Skotare

FILMER - skotare

565 inlägg 478847 visningar 69 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - skotare

Fredrik Reuter  
#336347 Tja, vad säger man om videon ovan.
Det ser ut som att det är blötmark med svartjord som kanske manuellavverkats?
Tur att de använder en 810 med band runt om, den är lättfotad, hade nog varit ännu bättre om det varit bärande band.

Men varför alla habrovinker? Backa ut i virkeshögar för att vända och sedan tillbaka.
Inte säkert, men det känns som om föraren planerat upp det hela från början så kunde det funkat nära på 100%-igt.

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: FILMER - skotare

skogshasse  
#336386
Fredrik Reuter skrev:Tja, vad säger man om videon ovan.
Det ser ut som att det är blötmark med svartjord som kanske manuellavverkats?
Tur att de använder en 810 med band runt om, den är lättfotad, hade nog varit ännu bättre om det varit bärande band.

Men varför alla habrovinker? Backa ut i virkeshögar för att vända och sedan tillbaka.
Inte säkert, men det känns som om föraren planerat upp det hela från början så kunde det funkat nära på 100%-igt.


har det inte varit bättre med en terri till det jobbet

Användarvisningsbild

Re: FILMER - skotare

skogsjan695xl  
#336398 Av att dömma på alla andra filmklipp han lagt upp verkar det som att köra där det är jätteblött vara endel av deras hobby. Tur det inte är i Sverige iaf. Gissningsvis är 810an en svensk från början med tanke på namnet på sidan.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - skotare

Fredrik Reuter  
#337866 Hej,
En Gremo 1450F i ganska utsatt läge, skulle kännas lite vanskligt att skota 1 meter från motorvägen...


   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - skotare

Hema  
#337890 Vilket jobb, vore väl bättre att ta med sig allt o sedan flisa upp skiten.

Användarvisningsbild

Sv: FILMER - skotare

Fredrik Reuter  
#337902 Ja, dels det, men främst att ha biltrafik i 110km/h typ så nära.
Huga!

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - skotare

molnia  
#337914 det hade lutat med i sidled, mer obekvämt för föraren ur ergonomisk synpunkt, men jag hade nog kört ner någon meter till i diket med maskinen, men det verkade inte vara någon "svensk" standard med avgränsning och "arbete på väg"

Användarvisningsbild

Re: FILMER - skotare

Fredrik Reuter  
#337919 Ja, mycket hellre nere i diket, men helst inte alls i anslutning till vägen. Det ser ut kunna vara Autobahn och där kan det gå fort. Också fort till en krock...


   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - skotare

jannee  
#337923 Vari ligger det farliga att skota på banketten, vägrenen var dessutom avgränsad med koner - nu börjar ni väl allt bli väl barnsliga :mrgreen:
Vardagen för en yrkeschaufför är betydligt mer riskfylld än detta.
Hur tror ni det känns vintertid att komma med ett 64 tons ekipage på en 6 meters bred snö och istäckt väg, möta ett liknande ekipage där du inte sällan får känna dig fram vad vägkanten befinner sig.
Dessutom kommer vi med MINST 80 km/tim - var.

Användarvisningsbild

Sv: FILMER - skotare

Fredrik Reuter  
#338272 Hej,
Det främsta jag menade var risken att skota på en motorväg.
Bilister på motorväg förväntar sig oftast inte några hinder på vägen, de går på halv autopilot typ.
Lägg till att det kletas tuggummit i taket, man är sen till färjan osv osv.

Det går oftast väldigt fort också.

Jag vill inte jämföra med något annat, bara att det såg vanskligt ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - skotare

Fredrik Reuter  
#339374 Här görs det basväg utan skördare med skotare, kanske lite väl grov skog att köra ner?


   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - skotare

ville65  
#339376 Det talas om att man ska risa basvägar...

Användarvisningsbild

Re: FILMER - skotare

Fredrik Reuter  
#342437 Hej,
Denna video fick jag skickad till mig. Tyckte den på ett bra sätt visar hur en bra skotarförare kör en skotare.


   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - skotare

Hema  
#342451 Ja krankörningen såg ju fin ut. Två funderingar, ny typ av grip, då den var spetsigast på ena sidan (någon som testat?), samt (nu kunde man inte se) hur noga är det för timmerbilen att ena sidan av timmertraven är jämn? Min ena markgranne är oerhört noga med det. Sedan ser det ju mycket trevligt ut, men vad är det som gäller?

Avatar Fallback

Re: FILMER - skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342452 Den där gripen har funnits ett bra tag... Hultdins a grip. Funkar mycket bra.
Jämndragningen i vältan var helt ok, man ska inte överarbeta

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).