Motorsåg och handhållet

Kör ni med miljöbensin?

121 inlägg 45357 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3292 I senaste numret av tidningen Skogen så sågas hemblandat bränsle
jäms med fotknölarna!
Största anledningen till skurna sågar är felaktigt bränsle och de
som använder Aspen och liknande bränsle behöver inte oroa sig för skurna motorer.
Ett tips i tidningen är att ta en kapsyl bränsle och elda upp det på ett
vitt fat, det som ger mest rester sotar igen din motor.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3294
Röjkvist skrev:I senaste numret av tidningen Skogen så sågas hemblandat bränsle
jäms med fotknölarna!
Största anledningen till skurna sågar är felaktigt bränsle och de
som använder Aspen och liknande bränsle behöver inte oroa sig för skurna motorer.
Ett tips i tidningen är att ta en kapsyl bränsle och elda upp det på ett
vitt fat, det som ger mest rester sotar igen din motor.


Aspen hade en fin reklam när de kom.

"Bensin som på farfars tid!!"

Faktum är att det är ett Alkylat bränsle. Dvs ytterligare ett steg finare än bensin.

Om man vill testa lite så tycker jag nog att det effektivaste testet är följande:
Två glas, ett med Alkylat bränsle, ett med bensin.
I med en bit cellplast o kolla noga vad som händer den närmaste minuterna.
Ställ undan o kolla 1ggr/dag så länge det går!
Mitt test varade i ett halvår, jag använde frigolit som hade varit i en tv låda...

Med detta i tanken så ska ni veta att Elux förespråkar Aspen, att de anpassar sina inställningar för att passa Aspen. Vid byte av bränsle behövs i mitt tycke en justering av förgasaren men detta tvistar de lärde om...

Vad det gäller sågar som skär så är det ingen risk så länge bränslet är riktigt o sågen riktigt skött oavsett bränsle...
Ska det bytas så får man tänka på att alkylat bränslet städar rent ordentligt o detta i sin tur kan ge följder.

Jag ser ingen anledning att blanda själv.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3300 vad menar du med att akylat "bensinen" rensar rent?

jag kör aspens 2takts(husqvarnas..???) är den bra att köra på om man har en såg med e-tech??

vad bör man rengöra när man har e-tech?(läste nått om kylsystem som man ska rengöra med jämna mellanrum.??)

vilken av alla färdigblandade är den "bästa"? är aspen den bästa..?

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3303 Kylsystemet är hela vägen från insugsgallret på vänstersidan via fläkthjulet till cylinderflänsarna. Håll gallret rent och se till att det inte fastnar spån och stickor mellan flänsarna.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3306
Röjkvist skrev:I senaste numret av tidningen Skogen så sågas hemblandat bränsle
jäms med fotknölarna!
Största anledningen till skurna sågar är felaktigt bränsle och de
som använder Aspen och liknande bränsle behöver inte oroa sig för skurna motorer.
Ett tips i tidningen är att ta en kapsyl bränsle och elda upp det på ett
vitt fat, det som ger mest rester sotar igen din motor.


Nu var det ju inte tidningen SKOGEN, som dömde ut reguljärt oljeblandad bensin, utan någon tjomme på "Bengtssons sågservice".
Alla skärningar beror ju dessutom på handhavandefel från användaren som blandat soppan själv, men man kan ju lika gärna råkas backa över sågen med hjullastaren så är det färdigkört.
Vidare är det ju självaste ASPEN PETROLEUM, som fått vara med och tycka till , och de "sågar", ju knappast sin egen produkt.

Vissa problem finns även med miljöbränslet, tex att sågen är svårstartad, och vad har man egentligen för effekt och prestandaförluster på sågen i övrig?.
Provelda gärna lite Aspen så får ni se vilken dålig fjutt det är på soppan.
Problem med sot och skärningar har jag aldrig haft under de 25 år som jag kört såg, och det kan ju knappast bero på ren bondröta.

Avatar Fallback
Matte  
#3308 Mange skrev:Att tänka på.
Skifta inte mellan dessa Akylat bränsle o vanligt hopkokad soppa!
Det finns risk att detta ger konsekvenser.
en tank hit eller dit tror jag inte gör nåt, men varaktig körning 10-20 liter o bete om vart annat är definitift inte att rekommendrera.

Känner igen detta... "Konsekvensen" för min 20 år gamla Husqvarna 242 blev att den skar efter att jag kört omväxlande Aspen och hemkört under en tid. Kör nu enbart på Aspen eftersom jag tycker att skallen känns mycket bättre efter en dag i skogen med det än efter att ha dragit i mig hemblandat...

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3309 Det klankas en del på miljöbensin/olja, Kat-ljuddämpare mm men man kanske ska ha i åtanke att de tillkommit både för natur och arbetsmiljö.
Tycker det är rätt, även om det inte fungerar klockrent i alla lägen.
Den som tror att vanlig soppa är lika hälsosam som tex aspen har inte läst på ordentligt.
Sedan är det givetvis fritt att välja. Min far tex, skyller allt från börsras till oväder på miljösoppa och skulle aldrig tanka aspen om han så fick betalt.

Pratade med en insatt herre som sa att de hade ändrat recept på deras miljösoppa rätt ofta för att justera div problem.

