Skogsekonomi

Ränta på skogslån

116 inlägg 94432 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Vedproducent  
#328854 Har haft landshypotek i 18 år. Rörligt lån senaste tiden har varit 1,74. Sa åt dom att nu får ni sänka räntan ordentligt för ni ligger alldeles för högt. Erbjuden 1,54 i dag. Anser det är väldigt dåligt. Har lån 5 650 000 kr och 838 hektar i säkerhet. Amorterar 200 000 kr om året. Landshypotek har halkat efter sista 2 åren tycker jag. De låg mycket bättre till i jämförelse tidigare.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Tobias Sundström  
#328894 0,75 på Landshypotek, bundet 2år

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Tobias Sundström  
#328895 De hade senast jag kollade på mitt sparande även 1,20 på sparränta

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

ance  
#332971 Landshypotek har just nu en kampanj där de erbjuder 2 års bunden ränta till 0,75 % till alla nya kunder. Det går tydligen också bra att låna upp på outnyttjade pantbrev för att sätta in pengar på deras sparkonto till en ränta på 1,05 %.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

brassel  
#333044 Landshypoteks erbjudande är intressant.
Dock skulle jag vilja veta vad "kostnaden" för att bli "bankägare" är mera?
Det jag hittar är frfa i stadgarna:
"7 § Insatsskyldighet Medlem skall delta i föreningen med insats som beräknas i procent av bankens kapitalfordran på medlemmen, med avstämningstidpunkt årligen den 31 december. Är flera medlemmar betalningsskyldiga för samma lån fördelas insatsskyldigheten mellan medlemmarna efter huvudtalet. Annan fördelningsgrund måste godkännas av styrelsen. Föreningsstämman bestämmer procentsatsen, dock högst till 10 procent. "

Annars fick jag ett rakt nej vid SkogsElmia för två år sedan när jag sondera om koppling till Stibor...
Vidare är jag ganska tveksam till att idag gå in som ägare i frfa livsmedels-viktade banker (Landshypotek?), är rädd för att stålbadet bara har börjat i den branschen...
Det går idag att få "nästan"0,75% i låneränta utan att behöva ta "ägarrisk och ägarkostnad" är min uppfattning, men då måste nog likviditeten och säkerheten vara hyfsad.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

ance  
#333048 Det är ett intressant erbjudande men givetvis är det inte en bra affär för medlemmarna. Att utlåningsräntan är lägre än inlåningsräntan kan aldrig vara lönsamt på sikt. Jag skulle gärna ta det erbjudande men jag skulle aldrig våga investera i ett bolag som landshypotek med den negativa trend som bolaget samt den "halv desperata kampanjen" som innebär en förlust för landshypotek åtminstone i det kortsiktiga perspektivet.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Axl  
#333054 Har för mig jag betalde 500 kr för att bli medlem i landshypotek. Valde att inte investera i något insatskapital. Kändes inte riktigt rätt att binda upp pengar där, i år var iofs utdelningen bra. Har 1.58 % ska förhandlas om i höst.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

boksson  
#336431 Jag har bytt bank till SHB och fördelade lånebeloppet på två lån, ena på ett år och 1,25% ränta. Det andra på tre år och 1,52% ränta. Belåningsgraden är under 50% av skogsfastighetens värde. Jag är ganska nöjd med dessa räntenivåerna.
MVH Boksson

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Hema  
#336460
boksson skrev:Jag har bytt bank till SHB och fördelade lånebeloppet på två lån, ena på ett år och 1,25% ränta. Det andra på tre år och 1,52% ränta. Belåningsgraden är under 50% av skogsfastighetens värde. Jag är ganska nöjd med dessa räntenivåerna.
MVH Boksson

Får man frågan vilken bank som du hade innan?
Jag gick från Swedbank till SHB, sedan att SHB fortfarande tillhandahåller kontanter, inte var direkt inblandade i öststatskrisen 2008, ser jag som stora fördelar.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

boksson  
#336461 Jag hade LF bank i Hässleholm. Jag har varit väldigt nöjd med deras kundbemötande men inte deras låneräntor. Jag förhandlade med dem i början av juli och fick då 1,63% med tre månaders bindningstid.
Ska väl tillägga att jag inte är inte något vidare på att förhandla och skulle antagligen kunnat pressa ned räntorna lite till.
Mvh Boksson

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

nissebrun  
#336613 Jag tycker att jag själv är lite dålig på att förhandla med banken, men jag har ju hyffsad rabatt om man jämför med flera här.

Handelsbanken rörlig ränta (3månaders bindningstid) just nu 1,15% Föregående kvartal 1,22%
Amorteringsfritt, men jag amorterar såklart ändå.

Har några miljoner i lån samt ca 40% i belåningsgrad. Köpte gården i oktober 2011.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

storån  
#342549 Vilken belåningsgrad ger bästa räntan enligt er erfarenhet? Tror mig ha läst nån gång att 60-65% ger generellt bäst ränta...
Kommer inom snar framtid att förhandla med bankerna om ett lån på ett skogsköp. Men funderar om jag ska försöka få ner belåningsgraden för att få så bra ränta som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Skogsinvest  
#342550 Spontant skulle jag säga att låg belåning i kombination med stora lån och god inkomst är bästa kombinationen för riktigt låga räntor. Att man är ung borde också vara en fördel för långsiktiga relationer.

Har drygt 1,20 % på SHB idag och ca 1,30 % LF Bank. Belåningsgrad ca 50 % och bostadshus inbakat i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342562 Stibor 1v är nu under 0, så min ränta med påslag är ungefär 0,15% just nu . Men säg den glädje som varar, banken sa upp lånet och gav mig ett "erbjudande" om stibor 3m +0,99%. Då ingår även ett golv, så om stibor är under noll så blir set ändå 0,99%..

Annan bank jag pratade med kunde även de koppla till stibor 3m på samma sätt, efter lite prat. Så det verkar inte vara omöjligt.

Lån <3 miljoner, belåningsgrad <50%.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

storån  
#343083 Har ni amorteringsfritt och amorterar bara vid avverkningar eller har ni månatliga amorteringar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).