Motorsåg och handhållet

Svärdslängder och Kastrisk

166 inlägg 49431 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

röjar kalle  
#334333 Carving svärden har ett mindre noshjul för att minimera kast och vara snällare vi använda av svärdsspetsen.Tror inte herrarna att röjar kalle havt funderingar kring frågan.Har herrarna trimmat moped någon gång då stämmer resemanget ni anför i er skrivelse i tråden men således det har med utväxling att göra . :???: :???: :???:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

svampbob  
#334339
th skrev:
anersimyra skrev:De " små grå " säger också att en minskad nosradie inte ger de yttre delarna en högre hastighet relativt de inre ( nitarna ) varje punkt i en radie ( noshjul ) passerar en given punkt samtidigt, det oavsett varvtal eller diameter på radien... :ugeek: :ugeek: :ugeek: :smile:

Nu verkar det behövas lite mer avancerad matematik för att övertyga (KTH eller ej, detta är faktiskt rena fakta som man lär sig redan på gymnasiet, eller borde lärt sig på gymnasiet):
När en kedja passerar noshjulet är hastigheten proportionell mot radien, dvs nitarna passerar med farten K x r där r är radien på svärdet plus avståndet till nitarna. Farten på överdelen av tanden är K x (r + h) där h är avståndet från mitten på niten till toppen på kedjan. Jag mätte r till 25 och 28 mm för ett HVA svärd respektive ett Iggesund svärd med en Carlton K2-kedja. För denna kedja är h ca 7 mm. Relationen mellan farten på toppen av tänderna och farten på nitarna blir då (K x (r + h))/(K x r) ellr 1+h/r om man förenklar det hela. Således blir farten på toppen av tanden 1,25 x farten på nitarna för Iggesundssvärdet och 1.28 x farten på nitarna för HVA -svärdet som har den mindre nosradien :geek: Således, en mindre nosradie ger en högre skärhastighet :grin: :grin:


Jag blir inte klok på alla dessa uträkningar.

Kan vi inte enas om en kedjehastighet i dessa diskussioner? Skyddskläderna är märkta för att klara upp till en viss hastighet t.ex. 20 m/s. Ingen vill väl påstå att vissa delar av kedjan går snabbare eller långsammare än någon annan del av kedjan.
Jag kan köpa att vinkelhastigheten på topptrissan förändras med trissans storlek. Desto större trissa desto lägre vinkelhastighet vid en given kedjehastighet.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334360
röjar kalle skrev:Carving svärden har ett mindre noshjul för att minimera kast och vara snällare vi använda av svärdsspetsen.Tror inte herrarna att röjar kalle havt funderingar kring frågan.Har herrarna trimmat moped någon gång då stämmer resemanget ni anför i er skrivelse i tråden men således det har med utväxling att göra . :???: :???: :???:

Diskussionerna ovan har ju visat att det troligen inte är farten på skärlänkarna på kedjan som gör att ett kort svärd med liten nosradie ger "snällare" kast än ett stort svärd med större nosradie. Så då borde det vara något annat, kanske det som Jens var inne på eller är det bara det att ett svärd med liten radie har mindre sannolikhet för kast tack vare att den känsliga sträckan är kortare?

Att ta reda på varför något fenomen uppstår och inte bara konstatera att det uppstår är ju det som för mänskligheten framåt. Nyfikenhet är aldrig fel.

Dessutom en helt underbar översättning i denna manual. Guidestång :lol: :lol:
http://www.partner.biz/ddoc/PARO/PARO20 ... 167619.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Erre  
#334365 Fanns i Husqvarnas bok.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334381
Erre skrev:Fanns i Husqvarnas bok.

Men det är fortfarande inget svar på varför kast med långa svärd är värre än kast med korta svärd som det hävdats i denna tråden. Å andra sidan, i tråden Storlek på sågar "Over There" så är det flera som tycker att korta svärd ger värre kast. Bl.a. tallen100 säger där "Tycker kastkraften blir mindre på ett längre svärd" medan det i denna tråden är uttalandet "Ja ett långt svärd kastar kraftigare". Åsikten borde ju vara densamma i båda trådarna men det som skrivs är inte solklart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Erre  
#334382 Sant.
Det var inget svar på hela frågan.

Men jag tänker så här.
Om du håller vänsterhanden i bågen på sågen, så att sågen kan pendla i det greppet.
Borde då inte ett längre svärd ge ett kraftigare kast?? Ju längre ut från denna "axel" där sågen pendlar ju längre hävstångseffekt får kraften.
Sen finns det säkert brytpunkter på detta med, ex där ett så långt svärd blir så tungt att det i sig mildrar kraften.

