Före och efter jobbet

Odla tobak till snus

126 inlägg 68300 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Odla tobak till snus

totte  
#335778 Det var nån i bloggen som önskade att vi skulle ha en tråd om att odla tobak och jag kom (mot förmodan) ihåg det nu. Inleder tråden med en resumé av årets odling så här långt.

Fröna, som jag fick av Mange, är för någon gammal tobakssort som odlats här i trakten. I östra Skåne från Kristianstad och nedåt den ganska sandiga slätten söderut odlades det förr ganska mycket tobak.

Jag sådde min tobak den 7 mars i en sålåda.
1501962799_150307_1.jpg


Jag använde såjord, strödde fröna över ytan och täckte med nån halvcentimeter jord. Fröna är mycket små.

Det tog tio dagar för fröna att börja gro. Det hade gått fortare om det varit lite varmare där lådan stod, nu var det runt 21 - 22 grader.
1501962798_150317_2.jpg


Det växer sakta i början, nästan tre veckor senare såg det ut så här:
1501962799_150406_1.jpg


Vattnade gjorde jag med en sprutflaska, det behövs inte så stora vattenmängder i en sån låda som har genomskinligt lock.

Men tio dagar senare så hade plantorna fått sitt första nya bladpar ovanför hjärtbladen och de var såpass stora så det gick att skola om 40 st i små plastkrukor. Detta var alltså 15:e april.
1501962801_150415_1.jpg


Jag lämnade kvar alla överskottsplantor i sålådan som reserv utifall omplanteringen inte skulle gått bra. De växte fint där också, men behövdes aldrig, alla plantor jag skolade om tog sig utan problem. För omskolningen tog jag vanlig krukväxtjord. Vid ett par tillfällen sen tog jag lite vanlig krukväxtnäring vid vattningen.

Så växte plantorna fint i sina krukor och där fick de stå rätt länge. Vi hade en ovanligt kall maj månad, det var frost eller nära noll på nätterna långt in mot slutet av månaden. Annars var de mogna för utplantering i mitten av maj. Men först den 31 kändes väderläget såpass stabilt att jag vågade sätta ut dom.

1501962841_150531_1.jpg


Det är 45 cm mellan plantorna i raden och 40 cm mellan raderna. I mitten lämnade jag en bredare gån, 70 cm mellan raderna. Det är nämligen viktigt att komma åt från alla håll när man skall plocka "tjuvar". Jag kommer tillbaka till det.

Plantorna tog sig bra, men tilväxten var inte hög de första veckorna. Även juni har varit relativt kylig, sällan mer än 15 - 16 grader på dagarna. Nu i början av juli har det äntligen börjat hända nåt på allvar. Första bilden nedan är tagen på kvällen den tredje och nästa på förmiddagen idag, den sjätte juli.
1501962839_150703_8.jpg
1501962837_150706_2.jpg


Vatten, mer vatten och sol är vad som behövs för att tobaken skall trivas. Jag har vattnat rätt regelbundet och de senaste dagarna, under den korta värmeböljan vi haft fick de vatten varannan dag. Lite hönsgödsel har de fått också nån gång före midsommar.

Typiskt för tobaksplantorna är att de vill skjuta nya sidoskott i bladvecken under de nyaste bladen. Det är de som vi kalla "tjuvar", och de skall tas bort för att plantan skall bli högrest och få rejäla blad på huvudstammen. Tjuvarna stjäl mycket kraft. Jag har hunnit plocka en hel del tjuvar redan, fler blir det och jag skall försöka få några bra bilder på det.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

Hema  
#335780 Du har då inte legat på latsidan, kul tråd som kommer bli intressant att följa. Lycka till, men det verkar du inte behöva. :)

Edit: Behövde ju inte posta om alla fina bilder.
Senast redigerad av Hema mån 06 jul 2015, 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

r93  
#335785
image.jpg
Det var jag som efterfrågade tråden.
I år var jag för het på gröten och mina plantor frös ihjäl........

Detta är en bild från första året jag provade att odla, satte dom för tätt, samt missade att man inte skulle låta dom blomma, men tobak blev det.....

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#335814 Synd att dom frös, is i magen måste man ha så det inte blir is på plantorna. Bättre lycka nästa år.

Stämmer att om dom blommar så tar det mycket kraft från plantan så skörden blir mindre. Syns tydligt på bilden, bladen är rätt stor nertill, men längre upp är de rätt klena, blomman har tagit tillväxten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335832 Intressant tråd!

Totte har du prövat att odla tobak även i Vännäs? (lite mer risker förstår man att det är iofs)

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#335841 Nej, däruppe har jag inte försökt. Har läst nånstans att det provats tobaksodling förr, ända upp mot Piteå. Har man ett bra frostskyddat läge och lite tur med sommaren så kan det nog funka. Och i en bra jordmån, det bör vara en ganska lätt sandig jord som är varm. Tror inte Pengsjöleran hade varit nåt vidare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

jannee  
#335843 Totte, låt en planta blomma så du får nya fröer till nästa års nikotinförbrukning. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#335860
jannee skrev:Totte, låt en planta blomma så du får nya fröer till nästa års nikotinförbrukning. :grin:


Jo det har jag faktiskt tänkt göra, jag har rätt mycket frö, men det är bra att förnya förrådet och försöka hålla färska frön.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

JensSkoog  
#335870 Blir intressant å se hur det blir, och allra mest intressant hur snusen blir :grin:

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#335871 Det är ju det som allt syftar till ja. Blir det som det jag gjorde i våras, av tobak som jag fick av Mange så blir det bra. Lite mer grovmalet än det mesta köpesnuset och med en ganska tydlig tobakssmak.

Tjuvar:

Den här tjuven är för liten, den får sitta en eller ett par dagar till. Tar man den innan den är minst ett par cm så kommer det genast flera nya på samma ställe.
1501962996_150707_2.jpg


Här är en som jag missat tidigare, den har växt till och blivit ganska stor.
1501962997_150707_3.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

jannee  
#335874 Tar inte själva torkningsproceduren en evighet och är väldigt omständlig, för att få fram den perfekta tobaken.
Förgro och få tobaksplantor till att växa är hyperenkelt, har blomstertobak som kommer igen år ut och år in, t.o.m så invaderar blomstertobaken (doftar jasmin) gräsmattan, dock är nikotinhalten nästan försumbar.

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#335958 Stämmer att det är en del pyssel med beredningen, odlingen är som du säger inte nåt stort problem. Plantorna sköter tillväxten så bra själva om dom bara får vatten.

Efter skörd av bladen så skall de hängas upp för att mogna, dvs bli bruna och vissna. Sen skall de torkas ordentligt för att kunna bevaras. Jag är inte helt klar över det än, behöver läsa på och prata med folk, så jag lär återkomma om det.

Här finns en site med mycket information: http://www.tobaksfro.n.nu/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#336325
1501963069_150712_4.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337140 http://www.vk.se/1493376/de-odlar-egen-tobak

Verkar visst fungera även i pengsjöleran ;)

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

Seb macahan  
#337186 Detta tar ju "hemmagjort" snus till en helt annan nivå än vad mina bekanta håller på med. Själv har nöjt mig med att förbruka än så länge. Totte har du gjort snus förra året? ISf var har du hittat recept etc.
Spännande nuförtiden när många gör sitt eget av det mesta. Min svåger brygger eget öl som överträffar det mesta som finns o köpa på bolaget. Spännande o följa. Är det någon skillnad på tobak som används till snus och till rökning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).