Motorsåg och handhållet

skuren hva 550xpg

64 inlägg 37437 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334939 Har läst igenom tråden! å fasen vad ni krånglar till saker!! :roll: har använt min 550 i över 2 år med 18", sågat nästan bara övergrovt med den å den går som en klocka!! kör på aspen o FH! Ibland undrar man om inte mycket av sågproblem sitter "bakom spakarna" :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334942
röjar kalle skrev:Joho det är därför man skall köra på tvåtakt olja istället för vanlig motorolja :grin: :grin:

Vem har pratat om vanlig motorolja att blanda i bensinen :?: Det är väl bara stollar som funderar på något sådant. Däremot varierar ju kvalitén på tvåtaktsolja en hel del och det är antagligen därför som tillverkarna reommenderar olika blandningsprocent beroende på vilken olja man använder.

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

röjar kalle  
#335007 Nu detta påstående igen att tvåtaktoljan varierar i kvaliten`vad har du fått det ifrån.Sen om du läser inläggen ordentlig så förstår du vad vi menar sen stollar är väl ett person angrep om något jag känner mig kränkt måste nog ta mig en whisky. :D :D :D

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335017 Även om jag nog kvalar in som stolle måste väl ändå en god wiskey vara befogat.

Visst varierar 2-T olja i kvalite. Det är även skillnader i egenskaper och oljans toleranser som spelar minst lika stor roll.
Koks, sot och avlagringar kommer fram vid temperaturer högre än vad just den oljan klarar.
Alla har sina begränsningar.

Egenskaper man vill har är ju bla att den ska bli homogen med bränslet i största möjligaste mån.
Inte alltid helt lätt..

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

totte  
#335023
traktorz skrev:Minskar överhettningsrisken med bättre smörjningsförhållanden?
Som t.ex. med en fetare oljeinblandningsprocent? T.ex. så kör vi gärna vår Stihl MS362, som också har en friskluftsmotor, vid jobb som långsågning på typ 2.2% oljeinblandningsprocent. Räknar med 5% slarvmarginal vid egen blandning av bränslet, därför tar vi till lite mer olja.


Överhettningen kommer sig av den mycket heta förbränning som sker när bränsle/luftblandningen är optimal ur den synvinkeln. En icke optimal förbränning ger en lägre temperatur. Jämför med en svets, hur lågan blir hetare när syremängden ökas och brinner med en svalare kolande låga när du minskar syret. Tyvärr är det så att en tvåtaktare inte klarar optimal förbränning.

Den heta förbränningen gör dels att kolven hettas upp för mycket och dessutom förbränns oljan innan den hinner smörja ordentligt, vilket också bidrar till överhettningen. Mer olja hjälper endast marginellt, är det för hett i cylindern så smörjer det inte som det skall i vilket fall.

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

Bengt Erik  
#335049 Rekomendationen om 3% gällde väl vid ron 90 bensin som jag tolkar som 90 oktan, viken också tenderar ge mer värme. Detta måste vara en marknads anpassning till usa där jag antar 90 bensin säljs..

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

Bengt Erik  
#335050 Olje iblandnings andelen har ju lite med hur mycket som ska smörjas också.. T.ex en berg Cobra ska ha 5% men då ska allt i maskinen från vevaxeln i toppen av maskin via två kolvar vridmekanism till verktygsfästet smörjas av oljan i bränslet.

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

axwell  
#335054 Det här har varit uppe flera ggr tidigare.
Med fetare blandning menas inte, vilket några här tycks tro, att man skall vräka i mer olja av okänd typ. Det handlar om blandningen mellan luft och bränsle.

Nej, motorn ges mer kylande bränsle i form av alkylat eller mackbensin, plus 2 % bra olja avsedd för luftkylda motorer.

Dvs., vrid ut "H-skruven" något där den finessen fortfarande finns kvar. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

Bengt Erik  
#335059 Precis axwell och det är ju där problemet ligger med trådstarten.. Där finns ingen H skruv utan man är hänvisad till programvaran i sågen och då blir det tråkigt när de nyper pga för mager blandning..

