Sågverk (mindre)

Delar till Ecosågen

5 inlägg 6170 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Delar till Ecosågen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332229 Verkar vara lite rörigt med det just nu. Sågens skapare Stig Blom har tyvärr lämnat oss. Lövångers Järn ska visst ta över men det lät lite svävande hos dem. Behöver en ny elmotor till hydrauliken. Den är flänsmonterad och direktstartad men beteckningarna är bortslitna. Någon som kanske vet vad det ska vara för motor?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Delar till Ecosågen

Rolda  
#332354 Hej Skogsola

Kul att höra att du också har en Ecosåg, själv har jag också en som jag sågar en hel del med.
Jag bygger också måttställare till Ecosågar som gör att du kan såga mycket snabbare och med större precision genom att enkelt ställa in måtten på reglar och brädor med en knapptryckning, se http://www.norrgarden.net.

Detta är vanliga standardmotorer som du kan hitta hos elfirmor eller elgrossister.
Om du har en äldre version av Ecosåg (blå såg) så satt det en motor på 2.2 kW, 3-fas, 4,9A, 400V, 1410 rpm och fläns B5 typ100 till hydraulpumpen.
Om du har en nyare Ecosåg (grön såg) så sitter det nu en 3kW motor till hydraulpumpen. Den är 3-fas, 400V, 6,8A, 1410 rpm, 4-pol med fläns B5 typ 100 (bultdiameter 215 mm).

Avatar Fallback

Re: Delar till Ecosågen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332548 Hej Ronald. Tack för infon! Det är en blå såg jag har. Passar den större motorn även på den? Den gamla motorn har gått i 20 år men med lite mer kw så kanske en ny går i 30 år? Det går att såga en stund men motorn blir varm och efter ett tag bryter motorskyddet.
Hydrauliken kan knappast gå tyngre än förut? Om inte pumpen håller på att skära. :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Delar till Ecosågen

Rolda  
#332621 Hej

Hydrauliken går nog inte tyngre nu, snarare tvärt om, då pumpen blir sliten går den lättare, men levererar klenare tryck.
Sågen har ett rundpumpande hydraulsystem, så har du rengjort oljefilter och kollat oljenivån på sistone?
Är detta OK kan man misstänka motor eller motorskyddet.
Det går att mäta motorn på olika sätt, det enklaste brukar vara att kolla så att den drar lika mycket ström på alla faser med en tångamperemeter.
Är motorn på väg att ge sig så brukar en fas ta mera ström än de andra. Denna motor skall ta ca 4.9 A per fas vid full last. För att vara helt säker så brukar jag "megga" lindningarna innan jag byter motorer, dvs kontrollmäta isolationen mot jord, men detta kräver specialinstrument.

Det finns inte så stor anledning att byta till en större motor, denna är avpassad till storleken på hydraulpump på denna såg. På de nyare gröna sågarna sitter en ett nummer större hydraulpump med lite större flöde som gör att matningsmotorn för sågenheten går lite fortare. Dessa pumpar kräver en motor på 3kW. Om du skulle sätta på en större motor/pump så måste du också byta motorskyddet, på de blå sågarna går motorskyddet mellan 4 och 6 A (om det fortfarande är original).
Jag har jobbat en del med service och injustering av Ecosågar åt Stig, och vågar påstå att det är vanligare med defekta motorskydd än trasiga motorer. Om sågen står ute i ur och skur kan det bli kondens i motorskydden som kan förstöra dem.
För övrigt är sågarna så bra tillverkade att de verkar hålla i evighet.

Ett annat tips för att hålla koll på strömförbrukningen om man är ute och sågar på platser med klena säkringar är att montera tre permanenta amperemätare på sågen, så bifogad bild. Då kan du se sågens totala strömförbrukning och alltid anpassa matningshastigheten för att inte smälla säkringar. Då går det till och med att köra på 16A säkringar om man är lite försiktig på "matarhanden". Detta gör också att du enkelt ser om en fas börjar dra mera ström, och kan då enklare felsöka om det är en motor som spökar.

Användarvisningsbild

Re: Delar till Ecosågen

Rolda  
#336491 Hoppas att du fick ordning på hydraulpumpen. Jag kan tipsa om att företaget Ecosågen nu är återstartat igen efter uppfinnarens Stig Bloms sjukdom och hastiga bortgång. Se hemsidan http://www.ecosagen.se

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).