Bilar

Släp

38 inlägg 25024 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Släp

superdave  
#332568 Jag var rätt säker på ett köp av ett bromsat släp nyss, nu vet jag inte längre.

Nån effekt på köregenskaperna utöver bromsstreckan borde det ju inte vara va?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Släp

Kse  
#332575 Du ska ju ha ett bromsat släp som använder det mycket, det blir som sagt lätt tyngre lass än man tänkt sig ibland.

Avatar Fallback

Re: Släp

jannee  
#332577 Ett obromsat släp är ett BILLIGT släp. Med billigt menar jag att det är gjort för att klara max 750 kg, allt övrigt är billigt, självklart kvalitén.
Ett bromsat släp med rätt justerade bromsar märker du inte ens när du bromsar = släpet bromsar enkelt sig egna vikt, inklusive last.
Räknar du bara med att köra trädgårdsavfall, någon soffa eller något kylskåp/spis, ja då duger ett obromsat gott och väl men med lite virke,några cementsäckar + annat bråte blir det snart överlass.
Köper du dessutom till grindar kanske du fyller det med ved =överlass.
Till syvende och sist måste det vara behovet som är det avgörande, det är också stor prisskillnad.

Användarvisningsbild

Re: Släp

Vardon  
#332578 Jag är förälskad i släp med kåpa man kan stänga. Dessutom brukar det inte vara mer än 2-4 skruv att skruva av för att ta bort det om man behöver köra något högre. Vikten ökar lite men är skönt att kunna köra saker i dåligt väder och låta det stå ute en natt. En del är dock jobbiga att fälla framstammen på om man vill köra riktigt långt.

Har ett med pressening och ställning, det slutade med att vi svetsade ihop ställningen och nu kan vi hissa upp det ovanför en garageplats. Kan man ganska smidigt styra in det om man vill ha det på.

Avatar Fallback

Re: Släp

superdave  
#332590 Det blev ett gammalt hyrsläp från thule med nya bromsar vajrar och nybesiktat, nackdelen är att det bara får vara 500 kg på det men axeln är för 1000kg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Släp

markalyckan  
#332594 Det blir bra ja kan lova dig att en axel på 1000 kg kommer du ha nytta av det brukar lätt bli överklass. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Släp

markalyckan  
#332595 Kom till ett k för mycket skall vara överlass

Avatar Fallback

Re: Släp

superdave  
#332610 Jag lär ju knappast bli besviken och det är ju ordentliga grejer som ska hålla dessutom med en bra konstruktion, om man vill kompletera med en kåpa nån gång så är det inga problem heller.

Att den har ett utseende som endast en mor kan älska fick man på köpet:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Släp

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332614 Sk EU-släp, obromsade och med totalvikt mellan 6-700kg är ju egentligen rätt värdelöst om man är hantverkare, lastvikten hamnar ju på några hundra kilo och sen är de klent byggda, tex lemmarna nitade med dåliga popnitar.

Kör man med byggskivor, puts och sånt så ska man ha en ordentlig vagn men kör man mest trädgårdsavfall eller liknande smått så funkar ett EU-släp. Rätt vagn för behovet helt enkelt.

har för mig att det var rätt bra bromsverkan på husvagnen min men kommer inte ihåg siffrorna, bromsarna på bilen må vara bra men med 700kg som trycker på så blir det ju såklart sämre än om släpet hjälper till. Det blir ju även mycket stabilare med bromsad vagn.

Avatar Fallback

Re: Släp

Wester  
#332633
Palms skrev:Sk EU-släp, obromsade och med totalvikt mellan 6-700kg är ju egentligen rätt värdelöst om man är hantverkare, lastvikten hamnar ju på några hundra kilo och sen är de klent byggda, tex lemmarna nitade med dåliga popnitar.


Man skall akta sig för att dra alla EU-släp över en kam
Har själv ett Tiki C250P släp som är helsvetsad inga popnitade lemmar.
Med totalvikt 750kg är lastvikten 530kg .
Man kan alltså lasta 20st gipsskivor 240x120 á 26kg =520kg
När kärran var helt ny la jag i en aluminiumdurkplåt, inget kan vara bättre
6år senare är kärran lika fin.
MEN om man ämnar dra tungt är givetvis en bromsad det enda rätta.

Avatar Fallback

Re: Släp

axwell  
#332636
Palms skrev:Sk EU-släp, obromsade och med totalvikt mellan 6-700kg är ju egentligen rätt värdelöst om man är hantverkare, lastvikten hamnar ju på några hundra kilo och sen är de klent byggda, tex lemmarna nitade med dåliga popnitar.


Du skall nog inte dra alla obromsade släp över samma kam, det finns bättre och sämre liksom bland dom bromsade.

Jag har båda typerna, bromsad 4p 1500 kg och obromsad SM 700 kg med glasfiberkåpa, lika bra detaljkvalité i den obromsade.

Naturligtvis har en max 750 kg-vagn vekare komponenter än en med dubbelt så hög totalvikt, det gäller ju oavsett om den är bromsad eller ej.
Senast redigerad av axwell tor 04 jun 2015, 20:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Släp

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332667 Ja ni har rätt, kafo är rätt stabilt också men den är väl skruvad har jag för mig. Svetsat känns bäst men använder man vagnen ganska sällan så har det kanske ingen större betydelse.

Avatar Fallback

Re: Släp

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335981 De verkar som bromsarna skulle va en belastning, men att ställa en lastad släp utan, hur många har klossar med sig när när de behövs?

Avatar Fallback

Re: Släp

axwell  
#335995
gnisten83 skrev:De verkar som bromsarna skulle va en belastning, men att ställa en lastad släp utan, hur många har klossar med sig när när de behövs?


Lika många eller få som till bromsat släp, två klossar brukar räcka för att baxa det trögrullande bromssläpet till dragkulan.

Zig-zack med klossar bakom hjulen så kan det även få vara lite uppförsbacke.

Extrabromsen för obromsade består i att man vevar upp noshjulet hårt under nosstödet 🧠

Avatar Fallback

Re: Släp

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335999 Då gäller de inte att de är baklass

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).