Motorsåg och handhållet

Husqvarna 450-e

11 inlägg 8506 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 450-e

skrotax  
#335357 Hejsan!

Nu är mina idéer slut, så jag registrerade mig här i hopp om att få lite råd, vet att här huserar en hel del kunnigt folk!

Har bekymmer med motorsågen, en Husqvarna 450 e som är ca 4-5 år gammal. Den har gått klockrent hittills, men nu har något hänt med den....den totalvägrar att gå igång.
Jag får den att tända men inte så mycket mer, den dör på direkten. Vid några tillfällen har jag fått den att gå på halvgas, men den går inte alls rent, och så fort man ger lite gas så stannar den på direkten.

Har bytt tändstift, kollat gnistan, som såg ok ut och rengjort förgasare. Då det inte hjälpte så kollade jag bränslefilter, bränsleslangar och tankavluftning, och även det såg bra ut. Slangarna var mjuka och fina, inga torrsprickor över huvud taget och filtret såg rent ut.

Någon kunnig person som har något tips på vad man mer kan kolla...eller är det bara att lämna in den på rep?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 450-e

totte  
#335382 Kolla membranen i förgasaren är väl nästa steg. Låter som den inte får nog med bränsle och då är det oftast membranbyte som hjälper.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 450-e

skrotax  
#335463 Inspekterade membranen i samband med att jag rengjorde förgasaren, tyckte dock inte att dom såg ut att vara dåliga.
Har börjat fundera om det kan vara tändningen som krånglar, gnista finns iofs, men jag gjorde ett litet test. Skruvade bort tändstiftet och gav sågen en liten bränslesup, det fungerar alltid då snöskotrarna inte vill gå igång efter sommaruppehållet. Men det gjorde ingen skillnad på motorsågen. Jag hör att den tänder till då jag rycker i startsnöret, men den går inte igång. Tändspolen som knasar kanske?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 450-e

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335476 Vad är det för tändstift? Har du provat med ett nytt, rätt, testat stift?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 450-e

Schmidt  
#335484 Ryker den vitt när den tänder till? Om du kör med alkylatbränsle (typ Aspen) kan det vara idé att hälla ut gammalt bränsle, köpa ny dunk o testa (får dra ganska många gånger så nya bränslet går igenom). Må låta långsökt men har hjälpt mig iaf två gånger (flera års mellanrum, olika sågar, olika dunkar). Hoppas du får ordning på sågen!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 450-e

totte  
#335511
skrotax skrev:tyckte dock inte att dom såg ut att vara dåliga


Nä, det syns oftast inte, men börjar de bli styva så pumpar den inte bränsle som den skall. Men kolla först med nytt stift.

Häll inte bränslet i cylindern när du "snapsar" den, häll en tesked soppa på luftfiltret. Om den så inte vill ens puffa eller gå några varv så kan du misstänka tändningen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 450-e

skrotax  
#335540 Har testat med ett annat stift....dock ej nytt då det inte fanns rätt sorts tändstift på macken. Lånade stiftet från min brors motorsåg, men den ville inte gå på det heller.
Men en stadsresa är inplanerad till helgen, och då skall ett sprillans nytt tändstift av rätt sort inhandlas.

Angående bränslet, kör inte med aspen utan tankar själv och blandar med olja. Är medveten om att bensin med tiden tappar oktantalet och kan göra motorer riktigt svårstartade. Brukar vara ganska noga med att använda färsk bensin i så stor utsträckning det bara går, bränslet som nu befinner sig i tanken på motorsågen är på sin höjd 1 vecka gammal...och på 1 vecka torde den nog inte hunnit åldrats så värst mycket.

Skall testa att hälla en tesked soppa på luftfiltret istället för i cylindern, men först skall ett nytt stift inhandlas.

Membranen var förresten mjuka och fina. Är iofs ingen membranexpert, så jag skall väl egentligen inte uttala mig om huruvida ett membran är friskt eller ej, men styva var dom då absolut inte.

   TS
Användarvisningsbild

Husqvarna 450-e

traktorz  
#335561 Krångla inte till diagnostiken i onödan. Det bör normalt gå att initialt bedöma huruvida det är ett bränsle- eller tändrelaterat problem.

Därefter använd utslagsgivande metodik, chansa inte med dåliga tändstift av obskyra ursprung, ej heller tvivelaktig bränsleblandning.

Förgasarmembran kan fortfarande vara i perfekt skick, t. ex. vår CS2150 från 2002 kör orginalmembranen. Avråder därför att inspektera membranen, ifall det inte nödvändigtvis behövs. Risk för att packningar skadas och en ny membransats behöver inhandlas. Har även sett membran/packning monterade i fel ordning.

Vanligtvis är felen att söka hos trasiga bränsleledningar, ibland svåra att se felen. Beträffande tändstiftet, har du gnista, är sannolikheten att felet är bränslerelaterat.

Du kan också ha luftläckage någonstans, med den risk att sågen redan är skuren.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 450-e

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335636 Jag brukar börja med att ta av tändstiftet och lysa ner i cylindern, speciellt mot avgasporten. Ser det lite repigt ut så tar jag av ljuddämparen och kikar in så man ser kolven, får ej vara repig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 450-e

skrotax  
#335712 Nu är sågen testad med ett nytt tändstift av den modell som Husqvarna rekommenderar...gjorde ingen större skillnad faktiskt, den tänder till och går liksom igång då jag rycker i startsnöret, och ibland blir den en och annan avgasknall, men sedan dör den ut.
Provade att pilla bort bränsleslangen vid förgasaren när jag ryckt några gånger, bara för att kolla om där fanns någon bensin, och det gjorde det. Så dit tar sig bensinen iaf.
Har kollat kolven på ljuddämparsidan, den ser blank och fin ut

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 450-e

traktorz  
#335730
skrotax skrev: ...avgasknall...

Tyder på bränslerelaterat, men du har ju redan pillat med förgasaren och inte grejat till problemet, så nästa tips är väl att slutligen lämna in den till HVA-verkstan'.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).