Bioenergi

Svensk björk ska bli grillkol

20 inlägg 12325 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svensk björk ska bli grillkol

OliT  
#335315 För några dagar sedan drog jag och min bror igång ett projekt på sajten Kickstarter kring att tillverka grillkol av 100% björk från Tornedalen. Vi har redan fått en rackarns massa stöd och glada tillrop och tror att vi kan lyckas få igång det, och förbeställningarna tickar på i bra takt.

Bakgrunden är egentligen det som ATL rapporterade om nyligt, att bara några promille av den svenska konsumtionen av grillkol och briketter (cirka 20 000 ton årligen) kommer från svenska skogar. Det är helt uppåt väggarna! Mycket grillkol är dessutom av låg kvalitet. Båda de grejerna vill vi råda bot på.

Här finns mer information om ni är intresserade: https://www.kickstarter.com/projects/16 ... tornedalen

Om vi skulle komma upp i full produktion på 900 kilo färdig kol per dygn kommer vi använda drygt 1100 m3 fub björk per år, så det kommer krävas inköp från närområdet. Trots det skulle vi bara ta cirka 1,75 procent av den svenska marknaden. Puh! Gott om potential för fler tillverkare, alltså.

Vi hoppas vara igång och göra våra första leveranser i april nästa år. Jag har kollat med admin och fått klartecken att starta tråden! Hade varit skoj att höra era tankar och vi blir själaglada för allt stöd.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Svensk björk ska bli grillkol

Fredrik Reuter  
#335317 Spännande, hoppas det kommer gå bra för er!
Om jag inte missminner mig så finns det mer kunskap på skogsforum, ex kanske @kalhygge kan mer?

Användarvisningsbild

Re: Svensk björk ska bli grillkol

sundelius  
#335318 :-BD

Avatar Fallback

Re: Svensk björk ska bli grillkol

mats48  
#335331 testar 10 kg :smile:

Avatar Fallback

Re: Svensk björk ska bli grillkol

åberg  
#335332 Ska kolla om det finns kvar nåt från milan jag var med på för nåt år sen, får räcka med en namnskylt tillsvidare. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Svensk björk ska bli grillkol

Göt  
#335341 :-BD :-BD :-BD :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: Svensk björk ska bli grillkol

Hema  
#335345 Hur säkerställs att björken är o förblir svensk? :???:

Avatar Fallback

Re: Svensk björk ska bli grillkol

OliT  
#335351
Hema skrev:Hur säkerställs att björken är o förblir svensk? :???:


Till en början kommer björken helt att hämtas från vår fastighet. När vi inte klarar det på vår produktion kommer vi köpa in björk från det omedelbara närområdet. Jag har kontakt med två av virkesköparna i området och de garanterar ursprunget när vi beställer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svensk björk ska bli grillkol

Hema  
#335362
OliT skrev:
Hema skrev:Hur säkerställs att björken är o förblir svensk? :???:


Till en början kommer björken helt att hämtas från vår fastighet. När vi inte klarar det på vår produktion kommer vi köpa in björk från det omedelbara närområdet. Jag har kontakt med två av virkesköparna i området och de garanterar ursprunget när vi beställer.

Det låter väldigt lovande! :)

Användarvisningsbild

Re: Svensk björk ska bli grillkol

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338390 Hur går det med finansieringen? http://www.atl.nu/skog/br-der-vill-till ... tl-artikel
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Svensk björk ska bli grillkol

OliT  
#338416 Ja, precis! 150 000 var ett väl så häftigt mål mitt i brinnande grillsommar. Det innebär dock inte att vi inte rullar igång, däremot lite mer gradvis än om Kickstarter-kampanjen hade nått fram. Vi har nu också en hemsida, www.hoppandeharren.se, där det kommer upp mer information allt eftersom. Jag tror också att folk gärna vill se lite "prototyp"-kol och få höra hur den är att grilla på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svensk björk ska bli grillkol

Kse  
#338426 Tummen upp.
När finns det färdig kol att hämta?
Jag kanske får komma förbi och göra ett reportage.

Avatar Fallback

Re: Svensk björk ska bli grillkol

Hema  
#338450
Kse skrev:Tummen upp.
När finns det färdig kol att hämta?
Jag kanske får komma förbi och göra ett reportage.

Det vore kul!

Avatar Fallback

Re: Svensk björk ska bli grillkol

stektlök  
#338454 Ja vill köpa ! Skulle vara en ära att få köpa kol från någon här på forumet :)

Användarvisningsbild

Re: Svensk björk ska bli grillkol

vetinte  
#338458 Skit kul !!!!!! Kanon!!!!
Var med om att göra kålmilor o tjärdalar i Sverige för 15-20 år sedan o det var lärorikt när det gäller Svensk kultur. Många trevliga minnen när det gäller att "leva" på det sättet (iaf 1-2 veckor åt gången o att prata med "gammfolket") :)
Kålbullar, grillad vildsvin, svartkrutsskytte, ortsbefolkningen som vandrade gammla kyrkleden med en "kvartting" o hembakt bröd i korgen till kålakojan.
Det är Svensk kultur........ Fan va jag saknar det.

(Men kan inte låte bli att berätta vad JAG fått för komentarer ang mina fastigheter tyvärr. Men det ligger ju i Svenskens nuvarande "kultur" verkar de som).
Själv ville jag just spara de fina vita Svenska björken på mina marker just för att det betydde något. Försöka återskapa, bevara något. Men idag anses till o med det som r.............har jag fått höra.
Inte äns mina Masurplanteringar har ungått komentarer.

Vad säger det om landet ??????????

Men kul att någon kan göra pengar på det som finns kvar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).