Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Entreprenad med Skotare enbart?

11 inlägg 7395 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Entreprenad med Skotare enbart?

sakkis10  
#335147 Tjenare. Jag har hört att några bara har skotare och kör med. T.ex. så ar de 2 skotare men ingen skördare. Hur går det till? är de och hjälper till där de behöver hjälp eller kör de med ett annat företag som bara har en skördare? är det lönsamt att bara ha en till två skotare och ingen skördare eller ska man ha både och?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Entreprenad med Skotare enbart?

Fredrik Reuter  
#335149 Hej,
Man kan starta en skogsentreprenad med enbart skotare och teckna avtal med någon av virkesköparna. Uppdragsgivaren ordnar oftast till så du har mer eller mindre full körning med skotarna. Jag tror att uppdragsgivare generellt premierar hela grupper från en och samma entreprenad för det blir en hel del samordningsvinster för dem, men det brukar inte vara ett krav.

Likväl finns det skogsentreprenadsföretag som enbart kör med skördare.
Det har nog mycket att göra med vad man är bra på, både att köra och att sköta/underhålla.

Jag har inga belägg för det, men det är allmänt känt i skogen att det oftast är sämre betalt för skotare, alltså att få ackordet att gå ihop.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenad med Skotare enbart?

ananders  
#335167 Jag känner till en entreprenör som enbart har en skotare. Vad jag vet så kör han en del manuellhuggningar i ädellöv åt ett bolag. Dessutom så har han en klipp till skotaren och klipper en hel del energived. Han har till exempel varit på min arbetsplats ca 2 månader om året de sista åren för att sanera betesmarker och dikeskanter från buskage.

Avatar Fallback

Re: Sv: Entreprenad med Skotare enbart?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335171
ananders skrev:Jag känner till en entreprenör som enbart har en skotare. Vad jag vet så kör han en del manuellhuggningar i ädellöv åt ett bolag. Dessutom så har han en klipp till skotaren och klipper en hel del energived. Han har till exempel varit på min arbetsplats ca 2 månader om året de sista åren för att sanera betesmarker och dikeskanter från buskage.


Låter som du pratar om Henrik :D

Användarvisningsbild

Re: Sv: Entreprenad med Skotare enbart?

ananders  
#335174
kjugekarlsson skrev:
ananders skrev:Jag känner till en entreprenör som enbart har en skotare. Vad jag vet så kör han en del manuellhuggningar i ädellöv åt ett bolag. Dessutom så har han en klipp till skotaren och klipper en hel del energived. Han har till exempel varit på min arbetsplats ca 2 månader om året de sista åren för att sanera betesmarker och dikeskanter från buskage.


Låter som du pratar om Henrik :D


Jag nämner inga namn, men han kör en grön skotare med gula fälgar 8) .

Användarvisningsbild

Re: Entreprenad med Skotare enbart?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335176 Jag har enbart en skotare. Trivs med å köra själv utan anställda. Dock kör jag i stort sett bara åt en annan entreprenör med både skördare och skotare.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenad med Skotare enbart?

sakkis10  
#335197 Så du är alltså själv på maskinen?. Det är det jag helst vill vara :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Entreprenad med Skotare enbart?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335201 Nja, farsgubben kör en hel del när han inte har annat hemma på gården.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenad med Skotare enbart?

sakkis10  
#335205 Ok, men det går iallafall ihop? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Entreprenad med Skotare enbart?

mikael eriksson  
#335396
sakkis10 skrev:Ok, men det går iallafall ihop? :)

Användarvisningsbild

Re: Entreprenad med Skotare enbart?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335444 Ja jag får det att gå ihop. Jag blir knappast rik, men det funkar för mig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).