Trädfällning (arborist)

Sikkerhet ved treklatring og bruk av motorsag i trær.

9 inlägg 10331 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sikkerhet ved treklatring og bruk av motorsag i trær.

Daggi  
#334941 Jeg starter en tråd om sikkerhet ved treklatring og bruk av motorsag i trær.

Kanskje vi kan bruke denne tråden om det er noe vi lurer på ang sikkerhet, korrekt bruk av utstyr, feil på utstyr, tips og råd, osv spesielt rettet mot treklatring med spesialutstyr.

Første spørsmål fra meg er:

1:
På noen sider på internett så har jeg plukket opp at det har vært noe feil med fliplines med wire i enden der den lager en løkke og karabinen festes i.
Tror det gjelder eldre typer av Sherril Tree sine stropper, da det før ble lagt wire mot wire i enden for å lage løkken og det oppstod korrosjon og fare for brudd/skade i dette punktet.
Noen som forstod hva jeg mente og vet noe om dette?
Om det er Sherril tree sine eller gjelder andre leverandører det vet jeg ikke...

2:
Hva bruker dere av sikring ved klatring i f.eks gran, furu, trær med en stamme:
Jeg bruker alltid 2 fliplines med wire + jeg har med livline festet i beltet med 2 karabiner og nedfiringsbrems for å huke rundt treet og komme meg fort ned om jeg skader meg.
Livlinen er i en klatresekk som jeg har festet ca 1,5- 2 m opp fra bakken i stammenpå treet jeg klatrer i så tauet ikke fester seg i greiner som jeg sager av og legger seg rundt stammen.

Ser noen bruker 1 flipline med wire og så livlinen rundt treet også som en flytter oppover i lag med flipline når en klatrer. Men synest det ble noe griseri med kvae og skit når jeg klatret i sikagran, så sluttet med det og henger den i klatreselen i staden for.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sikkerhet ved treklatring og bruk av motorsag i trær.

Huskyman  
#335004 Bra initiativ Daggi.
Jag har sett flera exempel på fliplines som har gått isär men det har alltid varit gammal utrustning där tiden har tagit ut sin rätt. Stål mot aluminium är ingen bra kombination. Det gäller att kontrollera sin utrustning före varje klättringduppdrag.

När det gäller säkring vid stegjärn/spikes så använder jag en fliplines med stålkärna samt att jag har klätterrepet som min andra lanyard. På så sätt kan jag alltid komma ner fort om det behövs eller om olyckan är framme. Jag kör med en justerbar cambium saver tillsammans med mitt rep så den stryper runt stammen . Känns mycket säkert. Speciellt vid stammar med glatta ytor som Björk eller om stammen är väldigt tunn högt uppe.

Avatar Fallback

Re: Sikkerhet ved treklatring og bruk av motorsag i trær.

Ferguson system  
#335019 I likhet med Huskyman, så bruker jeg flipline med stålkjerne og livline som lanyard nr 2, har også med ett ekstra tau til nedfiring og i tilfelle nødsituasjoner.

I forhold til feil på utstyr så vet jeg at tidligere modeller av Petzl zigzag har blitt tilbakekalt pga svakheter i opphenget til tauet. Det har skjedd flere ulykker med de. Gjelder zigzag produsert før første halvdel av 2014.

Användarvisningsbild

Re: Sikkerhet ved treklatring og bruk av motorsag i trær.

anersimyra  
#335036 Brott på grund av korrosion berodde på att klämhylsan var i mässing.

Användarvisningsbild

Re: Sikkerhet ved treklatring og bruk av motorsag i trær.

Huskyman  
#335053 Så var det ja, mässing inte aluminium. Sorry... :shock:
Bra att du har koll Anders. :-BD

Avatar Fallback

Re: Sikkerhet ved treklatring og bruk av motorsag i trær.

Daggi  
#335071 Takk for svar, nå har vi en tråd vi kan samle sånne spm om vi lurer på noe :)

Jeg bruker 2 fliplines, men bruker å "krysse" ene flipline, da vil den klemme rundt stammen om jeg sklir.
Brukte til å begynne med å ta ene fliplinen en runde rundt stammen og så i beltet, men de ble for tungvindt når jeg skulle bevege meg opp eller ned på stammen.
Off...vanskelig å forklare dette her ved å skrive uten en skisse :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sikkerhet ved treklatring og bruk av motorsag i trær.

Huskyman  
#335074 Jag kör även med med strypt lanyard runt stammen ibland, men inte med med men flipline med stålkärna. Den funkar inte bra till det.
Föredrar istället en justerbar cambium saver. Men förmodar att det är en smaksak. :-)

Användarvisningsbild

Re: Sikkerhet ved treklatring og bruk av motorsag i trær.

Zapfel  
#340345 Jeg fant et brudd i den ytterste linken på ZigZag'en til min makker. Den var 5 mnd. gammel. Anbefaler alle klatrere å inspisere dette punkt nøye da sprekken kan være vanskelig å se. Petzl burde ta ansvar og kommet med en recall igjen (som i 2013) istedefor å komme med en advarsel syns nå jeg.

Bild


Mer info her: http://178.237.111.13/files/all/all/com ... 114-EN.pdf

Användarvisningsbild

Re: Sikkerhet ved treklatring og bruk av motorsag i trær.

Huskyman  
#340364 Man har ju fått lite dåliga vibbar när det gäller Zigzag tack vare ett antal olyckor pga sprickor. Skall tydligen vara åtgärdat nu på nyare versioner.
Men tycker att det är bökigt att montera den då det inte går att addera den mitt på repet direkt utan man måste d ra igenom repet först.
Jag klättrar nästan bara SRT och där känns Rope Runner eller Compact Bulldog Bone som betydligt bättre val.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).