Grävmaskiner

För liten traktor eller för stor sten?

8 inlägg 10309 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

För liten traktor eller för stor sten?

jelu777  
#336490 En Valmet 7000 som kämpar med en sten. Blir lite baktung......





   TS
Användarvisningsbild

Re: För liten traktor eller för stor sten?

Erre  
#336493 Volvo bm 650.

Avatar Fallback

Re: För liten traktor eller för stor sten?

jannee  
#336494 Bara löjligt att lägga upp en sådan video. Är man lite smart lastar man bara i några hundra kg i frontskopan = problemet löst :mrgreen:
Hade troligtvis räckt med att gubben och fotografen satt sig i skopan - å andra sidan hade de ju inte blivit något att filma. :lol:

Avatar Fallback

Re: För liten traktor eller för stor sten?

tallen100  
#336499
jannee skrev:Bara löjligt att lägga upp en sådan video. Är man lite smart lastar man bara i några hundra kg i frontskopan = problemet löst :mrgreen:
Hade troligtvis räckt med att gubben och fotografen satt sig i skopan - å andra sidan hade de ju inte blivit något att filma. :lol:

Annars ställer man av frontskopan, puttar i stenen ( i frontskopan :roll: ), sätter på skopan tillbaks, och åker :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: För liten traktor eller för stor sten?

axwell  
#336500
jannee skrev:Bara löjligt att lägga upp en sådan video. Är man lite smart lastar man bara i några hundra kg i frontskopan = problemet löst :mrgreen:
Hade troligtvis räckt med att gubben och fotografen satt sig i skopan - å andra sidan hade de ju inte blivit något att filma. :lol:


Så klart, det behövs inte speciellt mycket i frontskopan för kompensera överlast bak.
På min minitraktorgrävare brukar det annars räcka med att svänga hela grävarmen 90 grader åt valfri sida.

Ett annat trix är att ha fixerad barlast ovanpå frontskopan.
Här har jag ca 50 kg i lådan, i upptiltat läge är det ca. 85 cm till framaxel, i nertippat ca. 155 cm(25 cm mer än hjulbasen).

DSCN1059.JPG

DSCN1064.JPG

Avatar Fallback

Re: För liten traktor eller för stor sten?

Hema  
#336572
jelu777 skrev:En Valmet 7000 som kämpar med en sten. Blir lite baktung......

Sådant där förstår jag mig inte på. Varför grävde han inte bara upp stenen med lavetterna nere o sedan när stenen var ovan jord ta den med frontskopan eller om nu stenen var så tung, varför inte lägga motvikt i frontskopan?

Edit: Verkar som om jag repeterade redan nämnda åtgärder.

Avatar Fallback

Re: För liten traktor eller för stor sten?

valmet862  
#336576 amatör...

Avatar Fallback

Re: För liten traktor eller för stor sten?

axwell  
#336580
tallen100 skrev:Annars ställer man av frontskopan, puttar i stenen ( i frontskopan :roll: ), sätter på skopan tillbaks, och åker :mrgreen:


Föraren bör ha erfarenhet av hur mycket frontlastaren i den här traktorn tål, i mitt fall är det inget alternativ.
Mitt grävaggregat lyfter 3 ggr mer än frontlastaren.

Svårt att säga ändå, så bautastor är ju inte stenen :???:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).