Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vinsch/lunningsvinsch.

10 inlägg 10941 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinsch/lunningsvinsch.

rikard_e  
#335114 Hej. Är på jakt efter en vinsch för att lunna med, känns att det är dags att ta steget och byta ut Rottne-vinschen till något modernare. Har kollat lite på tajfun och fransgård, 4-5 ton.

Vet inte vad Rottne-vinschen drar, men det bör vara åt det hållet. Den som vet bättre kan kanske hjälpa till att svara på detta.


IMG_20141009_183437.jpg


Att köpa nytt är inte så intressant, jag vill inte riktigt vill lägga 30 000:- för en vinsch som inte kommer gå så mycket. Dessutom är tanken på att bygga radíostyrt, och då känns 30 000 + 6000-8 000 lite väl bra. Och begagnat är rätt svårt att hitta.

Har ni några förslag på märken i denna klass? eller kanske någon bra vinsch till salu?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vinsch/lunningsvinsch.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335170 Rottnekranen drar ca 2ton

Avatar Fallback

Re: Vinsch/lunningsvinsch.

80-90  
#335190 om du inte har för långt till Norge så tycker jag du ska kolla där ... finns en hel del vettiga där till helt ok priser .. kolla på finn.no

Avatar Fallback

Re: Vinsch/lunningsvinsch.

rikard_e  
#335227
gnisten83 skrev:Rottnekranen drar ca 2ton

Jag tror den drar mer, det kanske är något fel på den?

Tror den drar över 3-4 ton, jag måste ha 4-5 wirelås, annars släpper det.
Grannens hydraulvinsch och traktor orkade inte backa loss en stock som rottne-vinschen tog upp.

så nått kanske är fel med den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinsch/lunningsvinsch.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335228 De vanliga hydrauliska vincharna är rätt svaga i jämförelse, du ska ha med i beräkningen att dragkraften på en vinch alltid utgår från 1 linlagret sen minskar den för varje laget som läggs på, samtidigt som vinchhastigheten ökar för varje lager.
Rottnekranen är en bra vinch, har en kapad Rottne Rondo stående här om nån behöver....

Avatar Fallback

Re: Vinsch/lunningsvinsch.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385523 Jag har en Oxenminilunnare med hydraulisk vinsch. Tidigare när jag frikopplade vinschen kunde jag dra ut vajern med handkraft. Nu när jag hade kollat hydraulfiltret och fyllt på mer olja så rullar vinschen ut vajern själv med resultat att det blir ett riktigt skatbo i vinschen.
Kan jag ha fyllt på för mycket olja eller vad kan ha hänt?

Användarvisningsbild

Re: Vinsch/lunningsvinsch.

Göt  
#385565 Komplettera rottne winschen med en lunningsbanke i lyftarmarna vad jag förstår så har du en sån vinsch som sitter på traktorkroppen

Avatar Fallback

Re: Vinsch/lunningsvinsch.

rikard_e  
#385638 Den här vinschen är ombyggd till 3punktsfäste

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinsch/lunningsvinsch.

Hema  
#385646
lfq skrev:Jag har en Oxenminilunnare med hydraulisk vinsch. Tidigare när jag frikopplade vinschen kunde jag dra ut vajern med handkraft. Nu när jag hade kollat hydraulfiltret och fyllt på mer olja så rullar vinschen ut vajern själv med resultat att det blir ett riktigt skatbo i vinschen.
Kan jag ha fyllt på för mycket olja eller vad kan ha hänt?

På vissa ska det sitta en broms, som förhindrar just skatbon. Men att endast byta filter o fylla på hydralvätska borde intepåverka, såvida du ev. inte spillde precis på fel ställe.
Edit: Ordblind
Senast redigerad av Hema ons 06 apr 2016, 07:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vinsch/lunningsvinsch.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385830 Jag får väl leva med att dra ut wiren stegvis samtidigt som jag för försiktigt med spaken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).