Motorsåg och handhållet

Såga betong med motorsåg

7 inlägg 9733 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såga betong med motorsåg

Fredrik Reuter  
#334781 Använda motorsågen för betongsågning, hur vanligt är det?
Enligt videon här nedan verkar det i alla fall gå skapligt bra, som att såga i en trästock efter stensågning ungefär... :wink:





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såga betong med motorsåg

svampbob  
#334783 Det har funnits i några år men har inte blivit någon succé. Det blir visst vansinnigt dyrt i slitagekostnad.

Användarvisningsbild

Re: Såga betong med motorsåg

anersimyra  
#334790 https://www.google.se/search?q=stanley+ ... asfQvrs%3D lite " Stanleygodis ".. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Såga betong med motorsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334791 Knepet för att minska slitaget är tydligen att ha slapp kedja :surp:

Användarvisningsbild

Re: Såga betong med motorsåg

JensSkoog  
#334810 Vår lokala stenförsäljare använder motorsåg när det inte går å komma åt med annan kapningsverktyg, men det kostar i kedjor, och slitaget på sågen är stor.

Användarvisningsbild

Re: Såga betong med motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334868 Det är lite för dyrt med kedjesåg för att det ska tas på allvar riktigt. Som håltagning finns det i de flesta fall mer kostnadseffektiva lösningar.
Kanske som komplement till annat i bästa fall.

Att det går bättre med slapp kedja tvivlar jag på däremot kan det ha betydelse vilket material och dess bindande egenskaper man kör i och hur damm/slam kryper in och bidrar till slitage.

Användarvisningsbild

Re: Såga betong med motorsåg

Erre  
#334878 Flera VA avdelningar har sådana här.
Perfekta att kapa upp ett litet fint hål i befintliga rör för att sen ansluta ett nytt. Sen gjuter man bara igen.
Kapsågarna gör så långa snitt innan man kommer igenom ett tjockt rör. Blir mycket mer att laga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).