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3310 Läste en rapport från stormskogen om de som kört på alkylat, och där led många av Irriterade ögon-slemhinnor och luftvägar.
Frågan är ju (i ärlighetens namn), hur de mått på reguljärt oljeblandad bensin?.
Möjligtivs sämre, men det visar dock på att inte ens alkylaten är något hälsopreparat.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3318 Man kan ju tänka sig att en del gjorde både långa och hårda arbetsdagar/veckor i stormröjningen.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3323 Att det finns de som skurit av fel bränsle blandning är tveklöst.
Faktum kvarstår...
Om du sköter sågen så tror jag inte bränsletypen har stor betydelse vad det gäller antalet skärningar.
Det är betydligt många fler som skär pga otillräcklig kylning, luftläcka, taskig justering etc..

Att skylla på ex. aspen för att sågen skär är ett mycket svagt argument.

Jag har haft massor med såg att dessikera o gott om tid att gå till botten med orsaken till just den skurn sågen.
Ni skulle bli förvånade om ni visste hur man med ofattbart stor säkerhet kan analysera en orsak till ett problem.

Jag vet fler som haft problem med olika syntetiska kedjeoljor än alkylat bränsle.
En kille fick så pass grova problem att han satte sågen!
Det gick inte att jobba mer med såg för honom...
Två månader senare var han hos en bekant o då testade han åter igen. Denna gång utan bekymmer.
Han bytte till mineral olja o kör nu som vanligt.

Det var svårt att förstå enligt honom själv, men helt solklart var problemet låg för honom.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3335
Skogshuggarn skrev:Möjligtivs sämre, men det visar dock på att inte ens alkylaten är något hälsopreparat.


Det finns ju inget hälsosamt med tvåtaktare alls. Alkylat ger mindre ångor, helt klart.

En jämförelse alkylat/E85 skulle vara intressant att göra, en del säger att de sistnämnda ger ännu mindre problem.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3342
Mangan skrev:
Skogshuggarn skrev:Möjligtivs sämre, men det visar dock på att inte ens alkylaten är något hälsopreparat.


Det finns ju inget hälsosamt med tvåtaktare alls. Alkylat ger mindre ångor, helt klart.

En jämförelse alkylat/E85 skulle vara intressant att göra, en del säger att de sistnämnda ger ännu mindre problem.


Missförstå mig rätt!.

Jag framhåller absolut inte reguljärblandad 2 taktsbensin som mera hälsosamt.
Däremot behöver man ju inte stoppa näbben i avgasröret på E tech sågen som körs på Aspen, och tro att det är lika hälsosamt
som Micke Jackssons syrgastält.

Många verkar ha en välda övertro till allt som är stämplat med "Miljövänligt".

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3355
Skogshuggarn skrev:
Mangan skrev:
Skogshuggarn skrev:Möjligtivs sämre, men det visar dock på att inte ens alkylaten är något hälsopreparat.


Det finns ju inget hälsosamt med tvåtaktare alls. Alkylat ger mindre ångor, helt klart.

En jämförelse alkylat/E85 skulle vara intressant att göra, en del säger att de sistnämnda ger ännu mindre problem.


Missförstå mig rätt!.

Jag framhåller absolut inte reguljärblandad 2 taktsbensin som mera hälsosamt.
Däremot behöver man ju inte stoppa näbben i avgasröret på E tech sågen som körs på Aspen, och tro att det är lika hälsosamt
som Micke Jackssons syrgastält.

Många verkar ha en välda övertro till allt som är stämplat med "Miljövänligt".

det vete f### im det inte är hälsosammare med vanlig soppa

då man känner sig som någon har ståt med en rasp i halsen och rivit den fram och till baka under 8 timmar och det är med den hälsovådliga dyng soppan aspen

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3357 Gällande skurna sågar så är min teori att många slabbar på med div dunkar i/från garaget, och till slut så tar dom fel.
En kompis tankade gräsklipparen med diesel häromsisten, och det gick ju inget vidare.

Jag har 2 kombidunkar och en 10 liters som det står SÅGBRÄNSLE, på med fetjäklatext.
Den fyller jag med olja och åker sedan till macken och tankar exakt 10 liter för att sedan fylla upp båda kombidunkarna med.
Sågarna tankas sedan bara från kombidunkarna och ingenting annat.

Ett system som jag kört med i xxxx år utan haverier.

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

erikstodene  
#63712 Hej!

Ja köpte mej en Dolmar 5000 för nåra dar sen, det gjorde ju arbetet med askstockarna roligare än med grannens Partner som till slut bröt ihop...

Försäljaren prackade på mej 5L Aspen färdigblandad á 30:- litern med skrämselpropagandan "så att den inte skär". Nu har ja funderat lite å bestämt mej för att köra på samma soppa jag kör crossarna på. Varför inte, resonerar jag, dom toppar ju på 12 -14 000 varv dom oxå. Jag är efter att läst foruminlägg även rätt säker på att skurna sågar beror på att folk glömt blanda soppa eller snålställt förgasarn för högre toppvarv, snålkörning vid kall väderlek eller liknande.

Kör för närvarande mackbensin (gjärna 98 när andan faller på) och Silikolene helsyntet, den gör även soppan rödfärgad så man inte tankar från fel dunk eller glömmer oljan (dom flesta hyfsade oljor färgar soppan).

OBS! Ja gillar inte mackarnas/biltemas fultvåtaktsolja.

Tack för en bra tråd...
Erik
Karlstad

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).