Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bästa vajerkranen

25 inlägg 22570 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa vajerkranen

kungsis  
#336626 Jag har lite skog och nästan allt jag hugger använder jag vajerkran till. Visserliggen är marken inte större än att jag har det som fritidssyssla och även tycker att det är avslappnande. Men det hindrar inte att jag vill att grejerna jag har ska fungera bra och att det ska bli något gjort, när jag är i skogen. Jag vill därför ha tips på vilken vajerkran som är bäst. Förhoppningsvis finns det någon som har bra funktion. Just nu tvivlar jag. Äger i nuläget en Överum och en FMV och de är absolut inte bra. Har även provat Rottne och samma sak där. Mina krav är
- Den ska lägga upp vajern bra, dvs inget sabla trassel efter att man kört lätt och sedan går det tyngre eller att det kilar fast sig och blir nästintill omöjligt att dra ut (det är största felet på FMV kranen).
- Den ska frikoppla trumman helt, dvs inget som bromsar eller ligger på (på Överumen är det remmar som driver och slackas vid frikoppling och därför ligger på och bromsar). Andra jag har kollat in och även testat har t.ex haft planetväxlar, som ska dras runt, och som gjort att det går riktigt trögt när det är kallt eller minsta osmörjt
- Mekaniken ska fungera, dvs oavsett om jag kört det varm eller om den körs i kall snöoväder så ska funktionen vara densamma (samma fel på alla kranar jag haft, men Rottnen är ju ett skräckexempel).
Finns det någon som uppfyller kraven? Just nu är jag irriterad/besviken och tvivlar, så ge mig bra förslag tack.
Ska man behöva köpa en ny lynningswinsch kanske? Och då är ju frågan om de är bättre. Är ju inte sugen att lägga upp 20tusen+ och få samma skräp som jag redan har.
Har även funderat på någon frontdriven te.x sepson eller ösa (typ de som satt på boxer), men är lite fundersam. Är de gjorda för att lunna med eller är de bärgningswinschar (hastighet?). Hur funkar det med att ha frontmonterat och lunna bakåt? Man får ju inget stöd/mothåll. Det känns farligt om man skulle få en riktigt stam som kanske gräver ned sig. Jag har fått min Fiat 680 att lyfta i nosen, trots stödben och då funderar man ju på hur det gått utan stöd.

Mvh
Kungsis



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Bästa vajerkranen

jannee  
#336635 Har en gammal Starkran och visst har den strulat lite, väl använd, bl.a. bytt bromsband, var visserligen inte så lite knepig att justera in efteråt men när allt är injusterat och kranen välsmord fungerar den klanderfritt.
Trumman friläggs helt och vajern brukar aldrig låsa fast sig - kanske hänt någon gång att man fått rycka lite extra men det hör till ovanligheterna. Problemet kan nog vara att finna någon funktionsduglig = en som inte rostat ihop.
Vet inte om min kran är något speciell men fungerar alltid bättre desto blötare vädret är. Bromsen tar bättre, lättare att dra ut vajern.

Användarvisningsbild

Re: Bästa vajerkranen

Bax  
#336636
jannee skrev:Har en gammal Starkran och visst har den strulat lite, väl använd, bl.a. bytt bromsband, var visserligen inte så lite knepig att justera in efteråt men när allt är injusterat och kranen välsmord fungerar den klanderfritt.
Trumman friläggs helt och vajern brukar aldrig låsa fast sig - kanske hänt någon gång att man fått rycka lite extra men det hör till ovanligheterna. Problemet kan nog vara att finna någon funktionsduglig = en som inte rostat ihop.
Vet inte om min kran är något speciell men fungerar alltid bättre desto blötare vädret är. Bromsen tar bättre, lättare att dra ut vajern.


Så här är erfarenheterna jag har av min Starkran också, jag har inte bytt några slitdelar på den heller än. Det jag saknar är fjärrstyrning, det blir ett jäkla springande om man inte har nån medhjälpare med sig.

Avatar Fallback

Re: Bästa vajerkranen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336639 Hej,har varit med och kört mycket med Star, funkar mycket bra, tror att Väse och Normet är bra med, Normet har en mycket fin bom med knäck på, så det är rymligt mellan lass och bom.

Avatar Fallback

Re: Bästa vajerkranen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336703 Trasslar Rottnen ? I Rondo modellen farsan hade satt en fjäderbelastad träkloss mot trumman som hjälpte till att lägga vajern rätt o en justerskruv att hålla lagom tryck på bromsbandet så den inte skenar när vajern dras ut

Avatar Fallback

Re: Bästa vajerkranen

kungsis  
#336745 Vad gäller Rottne så var inte trassel det som gjorde att jag dömde ut den, utan dess hela konstruktion, som var för komplicerad och känslig.
Tack för övriga synpunkter :smile: . Lite lustigt att jag inte testat Star, då det ju är den vanligaste och även den enda som fortfarande görs numera. Tillsammans med era åsikter så borde det ju betyda något. Får kolla runt efter en sådan.
Vad gäller Överumkranen jag äger, så höll jag på i går och bl.a svarvade jag drivrullen mindre och fixade så att vissa rullar fick kullagring. Det kanske finns hopp 8) .

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa vajerkranen

T Landström  
#336747 Vi har ju en FMV LV 20 med bom tillsats och hydralsväng.
Tycker den har fungerat klanderfritt i över 30 år...förutom när farsan knäckte ramen på den...men nu är den svetsad och förstärkt där. Det börjar dock bli svårt att hitta delar till den... Skulle behöva byta kedjan och drevet som driver trumman som vajern rullas upp på...

