Motorsåg och handhållet

Svärdslängder och Kastrisk

166 inlägg 49675 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Jim_the_one  
#334402 Den ska leda i det främre handtaget, inte en bit upp då blir det ju inte rätt. Det är ju kastet vi ska mäta inte kraften bakåt.

Torde vara lättast att mäta med en jonsered eller stihl som har handtaget 90 grader mot sågkroppen. Sen ska en rak yta komma uppifrån mot svärdspetsen typ 5-10 mm framför centrum på noshjulet och den måste ha ett stopp så den inte går förbi centrum nedåt. Sen mäta kraften mitt på det bakre handtaget. Å ett rep som gör att den inte kan slårunt helt, eller ja begränsa så att din fiskvåg inte går i bitar.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Jim_the_one  
#334403 Och iaf 5 mätningar på varje för att göra det hela lite mer vetenskapligt.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Erre  
#334406 Rena mythbusters. :wink:

Korrekt.
Jag kommer bara ha en sågen ledad runt handtaget.
Mäter bara ut kraften i rörelsen på det bakre handtaget neråt.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334407
Jim_the_one skrev:Den ska leda i det främre handtaget, inte en bit upp då blir det ju inte rätt. Det är ju kastet vi ska mäta inte kraften bakåt.

Torde vara lättast att mäta med en jonsered eller stihl som har handtaget 90 grader mot sågkroppen. Sen ska en rak yta komma uppifrån mot svärdspetsen typ 5-10 mm framför centrum på noshjulet och den måste ha ett stopp så den inte går förbi centrum nedåt. Sen mäta kraften mitt på det bakre handtaget. Å ett rep som gör att den inte kan slårunt helt, eller ja begränsa så att din fiskvåg inte går i bitar.


Men hur ska ni mäta maxutslaget på vågen? Digitalvåg med peakfunktion är vad jag kan tänka mig, för att tro att man kan klara avläsa det under den millisekund vågen toppar tror jag inte på.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Erre  
#334411 Har våg som visar max utslag efteråt.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Ferguson system  
#334420 Går det ikke ann å si det så enkelt som at:

1. Stort nesehjul = større risiko for kast
2. Langt sverd = gir et kraftigere kast.

Og som utdraget fra Husqvarna viser, kast skapes på den øvre halvdelen av nesehjulet, der kjeden skifter mellom skyvende og trekkende.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Erre  
#334421 Håller med dig.
Men nu är jag nyfiken på hur stor skillnad det blir med olika svärd.
Nördigt?? Jo tack, men kul. :smile:

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Jim_the_one  
#334431 Jag är helt med på detta med större noshjul = större risk. Och ja det är större kraft med längre svärd. Men riktigt så enkelt är inte min praktiska erfarenhet.

Och om vi säger att kedjan har 5 cm effektivt ingrepp och att avståndet mellan främre och bakre handtag är 33 cm så rör sig handtaget 5 cm nedåt.
Om svärdet är 38 cm (15") så rör sig handtaget 4,3 cm.
18" 45,7 cm ger 3,6 cm i handtaget.
20" 50 cm ger 3,3 cm i handtaget.
11" 27,9 cm ger 5,9 cm i handtaget.

Självklart blir kraften större men det jag vill påvisa är att det är inte säkert att man ens har kvar handtaget i näven efter 5 cm. Men har man det så är ju chansen bra mycket större att man lyckas häva kastet.
Sen rör sig ju givetvis även främre handtag också.

Kan även ha räknat galet såhär på kvällskvisten efter 2 härliga söndagsöl :-BD

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334432
Jim_the_one skrev:Den ska leda i det främre handtaget, inte en bit upp då blir det ju inte rätt. Det är ju kastet vi ska mäta inte kraften bakåt.

Torde vara lättast att mäta med en jonsered eller stihl som har handtaget 90 grader mot sågkroppen. Sen ska en rak yta komma uppifrån mot svärdspetsen typ 5-10 mm framför centrum på noshjulet och den måste ha ett stopp så den inte går förbi centrum nedåt. Sen mäta kraften mitt på det bakre handtaget. Å ett rep som gör att den inte kan slårunt helt, eller ja begränsa så att din fiskvåg inte går i bitar.

Men om inte sågen får röra sig bakåt simulerar man ju inte ett kast på rätt sätt. Dessutom tvingar man fram att kedjan måste avverka ett antal mm i träytan som man träffar för att överhuvudtaget kunna rotera sågen genom det spår som uppstår. Visserligen är ju främre handtaget upphängt i fjädrar/gummi så det ger efter en bit men det kommer att bli svårt att testa kaststyrkan för olika träffpunkter på svärdsspetsen.

   TS
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Jim_the_one  
#334434 Ett "kast" rakt bakåt är ju mer eller mindre ofarligt, som att köra med skjutande kedja, det är bakåt roterande rörelsen som är farlig.

Man kan ju trimma in så att det är typ halva tandhöjden som får ingrepp.
Även viktigt att testa tvärs träfiberriktningen, det borde vara mest bett på det hållet men prova gärna ändträ också.

För att få ett vetenskapligt bevisat så krävs det ju att förutsättningarna för dom olika mätningarna är så lika varandra som möjligt.
Med en släde så är det inte säkert att det blir samma tryck mot svärdet varje gång.
En 45x45 regelstump i änden på en fallande pendel borde ge samma resultat varje gång, givetvis får man byta/flytta stumpen för varje mätning.

Självklart kommer kedjan att avverka en del material. Men så gör det ju även i skogen eller har jag fel där?

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Vardon  
#334435 Jag kan ta med dynamometer som registrerar maxdraget. Fäster man den i svärdspetsen och i en fast inspänning under sågen så får man kraften som verkar på svärdet. Kan ta med whisky med...

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

johan eriksson  
#334442 Om ni vill prova med längre svärd så kan jag hjälpa till med det, bara att säga till finns nog upp till 42" i samlingen.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334451 @Fredrik Reuter kan jag få hjälp att dela tråden? Sidospåret är större än ursprungstråden och ursprungstråden är inte avslutad.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Fredrik Reuter  
#334452 Hej,
Absolut kan jag göra det.
Vad ska den nya tråden heta om ni får bestämma?

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334454 Svärdslängder och kastrisk är mitt förslag

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).