Öppna kategorin

Larver/flugor i träpanel

7 inlägg 9813 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Larver/flugor i träpanel

Anders.Fernstrom  
#336187 Hej!

Eftersom jag fick så bra input vid mitt senaste (och första) inlägg provar jag lyckan igen :oops: !
Inser att det kanske är fel forum men då det verkar finnas mycket kunnigt folk här, så testar jag.
På bifogade bild (som tyvärr hamnat 90 grader fel) ses en liten del av fasaden på vårt förråd. Fasaden består av brädor målade med falu rödfärg. Har under några år noterat dessa gångar in i träet, och ibland flyger det ut och in någon forma av insekt/fluga. Misstänker att det finns någon larv som sedan efterlämnar ett litet hål (1 mm) när de omvandlas till flygfän. Som tur är, är det bara några brädor som är drabbade.
Någon som vet vad detta är? Finns botemedel?

Med vänlig hälsning,

Anders



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Larver/flugor i träpanel

Stensebygaard  
#336198 Kanske någon sorts vedborre, tx Trypodendron lineatum eller Typodendron domesticum ?!

Användarvisningsbild

Re: Larver/flugor i träpanel

anersimyra  
#336240 Jag gissar på en stekel av något slag.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Larver/flugor i träpanel

JensSkoog  
#336243 Kommer det nya hål i panelen, eller används dom gamla flera gånger? Steklar använder väl existerande hål. Om så botas det med å fylla holen och måla över.

Användarvisningsbild

Re: Larver/flugor i träpanel

anersimyra  
#336251 Jag hade en bokhylla som stod utomhus. Hålen avsedda för stiften till hyllplanen blev boplats åt en liten stekel av något slag. Det kan ha varit en riktigt liten art av murarbi.

Användarvisningsbild

Re: Larver/flugor i träpanel

anersimyra  
#336257 Entomologerna säger att det är fråga om solitärbin vilka bygger i redan befintliga gångar, håll alltså koll på eventuella angrepp av husbock.. :shock: Bina gör i vart fall ingen som helst skada.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Larver/flugor i träpanel

Anders.Fernstrom  
#337494 Tack för svar!

Varit bortrest ett tag, men jag skulle nog säga att det dyker upp några nya hål för varje år som går.
Blir gärna lite mer anfrätt på insidan av brädan. Sprayar Radar en gång om året, vilket tycks hjälpa.
Finns det så små bin? Får kanske måla över med Falu rödfärg ...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).