Men jag är praktiker å inte teoretiker.
Så önskas det kan jag bygga en jigg där jag provkör 13, 15 och 18 tum med samma såg och mäter kraften som uppstår i sågen.
Enligt den principen att sågen får pendla och jag mäter kraften som blir när det bakre handtaget tvingas ner.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Jim_the_one  
#334385 Låter som en mycket bra idé!
Den ska även mäta längden på kastet.
Bor du här i närheten på falbygda? Isf kan vi testa 20 och 28" också :-BD
Borde kunna gå att mäta uppåt kraften i främre handtaget också.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Erre  
#334389
Jim_the_one skrev:Låter som en mycket bra idé!
Den ska även mäta längden på kastet.
Bor du här i närheten på falbygda? Isf kan vi testa 20 och 28" också :-BD
Borde kunna gå att mäta uppåt kraften i främre handtaget också.


Bor mitt emellan växjö å kalmar.
Av enkelhet å säkerhet så tänkte jag isåfall ha sågen fixerad i främre handtaget. Men så att den kan pendla. Sen med våg mäta kraften när bakänden på sågen tvingas neråt.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334392
Erre skrev:Sant.
Det var inget svar på hela frågan.

Men jag tänker så här.
Om du håller vänsterhanden i bågen på sågen, så att sågen kan pendla i det greppet.
Borde då inte ett längre svärd ge ett kraftigare kast?? Ju längre ut från denna "axel" där sågen pendlar ju längre hävstångseffekt får kraften.
Sen finns det säkert brytpunkter på detta med, ex där ett så långt svärd blir så tungt att det i sig mildrar kraften.

Men jag är praktiker å inte teoretiker.
Så önskas det kan jag bygga en jigg där jag provkör 13, 15 och 18 tum med samma såg och mäter kraften som uppstår i sågen.
Enligt den principen att sågen får pendla och jag mäter kraften som blir när det bakre handtaget tvingas ner.

Glöm inte mitt 11 tum det var det vi disskuterade från början.
Förresten hade jag sågen med ut vid stängsling i helgen så nu är den provkörd. Dock inte under de förhållande den var tänkt att användas utan det har mest blivit lite grenkapning och vässat någon stolpe.
Såhär långt har jag inget att anmärka på, den upplevs inte baktung utan beter sig som den gör med 13'' dock smidigare. Det som är ovant är att noshjulet är stort som på en gammal veteransåg med alla nackdelar som redan beskrivits i tråden. Enligt deras hemsida verkar det vara 11 kugg på noshjulet, vad fördelen med stora noshjul? Om det inte finns någon varför ser inte alla svärd ut som carvingsvärd?

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Erre  
#334393 Tänkte ta dom svärdslängderna jag har liggande hemma.
Ska jag ha med 11 får jag investera i ett sådant + kedja.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334394 Låter som en testuppkoppling liknande detta (ursäkta den usla ritningen, jag har bara Word Draw på den här datorn :oops: )
Capture.JPG

Sågen är upphängd på en fast stång som är ledad i A och i främre handtaget. När man för vagnen med stocken mot toppen på svärdet orsakar kastet en vridning av sågen som kan mätas i handtaget samt att hela paketet kastas åt höger. Om man då vet stångens längd och vikt samt sågens vikt kan man räkna ut vilken impuls som påverkat paketet i den ledden bara genom att mäta pendlingsvinkeln.

Kraften i handtaget kan mätas med våg men då måste ju vågen följa med sågen. Kanske en fjädervåg som man väger fiskar med?

Eftersom kedjan bör stanna av tröghetsutlösningen i kastskyddet borde inget kunna hända vid tillbakapendlingen mot stocken (eller också sätter man ett lätt snöre som gör att det inte kan pendla tillbaka)

   TS
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334395
Erre skrev:Tänkte ta dom svärdslängderna jag har liggande hemma.
Ska jag ha med 11 får jag investera i ett sådant + kedja.

Har du lilla hqv fästet så kan du låna mitt om du hämtar det i Växjö.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Erre  
#334396 Exakt ngt sådant jag hade i tankarna.
Även fiskevågen prickade du. Har en som flyttar en ring så man ser var toppen ( mest vikt) stannar på. Då behöver man bara få ut kastet så kan man läsa av det i lung å ro efteråt.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Jim_the_one  
#334397 De va ju lite långt bort. :sad:

Går ju att sätta en lastcell som mäter kraften uppåt. Om man nu råkar ha en sådan i bakfickan :D

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Erre  
#334398
busholle skrev:
Erre skrev:Tänkte ta dom svärdslängderna jag har liggande hemma.
Ska jag ha med 11 får jag investera i ett sådant + kedja.

Har du lilla hqv fästet så kan du låna mitt om du hämtar det i Växjö.


Låter som att det bara är att börja bygga. :smile:
Återkommer till dig när jiggen är klar, så får vi med 11 tum oxå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).