Avverkning (slutavverkning)

Körskador

5 inlägg 3747 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Körskador

sojoh  
#333936 Har ett granbestånd som är 120 år, stamtätt och marken lite fuktig. Nu säger köpare/rådgivare att det är en typisk vinterhistoria men vintrarna är ju inte som förr och visst kan man vänta tills nån kallvinter dyker upp frågan är hur det fungerar.

Jag funderar istället på att reducera skotarlassen med säg 20 %. En 15-tonnare skulle då få lasta bra 12 ton. Frågan om det ger mindre skador än att skicka dit en 12 tonnare som lastar fullt. Rimligen borde väl 15-tonnaren vara bättre utrustad på fötterna. Ekonmiskt får man väl lösa det så att lastreduceringen kompenceras med 20 % högre pris. Om man utgår från 40 kr blir det ett påslag på 10 kr. Det betyder 10 000 kr på ett netto på kanske 3 - 400 000. Det vore det väl värt - om det funkar.

Här på forumet finns det stor kunskap om allt (imponerad!!) och ser fram emot era synpåunkter:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Körskador

Niklas persson  
#333943 E ju samma hjulstorlek
På 12 och 15 tons skotare. Dessutom är ju den stora tyngre så det låter inte som en särskilt bra idé. Viktigaste är mycket ris i vägarna och så få vägar som möjligt och på rätt ställe.

Avatar Fallback

Re: Körskador

jannee  
#333944 Gäller slutavverkning?
En skicklig skotarförare vet hur mycket han kan lasta och var han kan köra. Är det riktigt vattensjuk terräng kan skördaren risa där skotaren ska köra, svårare är det inte om man bara vill.
Bara till att be entreprenörerna att vara lika aktsamma som om det vart deras egna mark och avverkning.
Risar de körvägarna duktigt kan det verkligen göra underverk.
För övrigt kan fler lass i samma spår skapa lika stora skador som färre men större lass - TYVÄRR.

Användarvisningsbild

Re: Körskador

stackenas  
#334582 Kom överens med köparen om vem som står för reparation av körskador-före du skriver på kontraktet.

Användarvisningsbild

Re: Körskador

hlb  
#334595 Skapa personliga kontakter med maskinförarna, kom överens om att du inte accepterar körskador. Det går nästan alltid att risa så att det inte blir skador. Extrakostnaden för mig har varit ca 5-10 kr/mfub de senaste två slutavverkningarna. De stora skogsbolagen har bara en gud, mammon, så se till att ha kontrakt med maskinen direkt, så du kan styra. Vi skogsägare kan knappast göra en bättre investering för framtiden än att betala lite för att undvika skador.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).