Avverkning (slutavverkning)

Stamkvista björk.

3 inlägg 5811 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stamkvista björk.

Titan  
#335200 Har en björkplantering om ca 2 ha som börjar nå 6 m och en stamdia på de grövsta på ca 10 cm. Är inspirerad till att gå där och stamkvista lite men när börjar man med det på björk. De största börjar ju redan själva torka ner de nedersta grenarna. Kanske är lite klåfingrigt men det är ju så fint med dessa vita stammar i långa rader.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Stamkvista björk.

Ferguson system  
#335202 Du kan fint stamme opp en krans i året når de ikke er større. Etterhvert som de blir grøvre så tar du en krans annenhvert år.
Pass på at snittene ligger rett på yttersida av greinputa (må ikke skades) for at treet skal gro over såret. Optimalt bør forholdet mellom krone og bar stamme være: 1/3 Stamme og 2/3 krone.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvista björk.

JensSkoog  
#335203
Titan skrev:Har en björkplantering om ca 2 ha som börjar nå 6 m och en stamdia på de grövsta på ca 10 cm. Är inspirerad till att gå där och stamkvista lite men när börjar man med det på björk. De största börjar ju redan själva torka ner de nedersta grenarna. Kanske är lite klåfingrigt men det är ju så fint med dessa vita stammar i långa rader.

Jag skulle stamkvistat om jag var dig, och bästa tiden är nu på den här tiden :grin: .
Mycket bra och läsvärd om det finner du i:
http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... %20asp.pdf
Du får scrolla till sida 74.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).