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bästa vajerkranen

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336752 Har kört med väse i drygt 30 år nu. Den fungerar bra om man sköter den o allt är rätt justerat. Men den är kass på att linda vajern snyggt på trumman. Hade mycket trassel med vajern första åren. Tog sen upp den till tillverkaren för en genomgång o han servade, bytte ett lager samt monterade en liten bromskloss som satt standard på dom nyare. Sen har det gått bättre men inte helt bra.
Star ska om jag hört rätt vara bättre på att lägga vajern snyggt. Hörde nångång att detta beror på avståndet mellan trumma o första linhjulet, måste vara en viss längd där för att det ska linda på bra.
Magnus M

Avatar Fallback

Re: Bästa vajerkranen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336759 Min rottnekran är väldigt lynnig, lindar upp dåligt och fumkar taskigt i regn. Hade gärna prövat en annan om jag vetat att de funkat bättre

Avatar Fallback

Re: Bästa vajerkranen

Midgård  
#336791 Jag har en STAR-kran på Bustern. Både krranen och traktorn är från 1966. Bägge fungerar utmärkt. Som någon skrev så är det rätt noga med att justera bromsen rätt.
Lätt att dra ut vajern om man inte, som jag gjorde vid ett tillfälle, försöker lägga på över 50 m vajer.
Själva vinschtrumma med broms och alla reglage sitter bultade, med 2 bultar, direkt på kraftuttaget. Bommen är fäst i ett balkarrangemang bak på hyttbågen. Inga stödben eller annat tjafs. Vi har lastat och lossat några 10 000-tals kubik timmer och massaved med den under åren.

Avatar Fallback

Re: Sv: Bästa vajerkranen

kungsis  
#336832
Magnus M skrev:Har kört med väse i drygt 30 år nu. Den fungerar bra om man sköter den o allt är rätt justerat. Men den är kass på att linda vajern snyggt på trumman. Hade mycket trassel med vajern första åren. Tog sen upp den till tillverkaren för en genomgång o han servade, bytte ett lager samt monterade en liten bromskloss som satt standard på dom nyare. Sen har det gått bättre men inte helt bra.
Star ska om jag hört rätt vara bättre på att lägga vajern snyggt. Hörde nångång att detta beror på avståndet mellan trumma o första linhjulet, måste vara en viss längd där för att det ska linda på bra.
Magnus M


Nu blev jag nyfiken, då jag hört mycket positivt om just väse. Vad menar du med "allt rätt justerat". Är det lätt att justera? Behöver man justera ofta? Om det är en riktigt sliten, går det då fortfarande att justera eller får man byta delar/lägga på material med svets?
Vad gäller hur de lägger upp vajern tror även jag är beroende på hur första linhjulet är placerat. På min FMV så har jag observerat att den lägger upp vajern olika beroende på hur spänd den är (störtsa orsaken till trassel) och även så sitter hjulet relativt nära trumman. Nu skaffade jag ju en Överum, som jag kanske får funktionabel, men annars ska jag börja med att ändra just linhjulet på min FMV. Om jag nu inte köper en star.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bästa vajerkranen

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336904 Den är lite känslig på justeringen för att få bromsen att hålla stocken när man lyfter. Sen gäller det att justera på rätt ställe, man får tänka till o inte skruva på chans lite här o där.
Nu är ju min ganska sliten + att trumaxeln inte är helt spikrak så den kanske är extra känslig.
Sen är den alltid lite kinkig när den stått still över sommarn, behöver nån dags körning innan allt lirar som set ska.
Men som jag sa, Vi köpte den begagnad -83 o snittat kanske 100 kubik om året. Bytt ett lager, kedjedrevet på kraftuttaget samt kolven till svängen. Ganska ok tycker jag. Ska nämna att vi har den fastmonterad på traktorn, inget stativ med stödben alltså.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bästa vajerkranen

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336905 När jag tänker efter så är det nog bara dom senaste 5-10 åren som jag faktiskt fått justerat, innan dess så rörde vi nog knappt nåt. Tror det var nångång 90-95 som vi var uppe med den till Väse o gubben där gjorde en ordentlig service o monterade den där bromsklossen.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Bästa vajerkranen

kungsis  
#336910 Tack för svaret Magnus. Just bromsen verkar ju vara det som ofta är svårt att få till. På Överumen som jag håller på med har jag faktiskt byggt om bromsen så att den manövreras med en separat spak. Det är ju just vid lastning som man främst behöver den och då står man ju iaf vid spelet och jag har ju två armar, så jag tyckte att det var enklast att få till det bra så. Samtidigt så lastar jag inte så mycket, då jag även har en hydralkran, men jag föredrar att dra ut med vajerkran i stället för att krångla in vagn och traktor överallt. Samtidigt som jag tycker det är smidigt, att ha vajerkran, när man fäller lövträd, som ju nästan alltid hänger sig i träden som man tänkt spara.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bästa vajerkranen

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336929 Nu har jag tänkt efter lite till :-).
Bromsen har nog så gott som alltid fungerat, det som varit svårt att få till på hösten vid första körningen är att kunna släppa ner lugnt o kontrollerat. Den har velat släppa allt för fort med vajertrassel som följd. Om det är mina justeringar eller bara ringrost på hösten är svårt att säga.

Det skulle va intressant om man kunde få alla fabrikaten samlade på ett ställe o kunna jämföra lite. Har det gjorts nån test av vajerkranar nån gång tro?

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).