Information om forumet

Hur man lägger in bilder i forumet!

7 inlägg 35053 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur man lägger in bilder i forumet!

Fredrik  
#320 Nedan följer en enklare beskrivning hur man lägger in bilder:

1. Bilder som redan finns på internet:
Leta upp bilden som du vill visa (på internet).
Högerklicka (gäller PC) på bilden och välj egenskaper.
Markera bildadressen som visas en bit ner, typ:
http://www.hemsidan.com/bilder/bild1.jpg
Högerklicka på texten du just markerat, och välj "KOPIERA".
Klicka sedan på IMG (på skogsforum.se) knappen som finns en bit upp till höger från denna ruta som man skriver i.
Tryck sedan "CTRL och V" eller högerklicka efter "[IMG]" och välj "Klistra in", bildens adress ska nu komma upp efter markören "IMG".
Tryck nu en gång till på knappen IMG ovan och det ska vara klart.
Kolla för säkerhets skulle med "FÖRHANDSGRANSKNING" så vet du att bilden visas som den ska.

Tänk på att bilder på internet kan vara skyddade av lagar som reglerar hur bilden får visas!

Skicka ett PM till mig om Ni har frågor.

Lycka till!

MvH Fredrik



   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14171 Uppdatering gällande bildvisning på forumet, från och med idag:

Under kategorin "Dokument" har det varit möjligt att ladda upp dokument som alla användare sedan kan ladda hem. Denna funktion görs möjlig med hjälp av en bilagemodul som installerades i somras på forumet.

Nu är denna modul utökad till alla forumen, därav går det att ladda upp bilder direkt till ämnet via vår egen server.
Anledningen att detta genomförs är att TinyPic som vi tidigare använde för extern bilduppladdning ändrat sin policy.

Varje medlem har en bilagekvot som idag är på 5MB, detta är alltså max idag som varje medlem kan ladda upp på forumet. Tyvärr måste dessa nivåer hållas pga begränsat med utrymme på webservern.

Använd denna funktion till att lägga upp bilder i forumet, primärt för frågor eller svar odyl.
Bilder som ni enbart vill visa läggs bäst upp i fotoalbumet - skogsbilder/index.php
Gränsen om bilden ska till fotoalbumet eller i forumet kan kanske ibland vara snäv, men kör på det ni tror är bäst, det viktigaste är att bilden visas, eller hur!

Vill ni av någon anledning inte använda varken Fotoalbumet eller skogsforums egen bilduppladdare finns flera sajter som erbjuder "gratis" uppladdning av bilder, exempel är http://www.pixbox.se

Har ni några frågor, PM:a eller skriv ett inlägg i "Önskemål"

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#19751 Hej,
Uppdatering av bilagemodulen (för att lägga in bilder osv i forumet) från och med idag:

Jag har höjt allas maxkvot till 10MB. Dessutom har jag ändrat så det går max att lägga in en bild på 500KB.

Har ni idag tunga bilder inlagda som tar stor del av er kvot så rekommenderar jag att i datorn göra dem mindre, radera den befintliga (stora filen), och sedan ersätta denna med en mindre variant.

Vi får se hur länge detta håller med tanke på den storlek som forumet har på nuvarande webbhotell. Jag har planer på att uppgradera webbhotell, och jag hoppas att jag hinner göra detta innan forumet slår i taket!

Har du bilder som du vill lägga in som gör sig bäst som lite större - posta dem i Fotoalbumet!

Observera att jag inte rekommenderar er att dra ner på ert postande med bilagor och jag hoppas som sagt att jag hinner lösa detta innan bilagafunktionen maxas.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#20285 Här kommer en liten bättre beskrivning hur man lägger in bilder i forumet via bilagemodulen.

För det första, kvoten för varje användare är nu satt till 10MB. Du ser hur mycket av kvoten du har använt via din "Profil". Har du fyllt din kvot kan du inte lägga in mer bilder.
För det andra, maxstorlek per bild är satt till 500kB (kilobyte). Försök att lägga in så små bilder som möjligt, då räcker din kvot längre.
Totalt 6 bilagor kan postas per inlägg.

A) Starta med att skriva din text till inlägget som vanligt.

B) Klicka sedan på "Bifoga en bilaga", se bild 1 nedan.

C) Klicka sedan på "Bläddra", se bild 2 nedan.

D) Öppna-fönstret visas och markera nu den bild (filen) som du vill lägga in, klicka sedan på öppna, se bild 3.

E) Fyll sedan i ev bilage-kommentar och klicka sedan på "Bifoga bilagan" (VIKTIGT), se bild 4.

F) Nu finns bilden nedladdad på forumet och välj nu "Förhandsgranska" för att verkligen se att bilden kommit med i inlägget.

Användarvisningsbild

Re: Hur man lägger in bilder i forumet!

Fredrik Reuter  
#336859 Ny version av hur man lägger upp bilder i forumet. Videon kommer läggas ut här senare.
Här är bilder och här kan du skriva en bildkommentar om du vill!

Användarvisningsbild

Re: Hur man lägger in bilder i forumet!

Fredrik Reuter  
#336860 Ok, prövar igen. Videon funkade inte i förra inspelningen.

Nu ska jag ladda upp en bild i detta inlägg. Följ muspekaren.
Här kan du kommentera bilden du laddat upp om du vill!

Användarvisningsbild

Re: Hur man lägger in bilder i forumet!

Fredrik Reuter  
#336861 Här kommer videon från inlägget ovan.

Klicka på bilden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).