Traktorn i skogen

Liten traktor, köptankar

40 inlägg 19683 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Liten traktor, köptankar

M_M  
#334900 Är sugen på att införskaffa en traktor. Den kommer inte användas speciellt mycket utan vill ha en mest för kul.

En tänkt kravspec:
Hel hytt, den kommer att stå utomhus.
Hydraulisk lastare, tanken på ryck och slit lockar inte.
Hyfsat liten till mått och vikt, vill inte köra sönder marken och fastna.
Är det ens möjligt för, säg 30-40k?


Vad ska man börja titta på för modeller? MF 135 och liknande?
Tips, tankar och uppslag emottages gärna :)



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Liten traktor, köptankar

Göt  
#334904 MF 135, BM 430 det finns gott om sådana :geek:

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor, köptankar

JensSkoog  
#334909
Göt skrev:MF 135, BM 430 det finns gott om sådana :geek:

Gick en MF 135 i grannlaget här sist vecka för16K, men den var begagnad så det höll :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Liten traktor, köptankar

jannee  
#334912 En fungerande = inte helt utsliten BM 430 kostar i runda slängar 30 tkr.

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor, köptankar

traktorz  
#334922
M_M skrev:Är sugen på att införskaffa en traktor. Den kommer inte användas speciellt mycket utan vill ha en mest för kul.
...


Jag skulle kika på en Kines:
https://www.kellfri.se/traktor-50-hk-4wd-med-hytt

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor, köptankar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334943
traktorz skrev:Jag skulle kika på en Kines

Jag skulle definitivt inte kika på en kines. En beg 430, 135 eller något annat europeiskt, t.ex. Zetor, i samma storleksklass är mycket bättre och dessutom inte tillverkat i någon slavfabrik i världens största diktatur. Man måste ju ha någon form av moral när man funderar över vem som har tillverkat det man köper.

Avatar Fallback

Re: Liten traktor, köptankar

Stimpy75  
#334962 En Japan då...?
http://www.blocket.se/varmland/Kompakttraktorer__Kubota_o_Iseki_60684851.htm?ca=10&w=3

Avatar Fallback

Re: Liten traktor, köptankar

M_M  
#334971 Kineserna och Japanerna var fina men en bra bit utanför budget. Dessutom finns ju en charm i gammalt järn också :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten traktor, köptankar

M_M  
#338137 Vilka modeller från Ford och John Deere är jämförbara med MF 135 och BM 430?
Känner att jag vill vidga vyerna lite....

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten traktor, köptankar

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338160 Ford 3000(och efterföljare) JD 1030 men den är lite större yttermått på.
Sen finns ju tex. David Brown 885, IH 434,444, Zetor 4718, Deutz 4006.

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor, köptankar

Seb macahan  
#338164 Har du planer på o nyttja den i skogen ska du tänka på markfrigången. En del trakrorer har väl låg markfrigång. Det är nog en av anledningarna att Volvo är populär. Ford brukar ha bra markfrigång men trång och otymplig hytt.
Ska du ha den bara för att det är skoj så se till att det blir skoj, köper man för dåligt så blir det inte alls kul i slutändan. En buster, boxer, mf135, mf165, är näst intill odödliga. Det finns gott om folk som kan hjälpa dig och reservdelar är billiga och lätt att få tag på. Har själv haft både mf35 och mf165. Grymma slitvargar. Kines/asiat maskin=aldrig i livet att dom kan bräcka en Perkins diesel i hållbarhet.

Avatar Fallback

Re: Liten traktor, köptankar

rikard_e  
#338366 Köp hellre lite för stor än för liten är mitt råd. Köp hellre en 165a istället för en 135:a, ska du dra nått på vägen eller köra där det är lite svårt så är en aningens tyngre traktor bättre. Det finns ingen dålig mf i dom äldre modellerna. Ford 3000 och 4000 är bra dom med.

Har en 4000 som jag är otroligt nöjd med, så den kan jag rekomendera.

Men aldrig Kinamaskiner, visst är det perkins i vissa utav dom. men resten av traktorn är något annat.
Kubato är kanonfint men dyrare.

Avatar Fallback

Re: Liten traktor, köptankar

bjed0001  
#338419 Instämmer med Rikard, hellre lite för stor. Jag har själv en mf 135 och jag upplever den som för klen när man ska trampa djupsnö i skogen eller om man ska dra snöslunga tex.
Är själv sugen på en Fordson super major. Riktig gammtraktor som går att få lös för under 30 000 men lite större motor (~70 hk) och modern nog för att ha diffspärr och hög/låg växel. Har som sagt ingen erfarenhet av traktorn men tycker att den ser bra ut på pappret

Avatar Fallback

Re: Liten traktor, köptankar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340032 Super majoren har lite växlar, 3+hög o låg
62an farsan hade var på 54hk men dom har höga hjul men ingen hitchkrok

Avatar Fallback

Re: Liten traktor, köptankar

bjed0001  
#340116 Ok, då måste det finnas olika motorer på dem eller är den här sidan TractorData ute cyklar?

http://www.tractordata.com/farm-tractors/001/8/2/1829-fordson-super-major-engine.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).