Verkstan

Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

463 inlägg 223678 visningar 71 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336233 Jo de förstår jag att driften blir halva matrial priset
Hade ett långt snack med en representation för blackbruin på elmia (på engelska) om deras hjulmotorer o olika bromsaltrenativ man kunde få på dom.
Deras motorer sitter på Alphavagnen bla :D

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#336237 Ja vi använder oss av bb05 1600cc. Möjligheten att få använda kedjor till vagnen gjorde valet relativt lätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336238 2 el 4 motorer?

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

johan83  
#336244


Lastarea ca 3,2m2
höjd 1800mm
Bredd på bredaste stället 2245mm

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#336246 Gnisten. Det blir 2 per vagn i boggin längst bak

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#336248

Vi har oxå tillgång till cncbandsåg

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

olli  
#336254 Om jag hade råd skulle jag lägga in en beställning på en av era vagnar omgående. Jag är väldigt impad av ert proffsiga jobb. Ska bli kul att följa arbetet "från ax till limpa". :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

ilbajten  
#336261 Snyggt!
Ger inspiration...

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

molnia  
#336266 jätteintressant att se ert arbete. ser verkligen fram emot att få följa detta arbete. jag gillar designen på bankarna. :grin:
stort sett samma design om jag hade byggt mig en vagn. jag hade försökt att få in en väldigt smal hydralkolv inne i rör stöttan, och så hade jag gjort stöttan teleskopisk. Inte för att jag känner behovet att köra kort stötta vid stock och lång vid massaved utan för att när lasset nästan är tomt. Varför ska man då lyfta alla stockarna så högt upp?
allt eftersom man fyller/lastar av vagnen kunna reglera stöttornas höjd för minskad kranföring.
Senast redigerad av molnia lör 11 jul 2015, 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

molnia  
#336267 jag har fantiserat om ett bygge och har då i funderat på om man kan räkna sig fram till vilken hållfastighet det blir, och om det blir skillnad. Om man väljer en fyrkantsprofil låt säga 60x120. godstjocklek 6mm. hur stark är den i jämförelse med en fyrkantprofil som är 60x120 godstjocklek 3mm men har ett plattjärn inträtt i sig på diagonalen och som är fastpunktat på jämna mellanrum? eller är det så att man förlorar en fyrkanstprofils viktig egenskap att kunna flexa och vridas ?

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#336269 I solidworks 3d programmet finns enkla hjälpmedel för dina teorier att räkna ut hållfastheter och se svagaste punkten :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

molnia  
#336272 jag tolkar det som att du tycker jag ska kolla det själv.. :grin: =))
jag har inte jobbat med den hållfasthetssimuleringen någon gång i programmet trots att jag har programvaran , så vet inte hur jag ska gå till väga eller hur jag ska tolka informationen som fås fram om jag lyckas få det funka. :sad:

När ni valt designen på staketet, vad har legat till grund för hur staketet utformats? vilka tankar har ni tänkt, intressant att höra era tankegångar..

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

molnia  
#336280

Jag har funderat ifall det är relevant att tänka så här med staketet.
man mäter anståndet från förarstolen (förarens huvud) och till staketet,här gissade jag mig till 2800mm.
(Förarens huvud är vid origon, rött kors nertill i bild)
staketets yttermått är 2245mm.
sedan är ribborna placerade så att det ska bli bästa sikt för föraren.
Jag vet inte om detta är ytterligheter eller inte. hitschen sitter ju inte under föraren så vagnens vridpunkt i förhållande till siktlinjen gör att om vagn och traktor inte står rakt med varandra kanske man inte vinner något på att placera stängerna på detta viset...?

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#336300 Så har dem tänkt och gjort på dom stora skotarna som har mycket bredare staket + att man sitter eventeullt närmare i en skotare. Men ideen är inte alls dum!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

molnia  
#336309 Aha där ser man.. 8)
Jag sitter nu och funderar hur jag skulle lösa den designen tillsammans med höj och sänkbar grind.. :ugeek: :grin:

Snart har jag väl kapat denna tråden helt... :grin: men detta är så intressant så jag kan inte låta bli att diskutera konstruktioner

Här rören som stöttorna är satta i , blir de helt lodräta eller lutar de några grader in mot lasset?

Hur blir draget på era vagnar? vanlig hitch?

jag citerar mig själv ifrån alfavagn-tråden

molnia skrev:om jag någon gång skulle bygga en huggarvagn skulle jag göra det med Y-drag med fångsthakars infästning likt kronos. Leden ska sitta mitt emellan boggins infästning och bakaxeln på traktorn så vagnen spårar helt. men för att undvika att tvinga traktorn i sidled när man kommer fel, så vill jag ha en led där hitchens led normalt är. fast den ska vara hydrauliskt styrbar där. enklast förklarat blir det om man hade låst hitschen med hydraulik i traktorn och en normal ramstyrning hade varit lös/flytande i sin hydraulkolv . dvs flyttar "ramstyrnings funktionen" till hitschen position

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).