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

röjar kalle  
#335063 Ja men det är miljö vänligt och skada milön vill man ju inte. Sen står det faktisk sågar över 80cc i sidan jag delgav Herrarna. :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335222
röjar kalle skrev:Ja men det är miljö vänligt och skada milön vill man ju inte. Sen står det faktisk sågar över 80cc i sidan jag delgav Herrarna. :grin: :grin: :grin:

Nu blir det inlägg med en massa länkar efter att jag gjort lite grundforskning i ämnet manualer.

Hittade så småningom två sidor som detta står på:
För 2156, 2159: http://www.jonsered.com/ddoc/JONO/JONO2 ... 893426.pdf
För 2171: http://www.manualslib.com/manual/80460/ ... ml?page=25

Båda manualerna är på engelska. Den svenska motsvarigheten gör inte inte skillnad på motorstorlek men däremot på oljetyp:
Från 2010: http://www.jonsered.com/ddoc/JONO/JONO2 ... 185-10.pdf
Från 2003: http://www.jonsered.com/ddoc/JONO/JONO2 ... 889101.pdf
Samt för 2171: http://www.jonsered.com/ddoc/JONO/JONO2 ... 187-10.pdf

Vidare finns det en diskussion på arboristsite:
http://www.arboristsite.com/community/t ... 906/page-3
där en medlem har frågat Husqvarna vad som gäller.

I manualen för 385XP från 2004:
http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO ... 238-01.pdf
så skiljer det på motorstorlek men detta är ändrat i manualen från 2010:
http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO ... 176-10.pdf

MIn slutsats av detta är att fabriken (= samma för HVA och Jonsered) till sist insett att det är ingen mening med att ha mera olja i större sågar och att den text som skrevs för den amerikanska marknaden är inaktuell med moderna oljor.

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335682 Som utlovat även om det dröjde. Ur Jonsereds instruktionsbok för 2152 och 2147 från 2005
2015-07-04 07.47.14.jpg

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335698 Det verkar som att det finns två varianter på text för bränsleblandning och det kanske beror på att manualskrivaren använder den text han använde för sin senaste manual :geek: Sådant sker i andra branscher så varför inte här. Kollade min manual för HVA 346/353 från 2004 (= samma sågar som Jonsered 2047/2152) och där är det den andra variaten med 3% om man har annan olja än HVA, likaså i manualen för Jonsered 2054/2055 och manualerna för de andra tre HVA/Jonseredssågarna jag har (242, 670 och 2095).

Googlar man lite så hittar man att HVA55-manualen har texten om motorer över 80cc.

Sammanlagt verkar det vara fler manualer som rekommenderar 3% om man inte har HVA/Jonsered-olja än de som rekommenderar att man har 3% för över 80cc :grin: :grin: Sedan finns det t.ex. röjsågen 244rx där man rekommenderar 2% med HVA-olja och 4% med annan olja :!:

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

SM1IRS  
#339721 Jag har också råkat ut för att min nya HVA 550 XPG skurit efter c:a 10 timmar sågande. Symptomen vara ostadigt varv och att den inte höll tomgången utan stannade. :sad: Serviceverkstan nämnde att de fanns 9 liknande fall och att det troligen var en felaktig serie av kolv/cylinder. Garantireparation, hoppas få tillbaka den i dagarna :!:

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

traktorz  
#339786 Skuren efter bara 10 h, hur problemfri var inkörningsperioden? Hur märker man att sågen momentant skär, nyper den fast och stannar? Symtomen med ostadigt varv och osäker tomgång kan ju ha flera orsaker, men med en elektroniskt styrd förgasare så kan man ju inte själv ändra dess inställningar och luska ut bakomliggande orsaker.
-Vid vilket jobb skar den?
-Vilket bränsle resp. inblandningsprocent användes?

Plågat nu i sommar ett antal olika sågar (med och utan elektrisk förgasarstyrning) med bl.a. långsågning med vanlig kapkedja. Ömsom med Aspen 2%, ömsom med egenblandad alkylat 2.2%. Har i åtanke att värme är tvåtaktsmotorernas största riskmoment, hittills har dock alla sågarna (klassiska och friskluftsmotorförsedda) gått problemfritt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).