Gallring

Träddelar död marknad?

5 inlägg 4358 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Träddelar död marknad?

j-eg63  
#335248 Högg i åkerdiken förra hösten några 100 kubik mestadels björk o körde ihop i hög vid bilväg .Nu när jag bjuder ut träddelarna finns ingen som är intresserad Norra Skogsägarna säger att marknaden är död! :surp: Detta gäller Norrbottens kusten.Är det lika bedrövligt över hela landet?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Träddelar död marknad?

Fredrik Reuter  
#335251 Hej,
Ja, i stort sett tror jag marknaden är död.
Bioenergi från skogen över lag är inte vad den var 2009 när det t.o.m flisades timmer...

Avatar Fallback

Re: Träddelar död marknad?

bgl  
#335258 Det är inte bara okvistat virke som hotas. Vi kan vara mycket nära ett läge där massaindustrin kommer att rata vissa partier av gallringsved. Frodvuxen barrved från förstagallringar i hårt röjd skog blir det snart överskott på.

Avatar Fallback

Re: Träddelar död marknad?

jannee  
#335266 Nu är ni nog lite väl pessimistiska, visst priset på grot har gått ner något, dessutom var det en lite för bra (varm) vinter men allt går upp och ner. Fick själv 80kr/m3 stjälpt mått, betalade gått och väl utkörningen av groten vilket i sin tur gjorde att markberedningen blir bättre = lättare att planta + riskerna för enormt mycket ormbunkar och björnbärsris minskar något.

Avatar Fallback

Re: Träddelar död marknad?

bgl  
#335292 Det nya och tyvärr allt större problemet är bytet från att ett sortiment blir ointressant för viss tid till att vissa virkespartier blir ratade. Behovet av att säkra varje virkesparti genom avtal är idag större än på mycket lång tid.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).