Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 160438 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331398 Nu har jag kört en tank och det är en dröm där det är eftersatt :lol: inget ryckande och slitande för att få ner stammarna, trillar det inte så lumpa 1,5m bitar tills det ligger på marken. Men motorljudet :sad: det låter som den drunknar i bränsle och varvar halvgas, är det så den ska gå?
Ändrade lite när jag kom in tog bort stegbegränsaren, flyttade fram handtaget och flyttade med krokfästet fram.
Bröstrem har jag ingen men upplevde inte att jag saknade den då axelremmarna mest hängde slaka.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

JensSkoog  
#331409
busholle skrev:Nu har jag kört en tank och det är en dröm där det är eftersatt :lol: inget ryckande och slitande för att få ner stammarna, trillar det inte så lumpa 1,5m bitar tills det ligger på marken. Men motorljudet :sad: det låter som den drunknar i bränsle och varvar halvgas, är det så den ska gå?
Ändrade lite när jag kom in tog bort stegbegränsaren, flyttade fram handtaget och flyttade med krokfästet fram.
Bröstrem har jag ingen men upplevde inte att jag saknade den då axelremmarna mest hängde slaka.

4-mix motoren har en markant annorlunda ljud än motorsågen. Tog lite tid innan jag blev van vid det. Stegbegränsaren är irriterande, men enligt boken är den ett "måste", men jag har ochså tagit bort den i röjningen. Trevligt att du gillade den i det eftersatta. Jag skulle inte villa vara utan, och när jag körer med blad på min FS, lämnar jag bara alla eftersatta snår och tar det i nästa pass med KM'an. :wink:

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

skogsrisen  
#331920 Tjoho ännu en med kedjeröjsåg:)
Fick dock min levererad med sprucken ryggplatta men ny påväg.
Hur långt kan ni släppa linan på era?
Jag vill få min så jag inte är allt förlångt ifrån backen men har spänt ut den mycket nu känns som att linan är för kort då jag måste trycka endel för att få den ned mot backen.
Har även "linbågen" i botten.

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

axwell  
#331958
skogsrisen skrev:Hur långt kan ni släppa linan på era?
Jag vill få min så jag inte är allt förlångt ifrån backen men har spänt ut den mycket nu känns som att linan är för kort då jag måste trycka endel för att få den ned mot backen.
Har även "linbågen" i botten.


Linbågen i botten, det har även jag på min, då kan den sitta monterad när jag har den på ATV-lasträcket bak utan att den tar i garageportarnas underkant.

Vill minnas att jag inte har matat ut riktigt allt gummisnöre, kolla om det går att få fram mer lina ur hållaren.

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

skogsrisen  
#334500
DSC_0082.JPG

Ok, Ryggplattan var sprucken, fick en ny.
Tändsstiftskåpan var sprucken, fick en ny.
Oljelocket drog snett men tätade iaf, fick ett nytt dock med samma symptom.
Jag har två frågor till er med kedjeröjjare.
Fråga ett:
Sitter oljelocket helt rakt när ni drar åt det?
Då menar jag jämns med planet på såghuvudet.
Fråga två:
Är det någon som vet hur oljepickupen ska sitta? Den fladdrade ut när jag lyfte sidan på oljetanken för få ut oljelocket.
Måndagsex jajjemen:)

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

Jim_the_one  
#334512
20150622_202813.jpg


20150622_202926.jpg


Sådär ser det ut på min.

Sen om grejerna är spruckna vid leverans kan ju likaväl ha hänt i frakten.

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

skogsrisen  
#334529 Ja din ser ju ut att vara plan mot huvudet vilket min ej är.
Tänkte först om det är jag som är petig men det är nog fel på min.
Tack för hjälpen!
Senast redigerad av skogsrisen tis 23 jun 2015, 07:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#334537 Ingen får mig till å tro att dom har skickat en såg med så många fel genom kvalitetskontrollen. Den där sågen har nog fått sig några hårda handteringar i transporten. Sker tyvärr ofta :sad:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Krokmark  
#335890 Vad kör ni med för svärd och kedja på era kedjeröjare?
Finns det tunnare kedja än 1,3 mm?
Jag har lånat en för test och där sitter det en 13" 1,3 mm .325

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Erre  
#335894 Kör med 13 tums svärd, . 325 1,5mm kedja. Har aldrig problem med att kedjan hoppar .
Fila ryttarna sparsamt så blir den inte så ryckig.
Har aldrig testat annat än med den .325 1,3 mm kedjan som kom original.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335897
Krokmark skrev:Vad kör ni med för svärd och kedja på era kedjeröjare?
Finns det tunnare kedja än 1,3 mm?
Jag har lånat en för test och där sitter det en 13" 1,3 mm .325


Det finns ju förvisso 1,1 mm kedjor typ H38 (Oregon 90 PX), men då är det 3/8 delning och 4,5 mm fil på denna. Annars används H38 mest till Husqvarnas batterisågar, tror jag.

Enligt den Husqvarna-killen jag träffade på Skogs-Elmia, så beror kedjehopp nästan enbart på att man vrider svärdet åt sidan under själva kapningen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Krokmark  
#335900 Då kör jag vidare med den som sitter på.
Hoppen är jag medveten om att det beror på vridning, får bli bättre på kontrollen av svärdet helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

339  
#337644 Kedjeröjsågen har ju funnits några (4-5) år nu. Någon som vet om det gjorts några uppdateringar eller förbättringar under åren som gått?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

brassel  
#351616 Är det någon som testat Stihls kedjeröjsåg:
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Kom ... R-CE.aspx#
Gärna även någon som har tankar eller erfarenhet om den jämförs med:
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Kom ... 30-R.aspx#
Tack på förhand :)

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351620 Stihls lilla kombimaskin är väl mest avsedd för villatomter, med tanke på att den endast är 25 kubik.

Den större kombimaskinen är åtminstone storleksmässigt jämförbar med Husqvarnas midjeröjare, men den saknar ju en äkta snabel, vilket borde vara ett stort minus.

Den större kombimaskinen från Stihl har det ju nyligen skrivits om här på skogsforum.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 16 nov 2015, 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).