Skogsvagn (Huggarvagnar)

JD2450 + Farma C7. Brusten presskoppl. övertryck el otur?

8 inlägg 5080 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

JD2450 + Farma C7. Brusten presskoppl. övertryck el otur?

ducatisti  
#336441 Hej !

Precis köpt en begagnad Farma C7 vagn, vars historik är lite okänd, vet bara att den är från 2009 och verkar normalt använd. Enligt förra ägaren har allt fungerat bra under hans tid. Kopplade den till en John Deere 2450 (1990) och tomtade ut i skogen. Inför andra "omgången" skruvade jag upp trycket från "min" till "max" för att se om det var skillnad (upplevde ingen direkt revolution) hela tiden med motorn på tomgång. Med vagnen tom gick jag lös på en större stock (Dia 50 cm / 4.5 meter). Den låg en bit från så jag fick "dra" den närmare vagnen innan jag kunde lyfta den och den låg tryggt på vagnen. Kände mig enormt "vardagsmighty" innan jag skulle fälla upp stödbenen. Hydrualolja kom ur en av dess presskoppling men jag fick upp den i övre läget. Jag är mer eller mindre helt säker på att stocken inte rörde vid stödbenet någon gång under själva proceduren.

Köpte helt ny slang/presskopplingar idag (säljaren ville inte ville pressa på ny koppling på gamla slangen pgr av olika fabrikat / garanti osv). Enligt säljaren ska åtminstone den nya slangen klara 400 bars tryck, presskopplingarna visste han inte. Jag saknar uppgifter hur högt tryck JD 2450 har men enligt uppgift ca 180 max.

DummiesFråga 1. Jag har rätt många större stockar på gång av samma kaliber därför vill jag undvika problem i framtiden. Tyvärr måste stockarna vara så pass grova då de är tänkt för stockhus. Kan trycket på stödbenet blivit för högt under proceduren = handhavande fel? Kan JD 2450 i sig ge för högt tryck eller var det ren och skär otur, kanske i kombination med en tidigare okänd smäll? Är det vanligare att själva presskoppligen brister före själva slangen? Att slangarna är färskvara förstår jag men tycker presskopplingarna borde vara mindre känsliga för ålder, vill bara inte avverka dem fortare än nödvändigt.

DummiesFråga 2. När jag kopplar in hydrualiken på skogsvagnen ändrar traktorn "tomgångskaraktär". Fortfarande "rytmiskt" men ändå. Istället för stadig tomgång blir det regelbundet återkommande "micropauser" oavsett om jag kör kranen eller inte. Allt verkar fungera och det är inte risk att motorn ska stanna på något sätt men satte griller i huvudet. Även min son noterade detta fenomen, så jag vet att det inte är inbillning. :roll:



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: JD2450 + Farma C7. Brusten presskoppl. övertryck el otur

stegmaster  
#336451 Jag tror du bara har haft otur med slangen.
Det finns ju begränsare på ventilbordet som styr maks tryck oavsett tryck från traktoren.
Annars finns det chokar til andra funktioner på kranen, som bomlyft, sticka, ..........
men til stödbenen finns det inte choker va jag vet, så i teorien går det nog at överbelasta dom.
Men normalt ska dom ju tåla va kranen klarer lyfta, even om det er tungt och langt ut.

Men undrar mer på vilken traktor förra ägare hadde, för dessa JD har vel et annat hydraulsystem. (inte rundpumping av oljan, som var vanlig på andra traktorer på en tiden.
Så det interessanta er ju hur ventilbordet och hydrauliken mot traktoren er koplat.

Avatar Fallback

Re: JD2450 + Farma C7. Brusten presskoppl. övertryck el otur

Walfridsson  
#336463 Om jag inte har fel så måste du på Jd ha ett Uttag direkt till tank men jag kan ha fel.

Avatar Fallback

Re: JD2450 + Farma C7. Brusten presskoppl. övertryck el otur

ducatisti  
#336471 Tack för svar. Tidigare ägaren har/hade en Belarus 820. Han visste ingenting om JD.

Sitt ned för nu kommer en riktig dummiesfråga. Till Farma-ventilbordet finns två slangar, en "röd" och en "blå", antar att det är "tryck" resp "retur". Dessa kopplade jag sorglöst till två (av fyra) lediga uttag (horisontalt) för Hitchen (styrs av spaken längst till höger) och ventilbordet jobbar enligt symbolerna så jag antog att jag fick det rätt. det finns även två slangar till för ramstyrningen men de har jag inte kopplat in då inte heller förra ägaren verkar använt dessa då det var noga instuckna i ramen. Tänkte försöka klara mig utan ramstyrningen tills jag börjar med de mer besvärliga partierna.

Det enda jag vet om denna JD är att tydligen delar växellåda, bromsar och hydrualiken oljan så det är noga med oljekvalitet och nivån enligt förra ägaren. Förra ägaren till JD skulle leta efter manualen, som mer eller mindre varit borta sedan inköpet, men nu har det gått en tid så jag får utgå från att den är förlorad. Om det är någon som råkar sitta på en extra instruktionsbok/verkstadsmanual till en JD 2450 så köper jag gärna den. Lokala JD kunde inte fixa fram en påstod säljaren iaf. Ska kika på Margies / Adlibris men har inte några förhoppningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: JD2450 + Farma C7. Brusten presskoppl. övertryck el otur

stegmaster  
#336473 Om din Jd er som jag tror med closed senter hydraulic, så måste du ha en closed center ventil för att matcha din John deere
Eller koppla returen i filterkoppen under bakaxelhuset. Det krävs en speciell filterkopp med returuttag.
Detta er va ja hittat på Web, men hoppas någon med mer kännedom til jd kan vara med och utreda denna frågan.
(Jag har aldrig haft JD själv, så er inte så insatt i dessa.)

Avatar Fallback

Re: JD2450 + Farma C7. Brusten presskoppl. övertryck el otur

ducatisti  
#336477 Hej Stegmaster. Vet du om detta med "closed center ventil" skulle vara för att "skona" ventilbordet eller kopplingarna? Som sagt verkar vagnen fungera bra i övrigt, ja förutom att en presskoppling plötslig small av. Jag ska kolla om närmaste JD handlare kan bringa klarhet i problematiken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: JD2450 + Farma C7. Brusten presskoppl. övertryck el otur

Vardon  
#336480 Har du provat Google typ jd2450 manual download och se om du hittar något vettigt. Verkar gå att köpa det lilla jag hittade men har bara mobil just ny.

Koppla in vagn styrningen tycker jag omgående. Det är lite som att koppla bort styrservopumpen för att man vill spara på remmen. Förstår dock om du vill lösa kranen först men det tar lite tid att lära sig använda vagn styrningen så kan du börja öva tills du behöver den.

Användarvisningsbild

Re: JD2450 + Farma C7. Brusten presskoppl. övertryck el otur

anersimyra  
#336481 Den ändrade tomgången kan bero på att arean på returen är för klen, min kamrat köpte nyligen en farma 10 till Lamborghinin och fick återkommande läckor vid en större ventil. Oljan blev på grund av klen returarea brännhet varför packningarna läckte. Efter åtgärd märks ingen skillnad på tomgången när hudrauliken kopplas till.. :smile:
Mvh Anders.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).