Skogsmiljö och Trädlära

Närgångna vargar i Ljusdal

12 inlägg 6495 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Närgångna vargar i Ljusdal

Fredrik Reuter  
#336504 Vargar blev närgångna när en torventreprenör gick ut för att rycka loss en pinne ur torvskruven. När han stängde dörren på traktorn stod den största vargen vid fotsteget.

Film finns på länken nedan

http://www.helahalsingland.se/halsingla ... i-mitt-liv



   TS
Avatar Fallback

Re: Närgångna vargar i Ljusdal

mikael eriksson  
#336509 Riktigt otäckt.

Avatar Fallback

Re: Närgångna vargar i Ljusdal

surjämten  
#336544 Skarvar, vargar, myggor, mördarsniglar, björnar, råttor, sorkar, kajor, duvor, måsar, trutar, mårdhundar mm.
Känns som byråkrati , okunskap o beslut tagna långt från drabbade områden ställer till det.

Användarvisningsbild

Re: Närgångna vargar i Ljusdal

JensSkoog  
#336552 När vargen inte jaktas och jagas, lär den sig inte att folk är farliga! Det kan bli riktigt illa med tiden 😈

Användarvisningsbild

Re: Närgångna vargar i Ljusdal

SHR  
#336554 Tack och lov att han inte blev skadad. Nära hemtrakterna ändå :o

Användarvisningsbild

Re: Närgångna vargar i Ljusdal

Erre  
#336557
JensSkoog skrev:När vargen inte jaktas och jagas, lär den sig inte att folk är farliga! Det kan bli riktigt illa med tiden 😈


Håller med dig!!!

Avatar Fallback

Re: Närgångna vargar i Ljusdal

skogshasse  
#336565 det skjuts alldeles för lite

Avatar Fallback

Re: Närgångna vargar i Ljusdal

isteskog  
#336567 Nu har jag svårt att tro vargen skulle ha skadat maskinförarn, men det är fel när vargen blir för nyfiken och för van med människor. Vargen och björnen ska vara naturligt skygga för människan annars kan det gå på tok! :???:

Avatar Fallback

Re: Närgångna vargar i Ljusdal

mikael eriksson  
#336573 Det fanns en anledning att våra förfäder jaga varg. Det gjorde dom säkert inte för att det va roligt eller att dom va sysslolös.

Avatar Fallback

Re: Närgångna vargar i Ljusdal

tallen100  
#336593 Bara vargarna ens närmar sej en större stad så går det plötsligt bra att skjuta dom, vargälskarna vill tydligen inte ha vargen hos sej! :roll: Men att sitta i sina betonghus och tycka att vargen är underbar på landsbygden det går bra 😡 Nä plasera alla vargälskare mitt i ett vargrevir, med en kilometer till postlådan, så är jag ganska säker på att dom flesta ändrar uppfattning...

Avatar Fallback

Re: Närgångna vargar i Ljusdal

Brickan  
#336624
isteskog skrev:Nu har jag svårt att tro vargen skulle ha skadat maskinförarn, men det är fel när vargen blir för nyfiken och för van med människor. Vargen och björnen ska vara naturligt skygga för människan annars kan det gå på tok! :???:

Ungrävar är ofta helt oblyga också. Annat när de vuxit på sig.

Användarvisningsbild

Re: Närgångna vargar i Ljusdal

Fredrik Reuter  
#336645 Hej,
Ja, jag tror också detta kan vara ungdjur.
Kan också hålla med om det tallen100 skriver, klart vi ska ha varg, bara de inte är hos mig, typ.

Jag har grym respekt för varg (och björn, älg mm). Blev också för något år sedan biten i benet av en psykiskt sjuk stor schäferhanne, så jag vet vad de är kapabla till.
Men tror ändå att det kommer bli mycket svårt att bli attackerad av en (frisk) varg i Sverige. Och sjuka vargar överlever nog inte tills de stöter på en människa så jag tror inte heller på det.

Pratade med en maskinförare som varit med om liknande i mina hemtrakter, en varg som följde maskinen mer eller mindre en hel dag. Men det var också troligtvis en ung, nyfiken varg.

Jag har också pratat med en kille vars mor och far tidigare bodde mitt i vargrevir (Glaskogen).
De blev med åren vana dessa ungvargar som kom strövandes över gården med jämna mellanrum. De gjorde dock aldrig något och var borta lika fort som de kom.

Skriver också under på detta med ungrävar. Träffade en sådan för många år sedan och det var en ganska rolig upplevelse. Hur någon levande varelse kan vara så nyfiken som en ungräv är svårt att förstå... :lol:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).