.) som är värdehöjande med.

Så där har du en genomgång av de nog mest eftertraktade skogstraktorerna. Finns väl New Holland och Zetor som gjorts om i Sverige för att passa i skogen, då kanske de är bra som alternativ. Men 6xx0-serien är bra som den redan är.


Tack för all information.
Så det bästa vore att hitta en 6000 modell med betäckningen TwinTrac och HiTech.
För att traktorn ska bli så lätt använd som möjligt vid körning i skogen.
och framför allt för att kunna smyg köra med den?
du tycks ha bra koll på dessa traktorer.
vet du om det finns några fel som är kända?
nått man bör ha extra koll på när man köper beg?
har händiga maskin elektriker och mekaniker bara stenkast hemifrån.
men alltid bra att veta vad man ska leta efter.
Tack på förhand.

   TS
Användarvisningsbild

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

Aqualize  
#337307 Övervärdera inte mitt, gillar Valtra och är inläst på dem osv. men kör inget i skogen. Vad jag snappat upp från forumet när man läst här.
TwinTrac är namnet på den extrautrustningen, inte säkert man hittar det i rubriker på annonser men ser man en ratt bak till vänster i hytten (höger när man snurrat) så är det sådant. Kallas även dubbelkommando.

Avatar Fallback

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

Robertberg  
#337312 På våran 6300 har vi varken Hitrol, hitech eller twintrac. Men tack vare knappkopplingen så kan man ändå flytta sig utan att behöva snurra runt stolen. Jag känner inte direkt att jag saknar någon av dessa funktioner, men man ska nog akta sig för att prova en traktor med dom :wink:
Har man drivning på vagnen så flyttar man ju medhjälp av den.
Men twintrac så man enkelt kan ratta när man snurrat är ju såklart en fördel.

Användarvisningsbild

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

Emil ljungkvist  
#337320
Aqualize skrev:Övervärdera inte mitt, gillar Valtra och är inläst på dem osv. men kör inget i skogen. Vad jag snappat upp från forumet när man läst här.
TwinTrac är namnet på den extrautrustningen, inte säkert man hittar det i rubriker på annonser men ser man en ratt bak till vänster i hytten (höger när man snurrat) så är det sådant. Kallas även dubbelkommando.



vad tror du om denna.
hittade den på blocket.
http://www.blocket.se/varmland/Valtra__ ... ?ca=18&w=3
känns som ett bra val?

   TS
Avatar Fallback

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337336 Har haft min 6550 några år och provkört en 6300 med någon gång,elektrisk fram o back är mkt smidigare än golvspak.
Har även twin trac på min och sitter baklänges mest hela tiden o kör både vid sotning o när jag kör med min Arbro Stroke.
En nackdel med 6xxx hytten är sikten snett uppåt är betydligt sämre än i 505-905 serien dock finns en skogshytt med glastak som löser detta dock lite ovanligare.
505-905 hytten behöver man ha hörselskydd i men i 6xxx går fint utan

Avatar Fallback

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

Ådii  
#337341 Ifall du hittar en med knappkoppling minns inte benämningen på det nu så kan du bygga så att du styr med ena hydraulspaken, så har vi på den ena vilket är att rekommendera om du är lång , och twin-trac på den andra men där har jag som är över 190 problem att ta mig i och ur.

Användarvisningsbild

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

Aqualize  
#337342 HiShift har jag för mig de kallade knappkoppling. HiTrol var väl den första snabbväxeln (sådan jag har) som hängde med från 05-serien. 1993 kom Delta Power Shift (DPS), dvs trestegad snabbväxel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).