Traktorn i skogen

Ferguson laddar ej

20 inlägg 16817 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ferguson laddar ej

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334623 Pröva att koppla förbi reläet genom att koppla ihop 'D' och 'F' . 'D' är den stora, 'F' den lilla kontakten. 'F' är fält lindning, den måste ha ström för att generatorn skall ladda ordentligt, och det är reläet som styr det.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ferguson laddar ej

sunkann  
#334650 Så om jag kopplar loss trådarna och lägger en bygel mellan d och f startar traktorn och varvar så borde jag få spänning mellan bygel och chassi? Vad för utslag kan jag räkna med och vad är normalt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ferguson laddar ej

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334651 Du borde få 12V om du har lite mer än tomgång. Pröva med batteriet inkopplad till D, och se om du kan öka spänningen genom att lägga spänning på F?

Avatar Fallback

Re: Ferguson laddar ej

sunkann  
#334944 Genom att bygla d och f så laddade generatorn igen.
Hittade en metall flis som jordade ena spolen i laddningsrelät, bara den försvann så funkade det igen

   TS
Avatar Fallback

Re: Ferguson laddar ej

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334990 Gött att det löste sig enkelt! Själv lyckades jag ta sönder en anslutning till reläet vid felsökning, så jag tröttnade och bytte till växelström.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).